Politie Limburg-Noord

Veel bestuurders zonder gordel geverbaliseerd

Datum: 11-05-2011
Tijd bericht: 15:54
Plaats: Venray
Het Verkeershandhavingsteam van de politieregio Limburg-Noord heeft dinsdag 10 mei tussen 09.00 en 15.30 uur een verkeerscontrole uitgevoerd op de Zuidsingel in Venray. Er werden 38 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen van de gordel. Het viel de handhavers op dat er veel bestuurders geen gebruik maken van de autogordel. Tijdens de controle kregen drie bestuurders een verbaal voor het handheld bellen en drie voor het rijden zonder geldig rijbewijs. Eén bromfietser bleek te rijden zonder rijbewijs, dat in januari na een ongeval was ingevorderd. Een 29-jarige Pool uit Venray werd staande gehouden omdat hij zonder gordel reed. Bij een controle van zijn papieren bleek dat de man geen rijbewijs kon tonen. Volgens hem lag dat thuis in Polen. Met behulp van een Poolse tolk werd de man geïnformeerd over de regelgeving en de evt. gevolgen bij het negeren ervan. De politie maakte een afspraak met de man voor het tonen van zijn papieren en hij mocht niet meer rijden. Een aantal uren later, op een andere plaats op dezelfde weg, hielden de agenten de Pool opnieuw staande met zijn auto. De man had de vermaning van die morgen om weer te gaan rijden, in de wind geslagen. Nu moest de man zijn auto ter plekke laten staan.

Feit: het dragen van een gordel reduceert het risico op letsel met 40%. Wie een gordel draagt, loopt een stuk minder risico op letsel bij een ongeval. Wanneer dit ook nog gecombineerd wordt met een airbag wordt dat 50%. Sinds 1992 is het verplicht om zowel op de voor- als op de achterstoelen de veiligheidsgordel te dragen, voor volwassenen én voor kinderen. De politie controleert streng op het dragen van de gordel, omdat een autogordel bij een ongeval levensreddend en letselbesparend werkt.

Het Verkeershandhavingsteam (VHT) controleert op het dragen van de helm, het dragen van de gordel, rijden door rood licht, rijden onder invloed, te hard rijden en handheld bellen. Dagelijks wordt op de gevaarlijke plekken (de zogenoemde 'black-spots') en gevaarlijke weggedeelten gecontroleerd door de politiemensen van het VHT. Deze speciale eenheid is specifiek opgeleid om de vijf speerpunten te controleren.