Crown Van Gelder Papierfabrieken

Persbericht

Velsen, 12 mei 2011 (voorbeurs)

CVG VERWACHT RESULTAATSHERSTEL IN 1e HJ 2011 T.O.V. 2e HJ 2010 (EXCL. IMPAIRMENT LAST), MAAR NOG WEL ONDER 1e HJ 2010 VOORLOPIGE UITKOMST VAN STRATEGISCHE REVIEW WIJST OP VERDERE GROEIMOGELIJKHEDEN IN NIEUWE PRODUCTEN; ONDERZOEK NAAR SAMENWERKING MET ANDERE MARKTSPELERS MIKLAS DRONKERS VOLGT MEES HARTVELT OP ALS CEO

Vandaag, tijdens zijn laatste Algemene Vergadering van Aandeelhouders als Chief Executive Officer van Crown Van Gelder N.V. (CVG) zal Mees Hartvelt de volgende trading update presenteren over de recente marktontwikkelingen, de strategische review en de vooruitzichten voor 2011. Gang van zaken Marktontwikkelingen In de eerste vier maanden van 2011 is het ordervolume in de Europese markt voor houtvrij ongestreken papier op rollen met 11% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen sprake was van een uitzonderlijk sterke vraag naar papier in aanloop op destijds aangekondigde verkoopprijsverhogingen. De mate waarin de orderportefeuille is gevuld, stemt tot tevredenheid. Slechts een beperkt deel van de verkopen is bestemd voor exportmarkten buiten Europa. In het laatste kwartaal van 2010 moest nog een groot volume worden afgezet in deze exportmarkten, tegen lage prijzen en verkoopmarges. Daarnaast zijn de verkopen onder het New Business Development (NBD) programma weer aangetrokken. Beide ontwikkelingen hebben in de eerste maanden van 2011 bijgedragen aan een betere product mix ten opzichte van de tweede helft van 2010. Grondstofprijzen Celstof is de belangrijkste grondstof voor de producten van CVG en vormt de grootste kostenpost bij de productie van papier. De celstofmarkt is in de eerste maanden van 2011 krap gebleven. In USD uitgedrukt schommelden de celstofprijzen dicht bij de recordniveaus. De NBSK (langvezel) celstofprijs steeg van USD 950 per ton in januari tot circa USD 1.000 per ton begin mei. In EUR uitgedrukt bleef de prijs min of meer stabiel op EUR 700 per ton. De prijs van kortvezelcelstof, die voor CVG van groter belang is dan de langvezelvariant, liet ongeveer dezelfde trend zien. CVG heeft een deel van de celstofaankopen voor 2011 tegen een vaste prijs ingedekt. In de eerste vier maanden van 2011 heeft deze indekking positieve resultaten opgeleverd. Per saldo liggen de grondstofkosten voor CVG echter nog steeds op een hoog niveau.

Strategische review Bij de presentatie van de jaarcijfers 2010, op 11 februari 2011, heeft de onderneming aangekondigd, dat de huidige marktomstandigheden en de ontwikkeling van de resultaten een review van de strategie van CVG noodzakelijk maakten. De kern van de huidige strategie is de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde producten onder het New Business Development programma, waarbij producten die aan het einde van hun levenscyclus zijn gekomen, worden vervangen door nieuwe producten. In de afgelopen jaren heeft de vervanging van papier door digitale toepassingen aan vaart gewonnen. Voor CVG betekent dit, dat de doelstelling voor NBD producten de komende vijf jaar aanzienlijk hoger zal komen te liggen, waarbij het volume in 2016 zou moeten uitkomen op 150.000 ton. De onderneming heeft een adviesbureau ingeschakeld met sterke expertise van de Europese papierindustrie. Het bureau heeft de opdracht gekregen om de mogelijkheden te onderzoeken op welke wijze het NBD programma verder kan worden opgevoerd. De voorlopige uitkomsten van het onderzoek geven een bevestiging van de levensvatbaarheid van de strategische richting van CVG. Er zijn enkele andere product / marktcombinaties geïdentificeerd die kunnen bijdragen aan de verdere groei in NBD producten tot een niveau van 110.000 ton in 2016 (2010: 52.000 ton), zonder dat aanvullende investeringen in machines en installaties behoeven plaats te vinden. Teneinde de terugkeer naar een bevredigend niveau van winstgevendheid te versnellen, zullen een aantal aanvullende alternatieven worden onderzocht om de marktpositie van CVG op langere termijn te versterken. In het komend halfjaar zullen, naast de verdergaande inspanningen om de afzet van bestaande NDB producten te verhogen en de nieuwe product / marktcombinaties te ontwikkelen, verdere onderzoeken plaatsvinden die gericht zijn op samenwerking met andere marktspelers in Europa. Outlook 2011 Met celstofprijzen die dicht tegen recordniveaus aanliggen en negatieve verkoopmarges, heeft CVG zich in de eerste maanden van 2011 gericht op verdere verhoging van de verkoopprijzen. In een afzetmarkt waar overaanbod een belangrijke rol speelt, hebben de inspanningen nog niet in alle gevallen tot resultaten geleid. Het kostenreductieprogramma, dat medio vorig jaar is gestart, loopt goed op schema. De doelstelling, om de personeelsbezetting met 10% te verminderen, is gerealiseerd. De totale kostenbesparing van EUR 4 miljoen zal volledig aan het resultaat van 2011 bijdragen. De onderneming spreekt daarom de verwachting uit, dat het nettoresultaat in het eerste halfjaar van 2011 beter zal zijn dan het nettoverlies van EUR 2,1 miljoen in het tweede halfjaar van 2010 (exclusief impairmentlast), maar lager zal uitkomen dan de winst van EUR 0,5 miljoen over de eerste helft van 2010. De resultaatontwikkeling in het 2e halfjaar van 2011 zal onder meer afhankelijk zijn van de verdere stijging van de afzet in NBD producten, de algemene economische vooruitzichten, de vraag naar papier, celstofprijs- en verkoopprijsverhogingen en de ontwikkeling van de wisselkoersen. Al deze factoren zijn op dit moment moeilijk te prognosticeren. CVG is daarom niet in staat om een verwachting uit te spreken voor de resultaten over geheel 2011. Op 29 juli 2011 (voorbeurs) zal Crown Van Gelder de halfjaarresultaten 2011 publiceren. Voor de officiële versie van deze publicatie wordt verwezen naar het Engelstalige persbericht.