Gemeente Oldambt


Feestelijk tintje bij 1e uitreiking reisdocumenten aan in het buitenland woonachtige Nederlanders

Nieuwe vorm van dienstverlening aan Nederlanders die in het buitenland wonen

Op maandag 9 mei heeft burgemeester Pieter Smit aan de eerste Nederlandse aanvragers die in het buitenland wonen, een Nederlands reisdocument uitgereikt. Sinds 1 mei biedt de gemeente deze nieuwe vorm van dienstverlening aan. Naar verwachting zullen er dit jaar tussen de 2500 en 3000 paspoorten en identiteitskaarten worden uitgereikt.

Stijgende vraag
De gemeente Oldambt kreeg in 2010 in toenemende mate de vraag van Nederlanders die in het buitenland woonachtig zijn naar de mogelijkheid reisdocumenten in de grensgemeente Oldambt aan te vragen. Aanleiding is onder meer de sluiting van de verschillende consulaten en ambassades in het buitenland. Verschillende grensgemeenten zoals Enschede, Echt - Susteren en Maastricht zijn in 2009 reeds gestart met deze vorm van dienstverlening.

In het noorden was er echter nog geen gemeente waar deze groep Nederlanders terecht kon.
Na geruime tijd van voorbereiding was het maandag 1 mei zover dat de eerste aanvragen door de gemeente Oldambt in behandeling konden worden genomen.

Afwijkende procedure
De aanvraagprocedure wijkt enigszins af van een gewone aanvraag van een paspoort of identiteitskaart. Aanvragers kunnen alleen na een telefonisch gemaakte afspraak een aanvraag doen. De wachttijd bedraagt op dit moment 6 weken.

Inmiddels worden er niet alleen afspraken gemaakt met Nederlanders die in Duitsland wonen, maar ook met Nederlanders uit Zwitserland en Amerika die hier op familiebezoek komen.

Gunstig neveneffect
De gemeente Oldambt verwacht dat een flink aantal Nederlandse aanvragers uit het buitenland hun bezoek aan het gemeentehuis combineren met een paar uurtjes winkelen of wellicht wat verder de gemeente intrekken om het Oldambt te ontdekken.

Oldambt, 9 mei 2011