Provincie Noord-Holland

Tracébesluit Schiphol - Amsterdam - Almere

11 mei 2011 -

Op 21 maart 2011 heeft het Rijk het tracébesluit genomen voor de snelweguitbreiding tussen Schiphol - Amsterdam - Almere (A9, A1 en A6). De ILG-gebiedscommissie was nauw betrokken bij de voorbereidingen.

Het gaat hier om één van de grootste weguitbreidingen in Nederland waarmee een totale investering is gemoeid van circa 4,5 miljard euro. Met een forse wegverbreding (en in Vechtstreek ook een wegverlegging), die in 2020 gereed moet zijn, moet voorkomen worden dat deze centrale verkeersader dichtslibt. De relatie tussen het project en de ILG-doelen in het landelijk gebied is groot. Daarom is al in een vroegtijdig stadium intensief met Rijkswaterstaat (RWS) gesproken over de weginpassing en de natuurcompensatie. Zo zullen er twee belangrijke ecopassages worden aangelegd (bij knooppunt Muiderberg en bij de Vecht). Daarnaast heeft DLG in opdracht van Rijkswaterstaat een voorstel gemaakt voor de natuurcompensatie dat nauw aansluit bij de aanwezige ILG-doelen en wensen uit de regio. De ILG-commissie is hier actief bij betrokken geweest.

ILG-commissie adviseert over aanvullende overeenkomst RWS streeft ernaar om met de provincie Noord-Holland een aanvullende overeenkomst te tekenen over de weginpassing en de natuurcompensatie. De ILG-commissie heeft een brief naar GS gestuurd met een aantal aandachtspunten voor deze aanvullende overeenkomst. Zo is in het tracébesluit het ecoduct bij het knooppunt Muiderberg nog onvoldoende uitgewerkt en ontbreekt er duidelijkheid over de financiering van het beheer van natuur. Over deze punten kunnen in de aanvullende overeenkomst nadere afspraken worden gemaakt.

* Brief van ILG-commissie aan GS (pdf - 133,8 kb)