Maastricht University

Twee winnaars Female Business Plan Competition 2011

De studenten Svenja Arens, Wiebke Mueller en Ankie Titulaer hebben samen ¤ 20.000 gewonnen in de Female Business Plan Competition 2011. Zij delen de prijs met twee businessplannen: Svenja Arens en Wiebke Mueller schreven een businessplan voor Chillasole, oprolbare ballerinaschoenen die te koop zijn in het uitgaanscircuit voor vrouwen met pijnlijke voeten. Ankie Titulaer won met haar project InMotion, een innovatief muziekschoolconcept met marketingplatform en artiestenmanagement. De winnaars versloegen vier andere finalisten tijdens de finale op 13 mei. Het prijsbedrag is beschikbaar gesteld door de Gemeente Maastricht, net als in de eerste editie hoofdsponsor. De competitie startte in september 2010 met 43 teams van studenten en alumni. Zij streden in drie rondes om het startkapitaal waarmee ze hun businessplan kunnen verwezenlijken.

Tijdens de finale, onderdeel van de Maastricht Week of Entrepreneurship, mochten de finalisten hun business plan 'pitchen' tegenover een publiek van circa 200 gasten. De jury, bestaande uit vijf vrouwen uit de academische of zakenwereld, wees uiteindelijk twee winnaars aan. Beide businessplannen werden ook al in de eerdere rondes beloond: Ankie Titulaer won de eerste ronde en Chillasole werd uitgeroepen tot winnaar van ronde twee.

De Female Business Plan Competition is in 2009 in het leven geroepen door het Maastricht Centre for Entrepreneurship, om het vrouwelijk ondernemerschap in het Hoger Onderwijs te stimuleren. Studenten, medewerkers en alumni van alle Hoger Onderwijsinstellingen in Limburg kunnen meedoen aan de competitie. Tijdens de competitie worden de deelnemers gecoacht bij het uitwerken van hun plannen en gestimuleerd om investeerders te vinden.

In de eerste ronde dienden de deelnemers een ultrakorte beschrijving van hun voorstel in 'op de achterkant van een bierviltje'. Het voorstel van Ankie Titulaer ontving in deze ronde 500 euro. De tweede ronde bestond uit het schrijven van een haalbaarheidsstudie van maximaal zeven pagina's. De vijf beste kandidaten mochten in februari hun bevindingen presenteren aan de jury, die Chillasole beloonde met 1.000 euro. Vandaag werd de derde ronde afgesloten met de finale. Alle deelnemers schreven hiervoor een businessplan, waarvoor ze twee maanden de tijd kregen. Vijf businessplannen zijn door de jury geselecteerd voor de finalepitch, de zesde kandidaat ontving een wild card op basis van publieksstemmen via internet.

De overige finalisten waren Charanaya Chidambaram met Adda (cultureel café ter bevordering van interactie tussen verschillende nationaliteiten), Leyla Hamzei & Lisa Berding met Be Your Flag (sportieve fanwear voor vrouwen), Anja Morbach & Friedhelm Rosenow met Wine Online (wijnwebsite gericht op het Duitse grondgebied). De wild card ging naar Sara Rodriguez & Pawel Maciulewski met CheckIT (mobiele applicatie voor studentenhuizen).