DPA Group N.V.
DPA tussentijdse verklaring mei 2011
Amsterdam, 13 mei 2011
DPA Group N.V. realiseerde in de eerste drie maanden van 2011 een
lagere omzet en brutowinst dan in het eerste kwartaal van vorig jaar.
Dit komt hoofdzakelijk doordat het aantal declarabele medewerkers sterk
is teruggebracht, deels vanwege de in 2010 doorgevoerde
herstructurering. Door de genomen maatregelen is zowel het
leeglooppercentage als de kostenbasis verkleind. De afgelopen maanden
is de omzet per werkbare dag geleidelijk verbeterd. Ook is een
belangrijke stap gemaakt in de strategische keuze voor schaalvergroting
door de per 27 april gerealiseerde overname van branchenoot Nederlandse
Interim Groep. De resultaten van het winstgevende NIG worden met ingang
van 1 mei 2011 opgenomen in de geconsolideerde cijfers van DPA.
Integratie en aandelen
De gefaseerde integratie van DPA en NIG is direct na afronding van de
overnametransactie in gang gezet. Op 27 april zijn NIG-directeuren Eric
Winter en Olav Berten toegetreden tot de Raad van Bestuur van DPA als
voorzitter, respectievelijk bestuurslid. Het merendeel van de NIG
business units is op 7 mei verhuisd naar het DPA-kantoor aan de
Gatwickstraat in Amsterdam.
Naast de overname van NIG heeft de Algemene Vergadering van
Aandeelhouders van DPA op 9 maart goedkeuring verleend aan een emissie
van 23.910.937 nieuwe gewone aandelen. Onderdeel hiervan was een
claimemissie van 11.910.997 nieuwe gewone aandelen met een opbrengst
van 17,7 miljoen euro. De opbrengst van de emissie wordt gebruikt voor
financiering van de NIG-overname en integratiekosten, aflossing van
achtergestelde leningen en versterking van het werkkapitaal. Door de
emissie is het totale aantal uitstaande DPA aandelen nu 41.770.825.
Build & buy strategie
Eric Winter, CEO: "Onze topprioriteit is het versterken van de business
units. Dit is belangrijk om optimaal te kunnen focussen op de kwaliteit
van onze specialisten en klantrelaties, en op het leveren van
toegevoegde waarde in specifieke markten. Hierbij stuurt het business
unit management actief op indicatoren als de bezettingsgraad, tarieven,
leegloop en het ziekteverzuim. Om de voor verdere versterking van de
omzetbasis benodigde schaalvergroting en scopeverbreding te realiseren,
onderzoeken we ook mogelijkheden voor nieuwe winstgevende niches en
gerichte acquisities."