Ingezonden persbericht


| | |
|             |                  |                 |     |
|                  |             |                      |     |
PERSBERICHT

Pilot Trucknavigatie Drenthe leidt tot minder hinder

Ede, Assen, 11 mei 2011

Vrachtverkeer weghouden van wegen waar het, gezien hun afmetingen, niet past of het uit oogpunt van leefbaarheid of veiligheid niet wenselijk is. Het kan, zo is gebleken uit een proef met trucknavigatie in Drenthe. Tijdens de pilot is een navigatiesysteem getest dat rekening houdt met de belangen van zowel de transportsector als de wegbeheerders. Vandaag zijn de resultaten van de pilot bekendgemaakt.

Geleidelijk aan komen er steeds meer navigatiesystemen op de markt die rekening houden met de specifieke kenmerken van vrachtauto's. Toch sturen navigatiesystemen vrachtauto's nog regelmatig door straten waar ze gezien hun afmetingen niet passen of waar ze uit oogpunt van leefbaarheid of veiligheid niet gewenst zijn. De provincie Drenthe heeft daarom het initiatief genomen voor een pilot met als doel wegbeheerders invloed op de routeadviezen te geven, zonder dat de vervoerders te maken krijgen met hogere kosten. De pilot is een gezamenlijk project van alle wegbeheerders in Drenthe, Andes (leverancier van routeplanners en cartografische diensten), TLN (Transport en Logistiek Nederland), verladersorganisatie EVO en kennisplatform CROW.

Kern van het systeem is dat alle wegbeheerders informatie aanleveren die meegenomen wordt in de routeadviezen aan de chauffeurs. Het gaat daarbij om harde beperkingen als doorrijhoogtes en inrijverboden en blokkades als gevolg van wegwerkzaamheden. Bijzonder aan de pilot is dat de wegbeheerders delen van het wegennet kunnen aanwijzen waar vrachtauto's ongewenst zijn uit oogpunt van veiligheid of leefbaarheid. In de routeadviezen werden die wegen dan zoveel mogelijk gemeden. Het systeem is getest op bijna honderd vrachtauto's van ruim twintig vrijwillig deelnemende transportbedrijven.

Conclusie uit het onderzoek is dat het gebruikte navigatiesysteem leidt tot minder gereden vrachtautokilometers via ongewenste wegen. Hierdoor neemt de maatschappelijke overlast af. De geadviseerde routes leiden per saldo niet tot hogere kosten voor de transportbedrijven.

De deelnemende organisaties adviseren dat de pilot een landelijk vervolg krijgt waarbij alle belanghebbenden (overheden, transportsector en navigatiesector) betrokken worden.

Het onderzoeksrapport is te downloaden via www.crow.nl

Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met CROW, afdeling

Marketing & Communicatie, Caroline Berg, e-mail: berg@crow.nl of via tel. (0318) 695391.

De initiatiefnemers

CROW is het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Een not-for-profitorganisatie waarin overheid en bedrijfsleven samenwerken aan het ontwikkelen, verspreiden en beheren van praktisch toepasbare kennis voor beleidsvoorbereiding, planning, ontwerp, aanleg, beheer en onderhoud. Meer informatie op www.crow.nl.

EVO is de belangenbehartiger van 30.000 bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben. Dat doen zij met eigen voertuigen of besteden ze uit aan een transportonderneming. Bij elkaar genereren de EVO-leden, die werk bieden aan 1,3 miljoen mensen, 70 procent van alle lading van, naar en binnen Nederland. Alle persberichten van EVO vindt u terug op de website van EVO, onder Over EVO - Persberichten.

TLN is dé ondernemersorganisatie voor het goederenvervoer over de weg en de logistieke dienstverlening. De persberichten van TLN staan op www.tln.nl.

De provincie Drenthe en de 12 Drentse gemeenten en vele andere partners werken in het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe samen aan een verkeersveilig en bereikbaar Drenthe. Ook deze innovatieve Pilot kan daaraan een bijdrage leveren.

Andes is een leverancier van routeplanners en geografische data. Ze ontwikkelen en leveren diensten op het gebied van Verkeer en Mobiliteit.


---- --