Windenergie op zee binnen 15 jaar rendabel
Persbericht van PricewaterhouseCoopers B.V.
Windenergie op zee kan binnen 15 jaar rendabel en subsidievrij zijn.
Dat zeggen de belangrijkste spelers op de markt voor windenergie in
Offshore Proof. In dit PwC-onderzoek komen internationale overheden,
turbineproducenten, bouwbedrijven en energiebedrijven aan het woord.
Paul Nillesen, partner bij PwC en hoofd van het onderzoek plaatst een
belangrijke kanttekening bij de uitkomsten. "Windenergie op zee kan
alleen rendabel en subsidievrij worden als de overheid en de markt
stappen zetten op technisch, logistiek, financieel en beleidsvlak. Wil
Nederland hierin een rol spelen, dan hebben we - zeker in vergelijking
met ons omringende landen - nog een lange weg te gaan."
De afgelopen jaren nam de Europese capaciteit van windenergie op zee
sterk toe van 1500MW in 2008 tot 3000MW in 2010. Nederland neemt hierin
een kleine 10 procent voor haar rekening. Op termijn moet windenergie
op zee voor ongeveer 12 procent gaan bijdragen aan de totale
elektriciteitsproductie in de EU. Voordat het zover is moeten een
aantal uitdagingen op technisch, logistiek, financieel en beleidsvlak
worden overwonnen. Uit het onderzoek komen vier aandachtsgebieden naar
voren:
- Technologische vooruitgang en standaardisatie is essentieel om de
kosten van windenergie op zee omlaag te brengen. Op dit moment lopen
deze teveel uit de pas met windenergie op land. Door de hoge kosten
voor grondstoffen als staal is de verwachting dat de kosten slechts
langzaam zullen dalen.
- De logistieke uitdaging zit in de beperkte beschikbare capaciteit aan
windturbines en aan offshore materiaal om de geplande windparken te
realiseren. Daarnaast is het van groot belang om de aansluiting van
windparken op het elektriciteitsnetwerk op land te faciliteren.
- De financiële uitdagingen zijn nauw verbonden met de technologische
uitdagingen. De grootste risico's bevinden zich namelijk in de bouw- en
constructiefase, waar speciale boten voor nodig zijn,
havenfaciliteiten, en funderingswerkzaamheden. Deze risico's moeten
beter verdeeld worden tussen markt en overheid. Daarnaast is het
belangrijk om de risicoperceptie te verlagen en de
investeringsbereidheid bij investeerders te vergoten. Het onderzoek
laat namelijk zien dat de betrouwbaarheid en rendementen van
windenergie op zee vergelijkbaar zijn met die op land.
- Tot slot moeten op beleidsvlak stappen worden gemaakt. Denk daarbij
aan het opheffen van de onduidelijkheid rondom subsidies voor duurzame
energie en vereenvoudiging van vergunningsprocedures. 55 procent van de
ondervraagde investeerders, geeft aan dat om de investeringsbereidheid
te vergroten, meer duidelijkheid rondom subsidies nodig is.
Buurlanden kiezen wel voor windenergie op zee
De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat ons omringende landen
steviger inzetten op windenergie op zee. Nillesen wijst daarbij op de
keuzes die gemaakt worden om het realiseren van windparken op zee
makkelijker en goedkoper te maken. Variërend van het meedelen in de
risico's in de bouw- en constructiefase (VK) tot het faciliteren van de
aansluiting op de infrastructuur (Duitsland en Denemarken). Aangezien
de energiemarkt Europees is, zullen Nederlandse spelers die willen
investeren in windenergie op zee, zich oriënteren op die landen waar de
randvoorwaarden het aantrekkelijkst zijn. "Op het moment dat een partij
zijn focus heeft gelegd op een buurland en daar heeft geïnvesteerd in
kennis en capaciteit, wordt het moeilijk om die partij in een later
stadium weer naar Nederland te lokken", aldus Nillesen.
Offshore wind versus andere duurzame energiebronnen
Met de huidige aanpassing in het subsidieregime in Nederland wordt
ingezet op zoveel mogelijk duurzame energie tegen de laagste kosten.
"De Nederlandse overheid is duidelijk: de goedkoopste technologie wint.
De uitdaging voor de offshore wind sector is te laten zien dat ze op
termijn kunnen concurreren met andere duurzame energiebronnen. Ons
onderzoek toont aan dat de overheid op drie fronten een bijdrage kan
leveren aan de kostendaling", vertelt Nillesen:
1) De windgebieden op zee "bouwrijp" aanbieden door zoveel mogelijk van
het voorwerk, zoals milieuvergunningen, door de overheid reeds zelf te
laten doen. Dit scheelt in kosten en onzekerheid voor alle partijen.
2) Faciliteren van de aansluiting op het land door middel van
'stopcontacten' aan de kust. Met twee punten zou nu al gestart moeten
worden gelet op de lange vergunningprocedures voor
hoogspanningsverbindingen in Nederland.
3) Stel kennis en vermogen beschikbaar vanuit de overheid. Door
bijvoorbeeld actief financieel te participeren in de bouw- en
constructiefase - via leningen of vermogen - kunnen risico's worden
gedeeld en kan de investeringsbereidheid in de markt worden verhoogd.
"Onze studie laat zien dat offshore wind grote potentie heeft.
Nederland kan hier, met haar havenfaciliteiten en offshore bedrijven,
zeker van profiteren. Maar dan moeten de sector en de overheid samen
aan de slag", besluit Nillesen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.pwc.nl
Bijlage:
* windenergie op zee defdocx
Razende Robot Reporter