Tracébesluit Schiphol - Amsterdam - Almere
11 mei 2011 -
Op 21 maart 2011 heeft het Rijk het tracébesluit genomen voor de
snelweguitbreiding tussen Schiphol - Amsterdam - Almere (A9, A1 en A6).
De ILG-gebiedscommissie was nauw betrokken bij de voorbereidingen.
Het gaat hier om één van de grootste weguitbreidingen in Nederland
waarmee een totale investering is gemoeid van circa 4,5 miljard euro.
Met een forse wegverbreding (en in Vechtstreek ook een wegverlegging),
die in 2020 gereed moet zijn, moet voorkomen worden dat deze centrale
verkeersader dichtslibt. De relatie tussen het project en de ILG-doelen
in het landelijk gebied is groot. Daarom is al in een vroegtijdig
stadium intensief met Rijkswaterstaat (RWS) gesproken over de
weginpassing en de natuurcompensatie. Zo zullen er twee belangrijke
ecopassages worden aangelegd (bij knooppunt Muiderberg en bij de
Vecht). Daarnaast heeft DLG in opdracht van Rijkswaterstaat een
voorstel gemaakt voor de natuurcompensatie dat nauw aansluit bij de
aanwezige ILG-doelen en wensen uit de regio. De ILG-commissie is hier
actief bij betrokken geweest.
ILG-commissie adviseert over aanvullende overeenkomst
RWS streeft ernaar om met de provincie Noord-Holland een aanvullende
overeenkomst te tekenen over de weginpassing en de natuurcompensatie.
De ILG-commissie heeft een brief naar GS gestuurd met een aantal
aandachtspunten voor deze aanvullende overeenkomst. Zo is in het
tracébesluit het ecoduct bij het knooppunt Muiderberg nog onvoldoende
uitgewerkt en ontbreekt er duidelijkheid over de financiering van het
beheer van natuur. Over deze punten kunnen in de aanvullende
overeenkomst nadere afspraken worden gemaakt.
* Brief van ILG-commissie aan GS (pdf - 133,8 kb)
Provincie Noord-Holland