Ministerie van Defensie

Link 16 testwagen scheelt vlieguren en vaardagen

13 mei 2011, 9.59 uur

Met het uitschuiven van de 11 meter hoge pneumatische mast op het dak, beschikt de Nationale Datalink Management Cel sinds deze week over een multifunctionele Link 16 testbus. De aanwinst wordt aangeduid met VESTA, omdat de dataspecialisten met deze wagen kunnen Verifiëren, Evalueren, Simuleren, Trainen en Analyseren.

Met de aanschaf van de testwagen bespaart Defensie op kostbare uren van F-16's en fregatten, omdat via de testbus de Link-16 verbinding valt te testen zonder inzet van wapensystemen. De paarse bus staat naast het Luchtverdediging- en Commandofregat Hr. Ms. De Ruyter op de Nieuwe Haven in Den Helder. De hele week demonstreren specialisten van de marine, land- en luchtmacht de vijf functionaliteiten van het Link 16-voertuig. Dit datanetwerk, waarover gedetailleerde gegevens van alle eenheden in de buurt zijn te verzenden en te delen, is namelijk in gebruik bij de drie krijgsmachtdelen. "We hebben allemaal de kennis en ervaring met het systeem", zegt de commandant van de National Datalink Management Cel, luchtmachtmajoor Bram Remmelzwaal. "Maar deze bus zal helpen dit met elkaar te delen. Vandaar ook de kleur."

Geld besparen

Link 16 radio's zijn ingebouwd in onder meer F-16's, Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF), E-3 AWACS-vliegtuigen, commandocentra en PATRIOT systemen. Link 16 wordt gebruikt om heel snel en beveiligd informatie aan elkaar door te geven. Hierdoor kan defensie netwerkend optreden, een van de speerpunten uit de beleidsvisie van Defensie.

"De vijf functionaliteiten zijn veel gevraagd", aldus Remmelzwaal. "We trainen, leiden op en evalueren het gebruik van Link 16. Vanuit de bus kunnen we niet alleen een vliegtuig simuleren dat zich niet aan de juiste route houdt, maar ook een volledige Derde Wereldoorlog. Daarnaast assisteren we de ontwikkelaars en programmeurs van het datanetwerk met verificatie van berichten en analyse van hard- en software. We worden dus geregeld op verschillende plaatsen ingezet." De Defensie Materieel Organisatie schafte de Mercedes bus aan en zorgde voor de communicatieapparatuur. "We hebben een eigen generator, twee Link 16 radio's en een pneumatische antennemast. Zowel de cabine voor de chauffeur als de werkposities met twee computers en vier beeldschermen zijn airconditioned. Link 16 kan altijd daar zijn waar het nodig is, op het moment dat het gevraagd wordt.vanuit een voertuig kunnen we ter land, ter zee en in de lucht trainen", aldus de trotse commandant.