Vialis
BR>
Aanleg extra wegcapaciteit tegen files werkt, maar slimme benutting is de
sleutel
De filedruk in Nederland is de eerste 4 maanden van 2011 flink
afgenomen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en
verladersorganisatie EVO reageren positief op de vermindering van de
filedruk, zoals de Verkeersinformatiedienst (VID) medio mei bekend
heeft gemaakt. Volgens de VID zit de filezwaarte op dit moment op het
niveau van ongeveer 10 jaar geleden. TLN en EVO ondersteunen de
conclusie van de VID dat met name de uitbreiding van de wegcapaciteit
een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de vermindering van het
aantal files, maar onderstrepen dat naast extra asfalt, een effectieve
aanpak van files op de lange termijn gebaat is bij een betere benutting
en een vorm van beprijzing. "We kunnen onze wegen optimaler benutten,
door bijvoorbeeld spitsstroken vaker en langer open te stellen waardoor
het verkeer beter blijft doorstromen. Ook de toepassing van
informatiesystemen draagt bij aan betere benutting". Vialis sluit zich
bij deze conclusies aan. Benutten van het wegennet blijft de komende
jaren een belangrijk onderwerp. Op het gebied van duurzaamheid en
leefbaarheid moet er een balans komen tussen doorstroming en
milieubelasting. Om doorstroming te behouden of te verbeteren, is het
belangrijk het verkeer beter te managen. Bestemmingen moeten bereikbaar
worden gehouden binnen de maatschappelijk aanvaarde normen van
reistijd, kosten, veiligheid en leefbaarheid.
Vialis is hier actief mee bezig. Hiertoe heeft zij onder andere
verschillende softwareprogramma's ontworpen om optimale doorstroming in
combinatie met milieu-aspecten te realiseren. De
doorstromings/milieumodule EnViVer of scenariomanager ViValdi
(waarmee beleidsplannen rechtstreeks naar concrete regelscenario's en
maatregelen vertaald worden), zijn hier concrete voorbeelden van.
Ondanks alle inspanningen die de afgelopen jaren zijn gedaan, zijn we
nog niet zover dat we optimaal gebruik kunnen maken van de systemen die
op straat staan. De komende jaren moeten gemeenten, provincies, de
rijksoverheid én het bedrijfsleven daarom nog meer samenwerken om de
doorstroming en veiligheid op álle wegen te verbeteren. Er moeten
overkoepelende systemen komen, de wegbeheerders moeten het eens worden
over het te voeren beleid en tenslotte moet er iemand zijn die 24 uur
per dag en zeven dagen per week de verkeersmanagementtaken gaat
uitvoeren.
Momenteel wordt er intensief gekeken naar de mogelijkheden voor
`netwerkbreed verkeersmanagement'. Leveranciers maakten tot dusverre
onvoldoende gebruik van `open' systemen, waardoor afzonderlijke
installaties nog niet goed met elkaar communiceren. De eerste concrete
stappen hiertoe zijn echter inmiddels gezet. Op 12 mei 2011 tijdens het
9e DVM Symposium presenteerden Vialis, Trinité en de TU Delft het
initiatief DVM Exchange voor een Open Standaard voor verkeersmanagement
systemen. Tijdens de Intertraffic (27 - 30 maart 2012) willen de
initiatiefnemers een eerste, breed gedragen versie van de Open
Standaard vastgelegd en demonstreerbaar hebben. Binnen elf maanden dus!