Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Tussentijds resultaat duurtest brandstof E10

Verkeerd tanken met E10 geeft geen probleem

Verkeerd tanken met E10 is geen probleem voor motoren van een auto, waarvan de fabrikant zegt dat deze daar niet geschikt voor is. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een duurtest die de ANWB in samenwerking met Europese zusterclubs aan het uitvoeren is bij een auto die volgens de fabrikant niet geschikt is voor deze brandstof. Na 7250 km rijden op E10 functioneert de auto nog steeds goed.

Na een inspectie is er geen spoor van beginnende roestvorming of vervuiling aangetroffen.

Toch is het advies aan de ANWB-leden om nog steeds om bij twijfel geen E10 te tanken. Mocht er verkeerd getankt zijn is het advies om zo snel mogelijk de tank bij te vullen met de voorgeschreven brandstof. (Dus euro 98).

De auto - die aan de test wordt onderworpen - is een Opel Signum met een 2.2-liter direct ingespoten injectiemotor (bouwjaar 2003, km stand 93.000, motorcode Z22YH) . Elke 10.000 km wordt de auto op het zicht geinspecteerd. Met een endoscoop (camera aan een slangetje) wordt gekeken naar de effecten op de brandstofverdeler. Ook de injectoren, rubberslangen en pakkingen worden geregeld bekeken.

De auto zal door blijven rijden tot het einde van 2011 of tot het moment dat hij stil komt te staan.

De brandstof E10 (waaraan 10 % bio-ethanol is toegevoegd) is in Nederland nog niet uitgebreid verkrijgbaar. Wel in landen zoals Frankrijk en Duitsland. De ANWB krijgt veel vragen over gebruik van E10 in die landen.