Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

Persbericht Rover
11 mei 2011

Meer dan 7000 handtekeningen voor Beneluxtrein

Reizigersvereniging Rover en TreinTramBus ontvangen veel steun voor hun protest tegen het verdwijnen van de Beneluxtrein. Al ruim 7000 reizigers ondertekenden de petitie die de organisaties hebben lopen op www.reizigersprotest.nl. De petitie zal aan de Tweede Kamer worden aangeboden voorafgaand aan het AO HSL Zuid, dat voor de zomer plaatsvindt. Tekenen is de hele maand mei nog mogelijk.

De populaire intercity tussen Amsterdam en Brussel, bekend als de "Beneluxtrein", moet plaats gaan maken voor een dure hogesnelheidstrein met reserveringsplicht. Een voordelig dagje de grens over met de vrijheid heen- en terug te reizen wanneer het uitkomt, behoort dan tot het verleden. Voordelige tarieven zullen dan voorbehouden blijven aan reizigers die ver van tevoren reserveren, een spontane reis over de grens zal voor veel reizigers dus fors duurder gaan uitpakken.

Rover en TreinTramBus ontvangen veel steunbetuigingen van reizigers voor de petitie die zij startten tegen het verdwijnen van de trein. In tegenstelling tot wat de spoorbedrijven beweren, laten veel reizigers weten geen interesse te hebben in een grensoverschrijdende rit waarvoor gereserveerd dient te worden."En nou nog alleen maar van te voren plannen en niet meer spontaan kunnen reizen? Belachelijk!" Klinkt het tussen de ruim 7000 reacties. Veel reizigers zijn met stomheid geslagen door het besluit. "Een achterlijke beslissing, ik dacht eerst dat het een grap was. Niet van deze tijd!", klinkt het tussen de reacties, als ook "HSL zet de klok 50 jaar terug !!!".

Veel reizigers geven aan zich zorgen te maken over de buurlandband tussen Nederlanders en Belgen wanneer er bij het treinreizen door de reserveringplicht en hogere tarieven grote grenzen worden opgeworpen. Ook zijn er veel zorgen over het toekomstig meenemen van de fiets tussen Nederland en België. Veel reizigers hebben Rover en TTB laten weten over te stappen op de auto als de Beneluxtrein verdwijnt, omdat de vrijheid van kunnen reizen op een spontaan gekozen moment zeer belangrijk voor ze is.

In de Belgische Kamer is inmiddels gesproken over de petitie. Minister Vervotte stelde opvallend genoeg dat het niet de bedoeling is de voordelige Beneluxtrein te handhaven naast de Fyra, omdat de Fyra commercieel rendabel moet worden. Deze uitleg verrast Rover: in Nederland is de motie-Van Hijum aangenomen, deze stelt dat de frequentie of de loop van bestaande intercity's niet mag worden veranderd louter omwille van een beter exploitatieresultaat van de HSL-Zuid.