Ingezonden persbericht


Beste Redactie Nieuwsbank,

CONSUMENT DOORZIET MEGAPIXEL-HYPE

Nederlander voelt zich bedonderd door marketingtrucs

Voorburg - 11 mei 2011 - Uit een onderzoek van FotoVideo.nu (www.fotovideo.nu) blijkt dat de Nederlandse consument zich bedonderd voelt door camerafabrikanten. Deze pronken nog altijd met steeds hogere aantallen megapixels op nieuwe digitale camera's, terwijl de toegevoegde waarde voor de consument praktisch nihil is. Sterker nog, wetenschappelijk onderbouwde tests, onder andere van FotoVideo.nu, wijzen juist uit dat meer megapixels in situaties met weinig licht juist tot een lagere beeldkwaliteit leiden (ruis).

In het onderzoek werd de consument gevraagd wat men belangrijker vond: meer megapixels of minder ruis. Het antwoord was zeer overtuigend: maar liefst 96,7% van de respondenten geeft aan minder ruis te willen en niet meer megapixels. Slechts een kleine minderheid van 3,2% had behoefte aan een hogere resolutie, oftewel meer megapixels. Op de vraag wat men wilde dat fabrikanten zouden verbeteren aan digitale camera's reageerde 40,9% met 'betere beeldkwaliteit'.

Om te testen hoe goed de consument de waarde van megapixels inschat in relatie tot de afdrukkwaliteit, werd ook gevraagd hoeveel megapixels er nodig zijn voor een kwalitatief goede afdruk op A4-formaat. Hieruit bleek dat een ruime meerderheid van 73,3% dit correct inschatte. Voor een uitstekende afdruk op 300 dpi zijn 8 megapixels voldoende (44%), terwijl voor een goede afdruk op 200 dpi 4 megapixels al genoeg zijn (29,3%). Een minderheid van 22% dacht dat een resolutie van 12 tot 24 megapixels vereist is.

"Fabrikanten pronken graag met megapixels en hoge ISO-standen op de doos van digitale camera's" zegt Jeroen Horlings, hoofdredacteur van FotoVideo.nu. "Marketingtechnisch bekt dat lekker en er zijn nog steeds consumenten die vooral afgaan op cijfertjes met de gedachte 'hoger is beter'. Een camera met de slogan 'Nu met nog minder ruis' zal je niet snel tegenkomen. Consumentencamera's hebben ondertussen het niveau van 16 tot 18 megapixels bereikt. Dat is véél meer dan noodzakelijk is, vooral omdat de meeste consumenten niet groter afdrukken dan op A4-formaat. Voor gevorderde fotografen en professionals is er wel een markt voor meer pixels, maar het zou goed zijn als de cameramakers zich voor het overige richten op het verder verbeteren van de beeldkwaliteit, in plaats van zich te profileren met hogere cijfertjes dan de concurrent. De consument heeft meer aan betere beeldkwaliteit, zoals minder ruis en een hoger dynamisch bereik."

Aan het onderzoek hebben 770 personen deelgenomen (in de periode 11 april tot 9 mei 2011). 48,3% daarvan gebruikt een spiegelreflexcamera om te fotograferen, 35,5% gebruikt een compactcamera en 13,7% fotografeert met name met een mobiele telefoon. Enkele andere conclusies van het onderzoek zijn te lezen op FotoVideo.nu:

http://nl.fotovideo.nu/nieuws/23130/onderzoek-consument-doorziet-megapixel-hype

Over FotoVideo.nu

FotoVideo.nu bestaat sinds 11 april 2011 en is een joint-venture tussen Hardware.Info BV en ExaMedia. Naast nieuws en achtergrondinformatie over fotografie en video is de publicatie gespecialiseerd in het onafhankelijk testen van producten, zoals camera's, lenzen en accessoires (zoals statieven, printers, monitoren). Hiervoor worden gecertificeerde testkaarten en professionele analysesoftware gebruikt.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Site: www.fotovideo.nu

Twitter: http://twitter.com/FotoVideoNu

Facebook: http://www.facebook.com/FotoVideo.nu

Flickr: http://www.flickr.com/groups/fotovideonu/

Youtube: http://www.youtube.com/user/FotoVideoNu

RSS: http://nl.fotovideo.nu/rss/

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht