Vakbond Qlix waarschuwt KPN: 'Medewerkers keihard nodig
Persbericht van Qlix
Qlix heeft met teleurstelling kennis genomen van de door KPN
aangekondigde strategie tot 2015. Qlix mist in de aangekondigde
strategie concrete aandacht voor de rol van medewerkers bij het
realiseren van de ambitieuze doelstellingen.
Ingrijpende trends, ambitieuze doelstellingen
KPN signaleert een aantal ingrijpende trends in de markt, waarvan met
name de snelle adaptatie van nieuwe technologie (bijvoorbeeld
smartphones) en veranderende voorkeuren van klanten een grote impact
kunnen hebben op de toekomst van het bedrijf.
KPN formuleert een aantal zeer ambitieuze doelstellingen om deze trends
het hoofd te kunnen bieden. Zo wil KPN haar reputatie sterk verbeteren
(NPS verhogen naar +10%) en de kwaliteit van de dienstverlening sterk
verhogen ('first time right naar 85% over de integrale
dienstverlening).
Aandeelhouders rijkelijk beloond
Analisten hebben teleurgesteld gereageerd op de aangekondigde
strategie. Zij misten vooral concrete financiële doelstellingen voor
2012 en de navolgende jaren. Qlix begrijpt de teleurstelling van
analisten vanwege het gebrek aan een concrete invulling van de
ambities, maar wijst erop dat het niet de aandeelhouders zijn die het
nakijken hebben; hen is immers een geweldige groei van het dividend in
het vooruitzicht gesteld naar 95 eurocent in 2013.
Geen oog voor medewerkers
Qlix is teleurgesteld omdat in de strategie geen aandacht wordt besteed
aan de belangrijke rol van medewerkers. De markt vraagt, gezien de
grote uitdagingen, om een ander antwoord dan 'business as usual'.
Opnieuw snijden in het personeelsbestand en doorgaan op dezelfde voet
als de afgelopen jaren getuigt niet van voldoende visie wat Qlix
betreft.
De ambitieuze doelstellingen op het gebied van klanttevredenheid en
kwaliteit van de dienstverlening vragen een grote inspanning van
medewerkers. Qlix waarschuwt KPN dan ook: 'medewerkers zijn keihard
nodig voor het realiseren van de stevige ambities in de komende jaren.
De aangekondigde inkrimping met 4000 tot 5000 banen biedt voor
medewerkers absoluut niet het perspectief om zich gemotiveerd in te
zetten voor het waarmaken van die ambities', aldus Caspar Vlaar,
onderhandelaar namens Qlix.
Qlix geeft medewerkers een stem
Vandaag vinden er door het hele land bijeenkomsten plaats met
medewerkers. KPN licht de strategie nogmaals toe voor het personeel en
biedt gelegenheid tot het stellen van vragen. Caspar Vlaar: 'KPN krijgt
vandaag een herkansing. Wie weet krijgen medewerkers een andere
presentatie voorgeschoteld dan aandeelhouders waarin dan hopelijk wél
wordt ingegaan op de rol van medewerkers'
Qlix grijpt deze gelegenheid aan de om de stem van medewerkers kracht
bij te zetten. Alle medewerkers van KPN wordt gevraagd hun mening over
de aangekondigde strategie met Qlix te delen via een online enqu(ee)te.
Open brief aan Eelco Blok
Qlix inventariseert de binnengekomen reacties en bundelt deze in een
'open brief' aan Eelco Blok. Caspar Vlaar: 'Wij vinden het van absoluut
belang dat medewerkers een volwaardige stem hebben richting de directie
van KPN. Voor het creëren van betrokkenheid is meer nodig dan het
slagvaardig aankondigen van een hoop ambities. Het is nu de tijd om
medewerkers te laten voelen dat ze ertoe doen!'
*
Razende Robot Reporter