Productschap Vis
Scheveningers met eigen merk Noordzeevis
Scheveningers met eigen merk Noordzeevis Nederlands vissershaven
Scheveningen, introduceert vandaag een kwaliteitslabel voor verse vis
uit de Noordzee
Dagverse, duurzaam gevangen vis van een geselecteerd deel van de
Scheveningse vissersvloot komt als 'Scheveninger'Best' op de markt. Het
is het eerste merk voor verse vis. Ook komt Scheveninger'Best met
bijzondere visproducten. Topkok en fooddesigner Pierre Wind, woonachtig
in Scheveningen, ontwikkelde twee exclusieve vissoepen. Het merk
Scheveninger'Best is een initiatief van de visafslag Scheveningen,
rederij Jaczon en visgroothandel Den Heijer. Scheveninger'Best-vis en
soepen zijn vanaf volgende week te koop bij de Makro en bij
visspecialisten in het land.
Verantwoord gevangen vis aan boord van label voorzien
Scheveninger'Best-vis wordt op een verantwoorde wijze gevangen. De
zeven kotters van de Scheveningse rederij Jaczon maken gebruik van
duurzame vistechnieken die de ongewenste bijvangst en bodemberoering
verminderen. De vissoorten die worden aangevoerd zijn schol, tong,
kabeljauw, rode poon, mul en inktvis. De schepen die over het algemeen
vier dagen op zee zijn, bevestigen alleen bij de vis die ze op de
laatste dag vangen een kwaliteitslabel in de kieuw. Deze vis is dus
echt dagvers. De vis gaat aan boord in half zo kleine kisten als
gebruikelijk en is voorzien van speciaal, vloeibaar ijs. Hierdoor komt
het product in optimale conditie bij de klant.
Innovatieve, verse vissoep: soep en vis apart verpakt
Naast de verse vis introduceert Scheveninger'Best een serie vissoepen.
Smaakexpert en topkok Pierre Wind is de bedenker van deze unieke, uit
twee componenten bestaande soepen. Pierre Wind: "Nederland is echt een
soepenland maar een goede vissoep is er nog niet. Het geheim van een
goede vissoep is de vis die er als laatste aan toegevoegd wordt. Wij
hebben een verpakking bedacht waarbij de soep en de stukjes vis apart
verpakt zijn. Je verwarmt eerst de soep en voegt tot slot nog 1-2
minuten de vis toe. De vis blijft sappig en goed op smaak. Je hebt echt
een soep van topklasse." Scheveninger'Best start met een Scheveninger
Bouillabaisse en een Scheveninger Scholroomsoep.
Vissen voor de markt
Scheveninger'Best is een samenwerking tussen de Visafslag Scheveningen,
de vissers van rederij Jaczon en visgroothandel Den Heijer. Alle
bedrijven zijn aan de Scheveningse haven gevestigd. In de vissector is
het goed samenwerken in de keten van wezenlijk belang om een economisch
sterkere positie op te bouwen. Bij Scheveninger'Best wordt dat in de
praktijk gebracht. Gezamenlijk is aan het merk, en de invulling
daarvan, gewerkt. Den Heijer geeft wekelijks door hoeveel
Scheveninger'Best-vis zijn klanten willen ontvangen, via de afslag
wordt deze bestelling doorgegeven aan de vloot. Zij gaan op bestelling
vissen. De vis wordt niet meer via de afslagklok verkocht.
Het project Scheveninger'Best is mede mogelijk gemaakt dankzij een
subsidie in het kader van het Nederlandse Operationeel Programma
"Perspectief voor een duurzame visserij". Dit programma wordt
medegefinancierd uit het Europees Visserij fonds.
Makro en visspeciaalzaken
Scheveninger'Best is voor de Nederlandse (horeca)ondernemers dagelijks
te koop bij de Makro en voor consumenten bij visspeciaalzaken in het
land. De Makro is een van de grote visverkopers van Nederland en biedt
de klant tot wel 100 soorten verse vis. Dagelijks worden de 17
Makro-vestigingen vanuit Scheveningen bevoorraad. Met Scheveninger'Best
voegt Makro een nieuwe groep top-kwaliteitsproducten toe aan het zeer
brede verse vis assortiment. In de toekomst volgt ook een
productenrange voor de supermarkt. Meer informatie is te vinden op:
scheveningerbest.nl