Ministerie van Defensie
Link 16 testwagen scheelt vlieguren en vaardagen
13 mei 2011, 9.59 uur
Met
het uitschuiven van de 11 meter hoge pneumatische mast op het dak,
beschikt de Nationale Datalink Management Cel sinds deze week over een
multifunctionele Link 16 testbus. De aanwinst wordt aangeduid met
VESTA, omdat de dataspecialisten met deze wagen kunnen Verifiëren,
Evalueren, Simuleren, Trainen en Analyseren.
Met de aanschaf van de testwagen bespaart Defensie op kostbare uren van
F-16's en fregatten, omdat via de testbus de Link-16 verbinding valt te
testen zonder inzet van wapensystemen.
De paarse bus staat naast het Luchtverdediging- en Commandofregat Hr.
Ms. De Ruyter op de Nieuwe Haven in Den Helder. De hele week
demonstreren specialisten van de marine, land- en luchtmacht de vijf
functionaliteiten van het Link 16-voertuig. Dit datanetwerk, waarover
gedetailleerde gegevens van alle eenheden in de buurt zijn te verzenden
en te delen, is namelijk in gebruik bij de drie krijgsmachtdelen. "We
hebben allemaal de kennis en ervaring met het systeem", zegt de
commandant van de National Datalink Management Cel, luchtmachtmajoor
Bram Remmelzwaal. "Maar deze bus zal helpen dit met elkaar te delen.
Vandaar ook de kleur."
Geld besparen
Link 16 radio's zijn ingebouwd in onder meer F-16's, Luchtverdedigings-
en Commandofregatten (LCF), E-3 AWACS-vliegtuigen, commandocentra en
PATRIOT systemen. Link 16 wordt gebruikt om heel snel en beveiligd
informatie aan elkaar door te geven. Hierdoor kan defensie netwerkend
optreden, een van de speerpunten uit de beleidsvisie van Defensie.
"De vijf functionaliteiten zijn veel gevraagd", aldus Remmelzwaal. "We
trainen, leiden op en evalueren het gebruik van Link 16. Vanuit de bus
kunnen we niet alleen een vliegtuig simuleren dat zich niet aan de
juiste route houdt, maar ook een volledige Derde Wereldoorlog.
Daarnaast assisteren we de ontwikkelaars en programmeurs van het
datanetwerk met verificatie van berichten en analyse van hard- en
software. We worden dus geregeld op verschillende plaatsen ingezet." De
Defensie Materieel Organisatie schafte de Mercedes bus aan en zorgde
voor de communicatieapparatuur. "We hebben een eigen generator, twee
Link 16 radio's en een pneumatische antennemast. Zowel de cabine voor
de chauffeur als de werkposities met twee computers en vier
beeldschermen zijn airconditioned. Link 16 kan altijd daar zijn waar
het nodig is, op het moment dat het gevraagd wordt.vanuit een voertuig
kunnen we ter land, ter zee en in de lucht trainen", aldus de trotse
commandant.