Gemeente Oldambt
Feestelijk tintje bij 1e uitreiking reisdocumenten aan in het buitenland
woonachtige Nederlanders
Nieuwe vorm van dienstverlening aan Nederlanders die in het buitenland
wonen
Op maandag 9 mei heeft burgemeester Pieter Smit aan de eerste
Nederlandse aanvragers die in het buitenland wonen, een Nederlands
reisdocument uitgereikt. Sinds 1 mei biedt de gemeente deze nieuwe vorm
van dienstverlening aan. Naar verwachting zullen er dit jaar tussen de
2500 en 3000 paspoorten en identiteitskaarten worden uitgereikt.
Stijgende vraag
De gemeente Oldambt kreeg in 2010 in toenemende mate de vraag van
Nederlanders die in het buitenland woonachtig zijn naar de mogelijkheid
reisdocumenten in de grensgemeente Oldambt aan te vragen. Aanleiding is
onder meer de sluiting van de verschillende consulaten en ambassades in
het buitenland. Verschillende grensgemeenten zoals Enschede, Echt -
Susteren en Maastricht zijn in 2009 reeds gestart met deze vorm van
dienstverlening.
In het noorden was er echter nog geen gemeente waar deze groep
Nederlanders terecht kon.
Na geruime tijd van voorbereiding was het maandag 1 mei zover dat de
eerste aanvragen door de gemeente Oldambt in behandeling konden worden
genomen.
Afwijkende procedure
De aanvraagprocedure wijkt enigszins af van een gewone aanvraag van een
paspoort of identiteitskaart. Aanvragers kunnen alleen na een
telefonisch gemaakte afspraak een aanvraag doen. De wachttijd bedraagt
op dit moment 6 weken.
Inmiddels worden er niet alleen afspraken gemaakt met Nederlanders die
in Duitsland wonen, maar ook met Nederlanders uit Zwitserland en
Amerika die hier op familiebezoek komen.
Gunstig neveneffect
De gemeente Oldambt verwacht dat een flink aantal Nederlandse
aanvragers uit het buitenland hun bezoek aan het gemeentehuis
combineren met een paar uurtjes winkelen of wellicht wat verder de
gemeente intrekken om het Oldambt te ontdekken.
Oldambt, 9 mei 2011