Nederlandse Omroep Stichting (NOS)


NOS lanceert nieuwe mobiele site

HILVERSUM, 11 mei 2011 - Bezoekers van de mobiele NOS-site (m.nos.nl) komen vanaf vandaag terecht in een compleet vernieuwde omgeving. De nieuwe site vervangt de oude versie uit 2008 en is fundamenteel anders in opzet dan de voorganger. Het grootste verschil voor de gebruikers is het aanbod van én directe toegang tot video en audio, zowel live als on demand, dat overzichtelijker wordt gepresenteerd.

De hoofdpagina toont in één keer het overzicht van het belangrijkste (sport)nieuws. De nieuwe site telt bij lancering vier pagina's: Nieuws, Sport, Schaatsen en Voetbal Live. De nieuwe site is modulair opgebouwd, wat inhoudt dat nieuwe pagina's snel kunnen worden toegevoegd. In de praktijk betekent dit dat bij een grote (sport)-nieuwsgebeurtenis een aparte site hiervoor in het leven kan worden geroepen. Met de 'make-over' van de mobiele site geeft de NOS het startsein voor een reeks nieuwe mobiele activiteiten gericht op het web. Voorbeelden van toekomstige uitbreidingen zijn themasites rondom (sport-)evenementen zoals een nieuwe site voor Tour de France, een mobiele site voor het weer, verkeer en een mobiele NOS video site waarop de uitzendingen, video's en livestreams van de NOS te bekijken zijn. Naast de toevoeging van verschillende sites wordt ook de functionaliteit van de bestaande sites verder uitgebreid. Eén van de eerste updates wordt 'social sharing' waardoor het mogelijk wordt berichten onderling te delen op sociale netwerken.

De lancering van de nieuwe mobiele site is een belangrijke stap binnen de nieuwe media strategie van de NOS. Lara Ankersmit, sinds 1 april 2011 hoofd Nieuwe Media bij de NOS zegt hierover: "Het gebruik van mobiel internet en smartphones neemt snel toe. Om het publiek met nieuwsvoorziening te bereiken op de platforms waar ze gebruik van maken, is een doordachte mobiele strategie van toenemend belang. Bij de NOS kiezen we er voor ons te richten op de ontwikkeling van een mobiele site, en niet op applicaties. Een site stelt ons in staat het nieuwsaanbod zo snel en efficiënt mogelijk aan te bieden aan mobiele gebruikers, in een vorm die tegemoet komt aan hun specifieke wensen en behoeften."

De verschillen
Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste verschillen tussen de nieuwe en oude mobiele site.

Nieuwe vormgeving & interaction design: De vorige m.nos.nl stamt uit 2008. Naast een nieuwe vormgeving, is het concept ook aangepast. Gebruikers kunnen subsites, zoals m.nos.nl/nieuws of m.nos.nl/sport direct benaderen en apart opslaan op hun toestel. Op de iPhone krijg je daar een icoontje bij.

Audio- en video-aanbod: Het aanbod is groter geworden. Nieuwsberichten bestaan niet langer alleen uit tekst en een foto, maar kunnen nu ook extra audio of video bevatten. Audio en video kan op de meest gangbare toestellen afgespeeld worden.

Gebruiksgemak, overzicht applicaties: De nieuwe site biedt een helder overzicht van de applicaties die beschikbaar zijn voor het toestel dat wordt gebruikt.

Gebruiksgemak, navigeren: Het is mogelijk om gemakkelijk tussen de verschillende NOS sites te navigeren via een navigatiebalk bovenaan de pagina.




Nederlandse Omroep Stichting (NOS)