Ingezonden persbericht


Doorn, 12 mei 2011
PERSBERICHT

Gemeenten en provincies moeten heldere keuzes maken

Nieuwe realiteit in winkelmarkt vraagt om regierol overheden

Veel winkelgebieden kampen met teruglopende bezoekersaantallen en stagnerende omzetten. Toch hebben ook veel locaties prima toekomstkansen. Een belangrijke voorwaarde is wel dat overheden hun regieverantwoordelijkheid nemen. Als provincies en gemeenten zich opstellen als procesregisseur draagt dat bij aan verantwoorde en succesvolle investeringen in winkellocaties. Dat stellen het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en mode- en woonbrancheorganisatie CBW-MITEX naar aanleiding van de handleiding 'Dynamiek door beleid' die alle gemeenten en provincies deze week ontvangen.

Met het rapport 'Dynamiek door beleid - hoe de overheid de winkelmarkt stimuleert'. willen het HBD en CBW-MITEX (representant van 17.000 woon- en modewinkels) stimuleren gemeenten en provincies stimuleren een sterkere regierol in te nemen. Het helpt een crisis in de winkelmarkt en verloedering van centra te voorkomen. De winkelmarkt mag niet in een zelfde situatie terechtkomen als waarin de kantorenmarkt zich nu bevindt. Overheden beschikken over doeltreffende instrumenten die nog veel beter kunnen worden ingezet om zo'n situatie te voorkomen.

Roep om regie
De retail roept overheden op om vooral keuzes te maken, beleid te voeren en de regie in handen te nemen. Het is duidelijk dat overheidsregie op gemeentelijk en provinciaal niveau cruciaal is voor een gezonde winkelmarkt. Gebrek aan regie levert partijen slechts onduidelijkheid en dus onzekerheid op. Beleggers en winkeleigenaren zullen dan niet snel (kunnen) investeren.

De nieuwe winkelmarkt
Als overheden niet ingrijpen dreigen leegstand en verloedering. Factoren als schaalvergroting, filialisering, veranderde bevolkingssamenstelling en oriëntatie en kopen via internet door de consument, versterken en versnellen de veranderingen die plaatsvinden in de winkelmarkt.

Het totale winkeloppervlak groeide de afgelopen 10 jaar met een kwart tot 27 miljoen m2. De consumentenbestedingen in de retail stegen veel minder sterk. Vooral kleinere retailers ervarende negatieve gevolgen. Bovendien gaan veel de ondernemers uit de babyboomgeneratie met pensioen en bedrijfsopvolging ontbreekt in veel gevallen. Voor hen is de winkel vaak de pensioenvoorziening .

Nieuwe realiteit
In de winkelmarkt ontstaat dus een nieuwe realiteit. De consumentenbehoefte aan fysieke winkels daalt. Veel winkelruimte komt vrij en wordt niet meer ingevuld. Leegstand ontstaat, maar wel zijn er grote verschillen per type winkellocatie.

Kansrijk
Winkelgebieden die zich richten op dagelijkse boodschappen of recreatief winkelen (beleving) zijn kansrijk. Kleine en kleurloze centra, randzones van centra en 'runshopping centra' zijn kwetsbaar. De belangstelling voor winkels in dergelijke winkelgebieden neemt af.

Duidelijkheid en zekerheid
De retail vraagt om duidelijk regionaal en gemeentelijk detailhandelsbeleid. Dat moet dan met relevante partijen zijn afgestemd en daadwerkelijke door overheden gehandhaafd worden. Zo krijgen marktpartijen de duidelijkheid en zekerheid waaraan behoefte is om goede investeringsafwegingen te maken.

Praktisch
Het rapport 'Dynamiek door beleid' sluit af met een praktisch ABC waarmee overheden (en marktpartijen) aan de slag kunnen. Het schetst zeven gouden tips voor detailhandelsbeleid en voor kansrijke winkellocaties en strategieën om kansarme locaties af te bouwen. Het is te downloaden via www.cbwmitex.nl./dynamiekdoorbeleid en www.hbd.nl. Het rapport is opgesteld door ruimtelijk-economisch adviesbureau DTNP en is vandaag aangeboden aan alle 12 provincies en 418 gemeenten in Nederland.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht