GroenLinks Rotterdam

P E R S B E R I C H T

GroenLinks wil fusie tussen RET en HTM

Rotterdam, 11 mei 2011

De gemeenteraadsfracties van GroenLinks in Rotterdam en Den Haag willen dat de vervoersbedrijven van de twee gemeentes, RET en HTM, met elkaar gaan fuseren. De gemeenteraadsleden Arno Bonte (Rotterdam) en Arjen Kapteijns (Den Haag) dienen daartoe woensdag een voorstel in. Ze willen met de fusie zorgen voor een efficiëntere organisatie en betere ov-verbindingen tussen de twee steden.

Rotterdam en Den Haag zijn nu met elkaar verbonden met twee buslijnen en één metrolijn (de RandstadRail). Een fusie tussen RET en HTM maakt een eind aan de afstemmingsproblemen tussen de twee vervoerders. 'Onduidelijke reizigersinformatie, afwijkende kilometertarieven en letterlijke ontsporingen behoren dan tot het verleden,' voorspelt de Rotterdamse GroenLinkser Arno Bonte. 'Door de handen ineen te slaan, staan RET en HTM samen sterk. Ze zijn samen beter bestand tegen bezuinigingsregen die het kabinet op het openbaar vervoer laat neerdalen.'

'Een Fusie is een logische stap, zeker nu de stadsregio's Rotterdam en Haaglanden hebben afgesproken om per 2012 samen één vervoersautoriteit te gaan vormen', zegt Bonte. 'Samengaan van RET en HTM leidt tot een efficiëntere organisatie en dus tot kostenbesparing. Je kan dan functies samenvoegen en je hebt nog maar één hoofdkantoor nodig. Zo hoeven er minder lijnen en buschauffeurs te verdwijnen.'

Aan de fusiewens ligt ook een ambitie voor een uitbreiding van de ov-verbindingen tussen beide steden ten grondslag. De GroenLinksers bepleiten het doortrekken van de Haagse tramlijn 1 via Overschie naar het centrum van Rotterdam en de aanleg van een lightrailverbinding door het Westland. Daarnaast willen ze een spitsbusnetwerk dat zorgt voor snel woonwerkverkeer tussen de kleinere gemeenten uit de regio en de twee grote steden.


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: