Gemeente Utrecht


2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
38 Vragen van de heer ir. H. Botman
(ingekomen 24 maart 2011
en antwoorden door het college verzonden op 10 mei 2011)

SV inzake "Terroristische Tuinhuisjes"?

Afgelopen week waren 2 heren in oranje hesjes metingen aan het verrichten aan de tuinhuisjes op tuinenpark 'Ons Buiten' in Voordorp. Op de vraag van aanwezige tuinders wie zij waren kon één van hen zich legitimeren als medewerker van de Gemeente Utrecht. Op de vraag wat zij aan het doen waren, was het antwoord "Wij zijn de tuinhuisjes aan het inventariseren of je daar zou kunnen verblijven. Dit in het kader van de terrorismebestrijding." Op de vraag of dit besproken was met het bestuur van de vereniging werd ontkennend geantwoord.

GroenLinks heeft met verbazing kennisgenomen van deze in onze ogen toch wat overbodige actie en heeft de volgende vragen:

1. Wie heeft opdracht gegeven tot deze inventarisatie?


Het betreft een wettelijk opgedragen taak.

2. Wat is de achtergrond van deze inventarisatie?


Controle van de maatvoering van opstallen in verband met mogelijke opname van deze objecten in de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). De BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) bevat gemeentelijke basisgegevens van alle adressen en gebouwen in een gemeente. Kopieën van al deze gegevens worden momenteel verzameld in een Landelijke Voorziening (BAG LV). Het Kadaster beheert de BAGLV en stelt de gegevens beschikbaar aan organisaties met een publieke taak, instellingen, bedrijven en particulieren. De Minister van I&M is verantwoordelijk voor de BAG. BAG is een belangrijk onderdeel van het stelsel van basisregistraties. Hierin zijn de belangrijkste gegevens verzameld die de overheid nodig heeft om haar werk te doen. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens, namen en adressen van bedrijven en eigenaren van percelen. In verschillende wetten is de kwaliteit van deze gegevens gewaarborgd. Deze registraties zijn essentieel voor een goede dienstverlening van de overheid. Ze zijn van groot belang voor openbare orde en veiligheid, bestrijding van fraude en bij de voorbereiding van nieuw beleid. De BAG is vastgelegd in een wettelijke regeling, waarin onder andere kwaliteitsborging en privacybescherming zijn vastgelegd. Ook zijn de taken en bevoegdheden van de betrokken partijen in de wet omschreven. Gemeenten realiseren de opbouw en het beheer van de BAG; het Ministerie van I&M is verantwoordelijk voor de wet en de realisatie van de landelijke voorziening. Alle organisaties met een publieke taak worden vanaf 1 juli 2011 verplicht tot afname van de gegevens uit de BAG en hebben een terugmeldplicht als zij op eventuele fouten in de gegevens stuiten.


Vindt dit daadwerkelijk plaats in het kader van terrorismebestrijding? Nee. De wijze waarop de discussie is gevoerd tussen de betreffende tuinder en de gemeentelijke medewerkers is geen voorbeeld van goede communicatie en kan aanleiding hebben gegeven voor dit misverstand. De betreffende medewerkers zijn hierop aangesproken.

3. Zo ja, Wat zou dan de mogelijke terrorismedreiging kunnen zijn op een drukbezocht tuinenpark, met huisjes die uitsluitend bedoeld zijn voor dagrecreatie en niet voorzien zijn van water of electra?
Niet van toepassing.

4. Waarom is deze actie niet afgestemd met het bestuur en de betreffende huurders?


De actie is niet afgestemd omdat het gaat om het uitvoeren van een wettelijk opgedragen taak en het terrein openbaar toegankelijk is.


Waaraan ontlenen de betreffende ambtenaren het recht om zonder overleg of toestemming een privé gehuurde tuin te betreden?


Het recht van betreden is ontleend aan art. 8, lid 1 van de Wet BAG, vastgesteld op 24 januari 2008.

5. Is het college het met GroenLinks eens dat er in deze tijden van bezuinigingen toch wel nuttiger manieren zijn om onze ambtenaren in te zetten?


Nee, registratie van de betreffende basisgegevens is van groot belang..


---- --