Ingezonden persbericht


MuziekPodium Zeeland

Ter inleiding

Als u dit leest dan is de zomerprogrammering van MuziekPodium Zeeland in de Grote Kerk te Veere een voldongen feit.

We zijn alweer enkele weken actief in de kerk, maar het is pas vanaf 22 mei dat het seizoen werkelijk van start gaat.

22 mei was het laatste concert in ons boekje voor het seizoen 2010-2011, te weten de winnaar van het driejaarlijkse List Concours in Utrecht. Bij het ter perse gaan van genoemd boekje was de winnaar uiteraard nog niet bekend, maar nu wel en wel in de persoon van Masataka Goto uit Japan. Aan het eind van de programmering, nog heel ver weg op zondag 9 oktober, staat Reinbert de Leeuw, op zijn geheel eigen manier ook een briljant Liszt-vertolker, maar dan dus met Satie, en daartussenin op 10 juli Igor Roma, wereldberoemd en niet alleen in Nederland, voor wie het begrip briljant Liszt-vertolker nog een understatement is.

Verder wordt er uitgebreid gegrasduind in de klassieke canon door toonaangevende kamermuziekensembles uit binnen- en buitenland, b.v. het Russische Atrium Quartet.

Er is sprake van jong talent en ook de vertolkers uit Zeeland zijn bepaald niet vergeten.

Om niet geheel door de klassieke canon, zeg Beethoven, Brahms en Schubert overspoeld te raken, is er ook alle ruimte voor muziek die zich ergens tussen de laatromantiek en het vroege modernisme beweegt, laten we zeggen modern-klassieke muziek van Debussy, Satie, Busoni, Berg, Bartok, Dvorak, muziek die inmiddels toch ook salonfähig geacht mag worden en fraaie klanken met spannende structuren weet te verbinden.

In het verlengde hiervan, er is ook nieuwe muziek en wel met een speciaal project genaamd 'Mondriaan in Domburg', waar met name het fameuze Mondriaan Kwartet en componist Guus Janssen muzikaal op zoek gaan naar Mondriaan op de plekken waar hij geleefd en gewerkt heeft in Domburg.

En uiteraard is er ook oude muziek, die in dit geval loopt van Guillaume de Machaut, via de Spaanse renaissance, tot aan de onvermijdelijke J.S. Bach. Voor de minder reguliere Zeeuwse concertbezoeker, doe eens wat meer dan alleen de Mattheus Passion bezoeken, er is zoveel meer en het is vaak meer dan de moeite waard !

De onvolprezen Dame Emma Kirkby treedt ook voor het voetlicht, baanbreker van de oude muziek en het 'naturel' zingen, echter in dit geval verrassenderwijs met Schubert en Debussy op de lessenaar.

Afsluitend is er ook nog jazz, het International Jazz Festival op het Abdijplein te Middelburg, waar MuziekPodium Zeeland een prettig partnerschap met onderhoudt. Mag ik u Kytecrash, Fun Lovin'Criminals, Three Fall en Joey Calderazzo aanbevelen ?

Diversiteit alom kortom en kwaliteit bovendien plus het nodige avontuur.

Dat is wat u van ons gewend bent, met dien verstande dat we het verre van vage vermoeden hebben dat we ons dit jaar zelfs overtroffen hebben.

Als vanouds hopen wij dat onze vaste donateurs deze band ook dit jaar willen continueren en dat we daarnaast ook de nodige nieuwe donateurs mogen verwelkomen.

Als welkomstgeschenk hebben we dit jaar niet enkel 'Rose Roads', een soort bloemlezing uit het werk van Douwe Eisenga, in de aanbieding, maar ook de 'Wolken Atlas'-cd, de neerslag van een samenwerkingsproject tussen 6 Zeeuwse componisten en de vermaarde Britse schrijver David Mitchell, en last but not least een c.d./d.v.d. van het memorabele concert dat Dies Le Duc twee jaar geleden gaf bij het Windorgel in Vlissingen. Zolang de voorraad strekt.

Er is inmiddels helaas ook een zekere noodzaak en urgentie aanwezig om donateur te worden, dan blijven de entrees tenminste nog enigszins betaalbaar (wilt u oude prijzen, word dan donateur !).

Als gevolg van het huidige, ronduit kunstvijandige regeringsbeleid, zien wij ons immers genoodzaakt de entrees te verhogen. Het komt er in het kort op neer dat er een hoger tarief is bijgekomen en het lage tarief is vervallen, waarbij we geprobeerd hebben als vanouds ronde bedragen te hanteren, is wel zo handig voor iedereen. We troosten ons met de gedachte dat de gepresenteerde artiesten deze entrees meer dan waard zijn, maar we doen dit tegelijkertijd met de nodige pijn in het hart. Dit kan niet anders dan drempelverhogend werken en dat is wel het laatste wat we willen.

Dit alles heeft ons niet weerhouden tegen de stroom op te varen en een ons inziens fraaie programmering neer te zetten.

We hopen u spoedig in Veere te mogen verwelkomen !

Willem Kniknie

Directeur MuziekPodium Zeeland.

Programma zomer 2011

Zondag 22 mei, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree; 15 euro / 12 euro

Winnaar Liszt Concours : Masataka Goto (Japan)

(200-ste geboortedag Franz Liszt/10 jaar Franz Liszt Pianoconcours)

Van 27 maart t/m 9 april vond in Utrecht het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats, een van de bekendste en meest prestigieuze muziekconcoursen ter wereld. Direct na de finales op 8 en 9 april begon de internationale tournee van de eerste prijswinnaar, die op 22 mei dus ook Zeeland aan doet. In deze editie was het de Japanner Masataka Goto, die grote indruk maakte op jury, pers en publiek.

Het Liszt Concours is logischerwijs geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Eerdere winnaars waren Martijn van den Hoek, Enrico Pace, Igor Roma en Vitaly Pisarenko. U kunt zich op 22 mei in Veere komen vergewissen van de niet geringe kwaliteiten van de kersverse winnaar.

Zondag 29 mei, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Klaviertrio Yoram Ish-Hurwitz / Birthe Blom / Katharina Gross (Oostenrijk/Israel/NL)

Met pianotrio's van Beethoven, Schubert en Martin

Dit is een nieuw trio, met musici die elders hun sporen ruimschoots verdiend hebben, en een doorwrocht, voornamelijk klassiek programma, mits we de moderne klassieker Frank Martin als zodanig mogen aanmerken.

Violiste Birthe Blom bespeelt een Stradivarius en was vorig jaar ook te bewonderen in de zomerserie. Blom studeerde bij Pierre Amoyal, Rudolf Zwartjes en Herman Krebbers en won in 2005 het prestigieuze Oskar Back Vioolconcours.

Celliste Katharina Gross studeerde o.a. bij David Geringas, is in Nederland actief bij onder meer Camerata Busoni (met o.a. Geoffrey Madge) en richtte onlangs het Neues Wiener Quartett op.

Pianist Yoram Ish-Hurwitz studeerde onder meer bij Jan Wijn en bij Gyorgy Sandor aan de Juilliard School in New York. De pianist is vooral bekend door zijn concerten en ook c.d.'s met muziek van Liszt en Albeniz.

Men zegt wel eens dat de som meer is dan de delen en dat is hier zeer zeker het geval.

Zondag 5 juni, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 / 12 euro

Musica Amphion o.l.v. Pieter-Jan Belder

Rondom Bach, werk van Bach, Telemann, Quantz en C.P.E. Bach

Musica Amphion komt met een uiterst divers programma naar Zeeland, voornamelijk trio-sonates (fluit-viool-cello-clavecimbel) uit de kring rond Bach, aangevuld met viool- en cello-sonates van de grote meester zelf.

Uit de kring rond Bach treden met name Quantz en Telemann naar voren, de laatste notabene de peetvader van Carl Philipp Emanuel Bach, die eveneens op het programma staat. Deze Bach-telg is een belangwekkend overgangsfiguur, enerzijds nog ferm geworteld in de Bach-traditie, anderzijds een voorloper van Haydn en Mozart, op zoek naar nieuwe vormen en meer emoties.

Een dergelijk programa is bij Musica Amphion in zeer goede handen. Opgericht in 1993 door klavecinist/blokfluitist Pieter-Jan Belder, richt het ensemble zich op de uitvoering van zeventiende- en achttiende-eeuwse orkest- en kamermuziekrepertoire op originele instrumenten.⤨

De musici van Musica Amphion spelen tevens in belangrijke barokorkesten zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Amsterdam Baroque Orchestra, de Nederlandse Bachvereniging, het Freiburger Barok Orkest en de Academy of Ancient Music.

De discografie is uitputtend en nog immer groeiend: een opname op het label 'Quintone', met klavierconcerten van Bach en zonen verdiende een 10 in het CD tijdschrift 'Luister' en werd in de pers gewaardeerd als 'de meest aansprekende barok-cd sinds lange tijd' (Kasper Jansen, NRC).

Bezetting

Pieter-Jan Belder -clavecimbel

Remy Baudet -viool

Albert Brüggen -cello

Wilbert Hazelzet -traverso / dwarsfluit

Vrijdag 10 t/m maandag 13 juni (Pinksteren 2011)

Abdijplein, Middelburg

Entree per dag: 24,50 / 19,50 (voorverkoop)

International Jazz Festival Middelburg

MuziekPodium Zeeland is, zoals bekend, nauw betrokken bij het International Jazz Festival Middelburg. Het festival brengt haar eigen boekje uit, vandaar dat hier volstaan wordt met een bloemlezing uit het programma en een verwijzing naar het andere boekje.

Programma, een bloemlezing

Zaterdag 11 juni, 21.30 uur

Tania Maria Viva Brazil Quartet

De koningin van de Braziliaanse jazz, bereid u voor op een aanstekelijke mix van bossa, samba, jazz en nog zo wat zomers.

Zondag 12 juni, 20.00 uur

Joey Calderazzo Trio (USA)

De pianist van het kwartet van Branford Marsalis met zijn eigen trio, in meerdere opzichten een absolute topper.

Zondag 12 juni, 21.30 uur

Kytecrash (NL)

Feat. Kyteman & Eric Vloeimans' Gatecrash

Een samengaan van de electrische band van trompettist Eric Vloeimans en de aardig dynamische scene rond collega-trompettist Kyteman. De nieuwe cd doet uitzien naar een daverend optreden.

Maandag 13 juni, 14.00 uur

Three Fall

Jong talent van bij de Oosterburen, een tegendraadse mix van jazz, hip hop, funk en experiment.

Maandag 13 juni, 16.00 uur

Fun Lovin' Criminals

Legendarisch Italiaans-Amerikaans trio, dat grossiert in jazz, blues, hip hop, hard rock en nog zo wat en wereldhits op zijn naam heeft staan als 'Scooby Snacks' en 'Loco'. 'Stick 'em up punk, it is the Fun Lovin' Criminals' !!!

Zondag 19 juni, 15.30 uur

Badpaviljoen ( achteringang, aan de kant van het dorp), Badhuisweg 21, Domburg

Entree: 15 / 12 euro

Mondriaan in Domburg

m.m.v. het Mondriaan Kwartet, Guus Janssen e.v.a.

Werk van Guus Janssen, Jacob van Domselaer, Anton Webern en Morton Feldman

De schilder Piet Mondriaan, een van de grootste Nederlandse schilders, staat centraal in deze samenwerking tussen muziek, beeldende kunst en film.

Het fameuze Mondriaan Kwartet, dat al meer dan 25 jaar zijn naam aan deze kunstenaar ontleent, zal hier de muzikale invulling verzorgen.

De niet minder bekende componist Guus Janssen schreef meerdere composities geïnspireerd op Mondriaan's werk plus een gloednieuw werk, dat hij zelf ook zal vertolken samen met het kwartet.

Daarnaast worden, naar een idee van de conservator van het Gemeente Museum in Den Haag, Hans Janssen, de broer van Guus, niet de Arabist, een drietal films vertoond, gemaakt door cineast Bert Koenderink, terwijl Janssen zelf een inleiding zal verzorgen.

Dit project is niet voor niets in Domburg gesitueerd, simpelweg omdat de omgeving er zich bij uitstek voor leent en vanwege het kunsthistorische belang van de locatie. Dit is namelijk de plek waar de overgang zich voltrok van nog tamelijk toegankelijk symbolistisch werk tot pure abstractie.

Er zullen enkele verrassende voor-optredens verzorgd worden, met name op zaterdag, op de originele locaties, waar de schildersgroep rond Jan Toorop, waar Mondriaan ook toe behoorde, zich doorgaans ophield.

Op zondag is er dan het eigenlijke multi-mediale concert in het historische Badpaviljoen, in de originele en nog immer in authentieke staat verkerende concertzaal. Deze zaal is overigens het beste te bereiken via de achterzijde van het Badpaviljoen, aan de kant van het dorp dus, niet aan de kant van het strand. Dat zijn echter details, hoewel belangrijke.

De hoofdzaak is echter dat er op een mooie zomerdag in Domburg fantastische muziek zal klinken en tevens films vertoond en lezingen gegeven zullen worden, die op geheel eigentijdse wijze iets terug zullen brengen van de sfeer uit die dagen, die zodanig vruchtbaar was dat een wereldberoemd schilder in wording aldaar een cruciale stap in zijn oeuvre kon maken en daarmee ook de kunstgeschiedenis wezenlijk veranderde.

Programma

In het programma is prikkelend nieuw werk van Guus Janssen opgenomen, afgewisseld met werken van tijdgenoten als Anton Webern en Jacob van Domselaer, min of meer de componist van 'De Stijl' en een latere geestverwant als Morton Feldman.

Anton Webern (1883-1945) - Langsamer Satz (1905)

Guus Janssen (1951) - Café Society Downtown (2008)

Jacob van Domselaer (1890-1960) - een deel uit 'Proeven van stijlkunst' (1913-16)

Morton Feldman (1926-1987) - Structures (1951)

Guus Janssen (1951) - Nieuw werk voor piano en strijkkwartet (2010)

Bezetting

Jan Erik van Regteren Altena -viool

Edwin Blankenstijn -viool

Annette Bergman, -altviool

Eduard van Regteren Altena, -cello

&

Guuus Janssen - piano

Met dank aan:

de gemeente Veere en de Kattendijke Drucker-stichting

Zaterdag 25 juni, 20.00 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 8 euro / 4 euro voor kinderen

Reserveren: via de website van het ZJO of aan de kassa voor het concert zelf

Zeeuws JeugdOrkest o.l.v. Carlo Nabbe

Met werk van o.a. Vivaldi en Mozart

Het Zeeuws Jeugdorkest is in 1966 van start gegaan. Sindsdien biedt het jonge muzikanten de gelegenheid om te musiceren in groepsverband. Zo kunnen zij ervaring opdoen en vaardigheden opbouwen in samenspel. Het 'Rondje Zeeland 2011' brengt hen in Goes, Dreischor en Veere.

Vrijdag 1 juli, 20.15 uur (!!!)

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 25 euro / 10 euro (CJP-houders en jongeren t/m 18 jaar)

Reserveren: 0900-3300033 /www.theaterverkoopzeeland.nl

of kaarten aan de kassa op de avond zelf

Het Zeeuws Orkest en de Koninklijke Oratorium Vereniging Middelburg o.l.v. Joan Berkheimer

Met Alexandra Untiedt (sopraan), Helena Rasker (alt), Marcel Reijans (tenor) en Nanco de Vries (bas)

Missa da Requiem van Giuseppe Verdi

Het Zeeuws Orkest voert samen met het de Middelburgse Oratorium Vereniging en vier solisten, één van de meest indrukwekkende werken uit de gehele muziekgeschiedenis uit, de Missa da Requiem van de Italiaanse operacomponist Guiseppe Verdi (1813-1901). Dit imposante werk van bijna anderhalf uur (!) werd voor het eerst uitgevoerd onder leiding van de componist zelf in de San Marco in Milaan op 22 mei 1874. Het werk wordt gekenmerkt door krachtige ritmes, sublieme melodieën en dramatische contrasten, vaak angstaanjagend, dan weer engelachtig. Zoals in al zijn opera's staat de muziek volledig in dienst van de emoties die de tekst oproept. Het werk was een enorm succes, hoewel tijdelijk want het verdween rond de jaren dertig van het repertoire. Inmiddels wordt het weer uitgevoerd door alle grote orkesten en koren over de gehele wereld.

Zondag 3 juli, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Cecilia Bernardini (viool) en Shuann Chai (fortepiano) (USA/NL)

Met werk van Schubert en Beethoven

Pianiste Shuann Chai maakte in de zomerserie van 2010 de nodige indruk. Meer dan genoeg reden om haar terug te vragen, nu samen met de violiste Cecilia Bernardini.

Bernardini studeerde in Amsterdam bij Ilya Grubert en in London bij Rachel Podger en volgde masterclasses bij Isaac Stern, nog verfilmd door de VPRO, waar ze ook vaak te zien is bij 'Vrije Geluiden'. Ze maakt deel uit van prominente ensembles als

La Serenissima, Zefiro, New London Consort en The Orchestra of the Age of Enlightenment, doorgaans in een leidende rol.

Shuann Chai studeerde in New York en Den Haag, onder meer bij Stanley Hoogland en Bart van Oort, vormt een duo met Pieter Wispelwey, en is een engagerend performer, die in haar spel emotie aan intellect paart.

Een gouden combinatie en een dito programma.

Zondag 10 juli, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 20 euro / 15 euro

Igor Roma (piano) (Italie)

met werk van Franz Liszt

Op pianistisch gebied is er op wereldschaal sprake van een soort eredivisie en Igor Roma hoort daar absoluut toe. Dat deze Italiaanse wereldpianist met een zekere regelmaat woonachtig is in het Zuiden van Nederland, maakt hem zo ongeveer tot iemand van beneden de rivieren, hetgeen het boeken overigens aanzienlijk vergemakkelijkt., maar dit terzijde.

Roma studeerde in Imola en Vicenza o.a. bij Lazar Berman, waarna hij in 1996 het driejaarlijkse de Internationale Franz Liszt Competitie won te Utrecht, met een zodanige overmaat aan overtuigingskracht, dat de andere twee finalisten uiteindelijk een gezamenlijke derde prijs toegekend kregen.

Daarmee begon Roma's uiterst succesvolle internationale carrière, die hem over de hele wereld bracht, van Spanje tot China, waarin hij samen werkte met vermaarde dirigenten als Philippe Herreweghe, Roberto Benzi, Reinbert de Leeuw en Jaap van Zweden, niet de minste symfonie-orkesten, van die van Rotterdam tot die van Hong Kong, maar hij was ook actief in kamermuziekbezettingen, onder meer met het Brodsky en het Danel Quartet en met collegae als Bart Schneeman en Quirine Viersen.

Recentelijk zijn vooral zijn piano-duetten met mede-Liszt-concourswinnaar Enrico Pace opmerkelijk te noemen, en in het verlengde daarvan de muzikale uiteenzettingen met vermoedelijk Nederlands beste jazz-pianist, Harmen Fraanje, als zodanig ook in 'Vrije Geluiden' te beluisteren geweest.

Roma is ook qua repertoire hoogst veelzijdig, het is niet enkel Liszt wat de klok slaat, maar er wordt ook werk van Bach, Messiaen, Szymanowski, Kurtag en vele anderen gespeeld, benevens op geheel eigen wijze geïmproviseerde muziek.

In Veere is het echter wel degelijk Liszt wat de klok slaat, en dat is bepaald geen beproeving.

Zondag 17 juli, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 20 euro / 15 euro

Trio Paolo Giacometti / Xenia Jankovic / Candida Thompson (Italie/Servie/UK)

met piano-trio's van Beethoven, Schumann en Schubert

Heifetz-Rubinstein-Piatigorsky..........Pressler-Hope-Meneses.........wie volgt?

Dit trio wellicht, dat was althans de algemene indruk na hun eerste optreden vorig jaar in Amsterdam. Als iemand in de voetsporen zou kunnen treden van de allergrootste trio-spelers ter wereld, dan zijn het deze musici wel, die inmiddels hun strepen wel verdiend hebben, als solist zowel als kamermusicus.

De Servisch-Russiche celliste Xenia Jankovic werkte samen met zulke grootheden als Sandor Vegh, Görgy Sebök, Gidon Kremer en Andras Schiff.

Violiste Candida Thompson kennen we sinds 2003 als artistiek leider van Amsterdam Sinfonietta en het is ook onder haar leiding uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende kamerorkesten ter wereld, vaak in samenwerking met grootheden als Murray Perahia, Thomas Hampson, Maxim Vengerov en Gidon Kremer.

De Italiaanse Nederlander Paolo Giacometti kennen we ook als groot solist op zowel moderne als op historische instrumenten en van talloze c.d.-opnames, waarvan die met werk van Rossini met een Edison bekroond is. Als kamermusicus werkte hij samen met Pieter Wispelwey, Emmy Verhey, Bart Schneemann en Janine Jansen.

Men kan hier rustig van een super-groep spreken, zou dat niet zo'n negatieve dan wel oubollige bijklank hebben.

Zondag 24 juli, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Musica Temprana o.l.v. Adriàn Rodríguez Van der Spoel (Spanje)

Dentro en el vergel - van veldslagen en liefdeslabyrinthen

Een programma met Spaanse renaissancemuziek

In dit programma bericht Musica Temprana van het slagveld, maar ook vanuit de labyrinthen van de hoofse liefde. Voor het publiek klinken nooit gehoorde canciones, villancicos en romances: 16de eeuwse Spaanse liederen, die de adel moed inspraken voor het gevecht, hun licht lieten schijnen op de actualiteit of lieten wegdromen in de liefde. Op nu eens melancholieke, dan weer buitengewoon levendige en komische wijze, vertolkt Mùsica Temprana het repertoire uit deze tijden, gekenmerkt door teksten van hoog literair gehalte en muziek van ongekende poëtische eenvoud en schoonheid. Al deze muziek ontstond in tijden dat Spanje een politieke, economische en religieuze grootmacht was. Die heerschappij ging gepaard met de harde hand van katholieke koningen, die vochten tegen de Arabieren, die joden verdreven en de inquisitie instelden. Met de liedboeken van Palacio, Colombina, Segovia en Uppsala als bron, heeft Mùsica Temprana een adembenemend programma ontwikkeld.

Bezetting:

Luciana Cueto -zang

Adriàn Rodríguez Van der Spoel -zang en renaissance-gitaar

Nick Milne -vihuela de arco

Cathrine Bahn -vihuela de arco

Regina Albanez -vihuela de mano

Zondag 31 juli, 15.30 uur

Grote Kerk Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

René Eckhardt (piano)

met de complete Préludes van Claude Debussy

Aan het eind van wat me maar gemakshalve de klassieke periode zullen noemen en aan het begin van de moderne tijd, componeerde de Franse componist Claude Debussy een van de mooiste en fantasierijkste werken aller tijden, in alle opzichten een modern-klassieker, een werk dat in geen platenkast mag ontbreken en dat toch slechts hoogstzelden uitgevoerd wordt. De twee boeken met ieder twaalf Préludes voor piano die hij tussen 1909 en 1913 componeerde vormen een hoogtepunt in de pianoliteratuur.Ze getuigen van een enorme verbeeldingskracht, schoonheid en originaliteit. De vele verwijzingen naar schilderkunst, mythologie, humor, natuur, literatuur en dans maken Debussy's Préludes een feest voor zinnen en geest.

Pianist René Eckhardt neemt de integrale uitvoering van dit magistrale werk op zich en dat klinkt erger als het is, slechts 2 x 40 minuten, een normale concert-lengte derhalve.

Eckhardt, leerling van o.a. Geoffrey Madge, maakt deel uit van het Asko/Schönberg Ensemble, is daarnaast een veelgevraagd solist, met name bij de uitvoering van hedendaags werk, en heeft een inmiddels een indrukwekkende discografie op zijn naam staan, met een monumentale uitvoering van de 'Concord Sonata' van Charles Ives (een 10 in Luister voor de 'superieure uitvoering') en recentelijk het complete pianowerk van de grote Nederlandse componist, Ton de Leeuw, welke bekroond werd met een Edison Klassiek.

Een concert voor fijnproevers en dat zouden er in dit geval veel moeten zijn.

Zondag 7 augustus, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 20 euro / 15 euro

Atrium String Quartet met Misha Fomin (piano) (Rusland)

Met pianokwintetten van Elgar en Sjostakovitsj

In de eerste week van augustus is het vermaarde Atrium strijkkwartet actief op het Orlando Festival in Kerkrade, het oudste kamermuziekfestival van Nederland, vernoemd naar het legendarische kwartet. Het bleek gemakkelijker dan gedacht dit Russische kwartet naar Zeeland te halen, samen met hun landgenoot, pianist Misha Fomin.

Er staan twee 20e eeuwse meesterwerken op de lessenaar. Het laatromantische werk van Elgar staat in schril contrast met het werk van Sjostakovitsj. Elgar componeerde zijn pianokwintet in de prachtige zomer van 1918, omgeven door de vredige natuur van Sussex. Het pianokwintet van Sjostakovitsj kwam tot stand in de zomer van 1940, het begin van de tweede Wereldoorlog.

Het Atrium strijkkwartet bestaat al ruim 10 jaar, maar wordt nog steeds als jong en dynamisch aangemerkt en terecht, gelet op hun concerten, waarin emotie, intellect en virtuositeit een vruchtbare verbinding aangaan. Het kwartet heeft grote internationale prijzen op haar naam staan, zoals de strijkkwartet-competities van London (2003) en Bordeaux (2007). Het kwartet werd in haar loopbaan begeleid door niet de minsten, zoals Stefan Metz van Orlando, notabene in Nederland, en leden van andere, ook niet onbelangrijke strijkkwartetten (Alban Berg, Vermeer, Tokyo e.a.).

Ook pianist Misha Fomin heeft een Nederlandse connectie, in de zin dat hij niet enkel in Moskou studeerde, maar ook in Weimar en Amsterdam. Met name zijn vertolkingen van Chopin zijn spraakmakend, goed gedocumenteerd op cd en met grote regelmaat gebracht in de grote concertzalen van de wereld, zoals het Concertgebouw te Amsterdam, de Weense Musikverein en Carnegie Hall te New York.

Niet de minsten dus deze middag, laat de kans om deze Russische talenten aan het werk te zien, niet aan u voorbijgaan.

Uit de pers:

"A beautifully balanced group with a fine, burnished tone and excellent blend'

The Strad

Zondag 14 augustus, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15/12 euro

Amsterdam Ensemble feat. Rosanne Philippens (viool)

Met werk van Dvorak, Glinka, Chatsjatoerjan en Bartók

Het Amsterdam Ensemble is in januari 2009 opgericht door Michael Hesselink (klarinet), Eildert Beeftink (piano) en Julia Tom (cello), drie jonge musici, allemaal prijswinnaars van belangrijke nationale en internationale concoursen, die individueel hun sporen hebben verdiend in het internationale muziekleven.

Het officiële debuutconcert, tijdens het Grachtenfestival Amsterdam 2009, maakte meteen duidelijk, wat de grote kracht van dit ensemble is: op het hoogste niveau een buitengewoon breed spectrum aan kamermuziek aanbieden. Het Amsterdam Ensemble werkt samen met eminente gastmusici, met welke voor elk concert opnieuw unieke combinaties worden gevormd. Recentelijk waren dat Liza Ferschtman, Christianne Stotijn en Dichter des Vaderlands Ramsey Nasr, deze keer is het violiste Rosanne Philippens, winnares in 2009 van het prestigieuze Oscar Back Nationaal Vioolconcours.

Het programma kent een sterk Oost-Europees karakter, met componisten als Bartók, Chatsjatoerjan en Glinka, het zwaartepunt ligt echter bij Antonin Dvorak's fantastische 'Pianotrio no. 4 in e-klein, 'Dumky''

Bezetting

Eildert Beeftink - piano

Julia Tom - cello

Michael Hesselink - klarinet

met

Rosanne Philippens - viool

Zondag 21 augustus, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 / 12 euro

Fortuna met 'Joie, plaisence'

Werk van Guillaume de Machaut

Guillaume de Machaut (1300-1377) is de belangrijkste en meest veelzijdige componist van de veertiende eeuw, een pionier van de 'ars nova', die generaties componisten na hem heeft geïnspireerd en beïnvloed. Leefde hij niet ruim zes eeuwen geleden maar in een minder ver verleden, en stond zijn muziek in een levende traditie, dan zou Machaut anno nu ongetwijfeld in één adem genoemd worden met het rijtje grote componisten als Bach, Beethoven of Brahms.

Als geen ander beheerste Machaut de muzikale vormen, die zijn tijd bood; van de éénstemmige lai en complainte afkomstig uit de oudere tradities van de troubadours en trouvères, tot aan de polyfoon gezette ballades, virelais en bordeaux, zo bepalend voor de nieuwe liedkunst van de late middeleeuwen.

En wie zou dit werk beter kunnen vertolken dan Fortuna, het internationale, maar in de kern Nederlandse oude muziek-ensemble, als een van de weinigen in de Lage Landen gespecialiseerd in genoemde 'ars nova' en de daarvan afgeleide 'ars subtilior'.

Bezetting:

Jacqueline Dubach - artistieke leiding & consortfluiten

Hilde Van Ruymbeke -sopraan

Christopher Kale -tenor

Elly van Munster -luit

Jonathan Talbott -vedel

Zondag 28 augustus, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Tetra Lyre Pianokwartet (Belgie)

met werk van Dvorak, Lekeu en Mozart

Tetra Lyre is een organisch gegroeid ensemble van gelijkgestemde musici. Alle musici hebben een stevige ervaring opgebouwd in de kamermuziek of als solist.

De basis van het ensemble wordt gevormd door een pianokwartet, dat vanuit de grote canon van het negentiende-eeuwse kamermuziekrepertoire de muziekgeschiedenis verkent en de traditie daarbij als grote en eigentijdse uitdaging ziet.

Met deze vaste kern worden uiteenlopende programma's gespeeld. Natuurlijke spontaneïteit gaat samen met gedreven, intens en intelligent musiceren.

In 'Diapason' werd hun eerste cd met de twee pianokwartetten van Dvorak zeer lovend onthaald: 'La comparaison avec l'ancienne version de référence des Julliard et Firkusny est passionnante. La légèreté du piano apporte une lisibilité et une fraîcheur qui renouvellent notre écoute (...) ils mettent en évidence, avec un raffinement rare, les plus infimes détails de ces partitions inventives et variées(...)'

Bezetting:

Nana Kawamura -viool

Tony Nys -altviool

Geert De Bièvre -cello

Jan Michiels -piano

Zondag 4 september, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Martijn Kooiman (cello) en Rien Balkenende (piano)

Met werk van Schumann, Brahms en Sjostakovitsj

De Zeeuwse inbreng is in deze zomerprogrammering helaas wat mager, maar wordt met dit duo-concert dubbel en dwars goedgemaakt.

Zo is daar cellist Martijn Kooiman, prijswinnaar op het Nationaal Concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland in 1996, cellodocent aan de Zeeuwse Muziekschool en de vaste duo-partner van de helaas te jong overleden Leen de Broekert.

Rien Balkenende is dé piano-docent van Zeeland, eveneens actief bij de Zeeuwse Muziekschool, maar ook als concert-pianist, waarbij hij met name het werk van Douwe Eisenga en Von Brucken Fock naar buiten bracht, ook op cd.

Gezamenlijk waagt het duo zich aan een afgewogen en inspirerend programma, dat zich ergens beweegt tussen romantisch en modern-klassiek.

Zondag 11 september, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 25 euro / 18 euro

Emma Kirkby en James Lisney (UK)

Met werk van Schubert, Chopin, Debussy en Beach

Emma Kirkby is bepaald geen klassiek geschoolde zangeres, maar kwam in de vroege jaren zeventig door haar liefde voor zang en onmiskenbare vocale talent, al snel op de voorgrond bij niet de minste ensembles als 'The Consort of Musicke' en 'The Academy of Ancient Music'. Met name haar pionierswerk voor de muziek van Hildegard von Bingen beklijft in het geheugen. Daarna werkte ze intensief met

London Baroque, het Freiburger Barockorchester, The Orchestra of the Age of Enlightenment, het Purcell Quartet en de London Handel Players en met jongere groepen als Florilegium.

Dit alles maakte haar tot een onmiskenbaar boegbeeld van de oude muziek.

Haar discografie is uitputtend en gaat ruim over de honderd heen.

In 1999 werd ze Artist of the Year bij Classic FM en in 2007 werd ze opgenomen in de Top Tien van beste sopranen aller tijden in het BBC Music Magazine.

Hoe wisselvallig dit soort waardering ook mag zijn, er spreekt wel een geweldige waardering uit voor Kirkby's manier van zingen, dat minder over volume, vibrato en vertoon gaat, dan wel over helderheid, natuurlijkheid en eenvoud, hetgeen de vocaliste inderdaad 'one of a kind' maakt.

Inmiddels is de zangeres ook geridderd tot Dame Emma Kirkby.

Kirkby wordt begeleid door James Lisney, een expert in de uitvoering van met name Schubert, maar ook zeer bedreven in Beethoven, Chopin en Debussy.

Een eerder optreden in de Grote Kerk Veere, maakte de nodige indruk.

Het programma draagt het stempel van de pianist, onder meer de 'Sechs Lieder' van Schubert, de 'Chansons de Bilitis' van Debussy en nog enkele stukken van Chopin, maar men dient niet te vergeten dat dit vaste duo met Lisney Emma Kirkby de gelegenheid geeft ook dit romantische c.q. vroeg-moderne repertoire te zingen, iets wat ze buitengewoon graag doet. Een buitenkans dus om de beroemde zangeres in een onverwachte, maar niet onwelkome context bezig te zien.

Zondag 18 september, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 20 euro / 15 euro

Storioni Trio

Met werk van Haydn, Schubert, Debussy en Smetana

Het Storioni Trio is opgericht in 1995 en dankt zijn naam aan de Laurentius Storioni viool uit Cremona (gebouwd in 1794), die wordt bespeeld door Wouter Vossen.

Het trio is een van de belangrijkste kamermuziek-ensembles, welke Nederland rijk is. Ter vervolmaking van het ensemblespel heeft het trio in de loop der jaren gewerkt met leden van het Emerson Kwartet, het Vermeer Kwartet en het Altenberg Trio Wien en met grootheden als Isaac Stern, Mstistlav Rostropovich, Menahem Pressler en Ralph Kirshbaum.

Het Storioni Trio beschikt over een zeer breed repertoire dat van Haydn en Mozart via Beethoven, Schubert, Brahms, Ravel en Shostakovich leidt naar prikkelende werken van eigentijdse componisten. Het trio is regelmatig te beluisteren op radio en televisie en heeft ook een indrukwekkende discografie. Hun tours brachten hen tot Carnegie Hall (New York) en Wigmore Hall (London), maar ook in het Verre Oosten en India.

In Brabant hebben deze Brabanders hun eigen festival, hetgeen gelukkig niet in een Guus Meeuwis-achtige oubolligheid blijft steken, maar een internationale en uitstekende reputatie heeft.

Deze reputatie komt het trio ook in Veere waarmaken.

Bezetting:

Wouter Vossen - viool

Marc Vossen - cello

Bart van de Roer - piano

Zondag 25 september, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Geoffrey Madge (piano) (Australie/NL)

met werk van Ferrucio Busoni

Geoffrey Madge, wie kent hem niet ?

Groot en uiterst virtuoos piano-vertolker van Australische komaf, eminent piano-docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en en passant ook nog onmisbaar steunpilaar van de Stichting Nieuwe Muziek Zeeland in haar hoogtijdagen.

Hetgeen overigens niet wil zeggen dat dit concert in het teken staat van Nieuwe Muziek Zeeland-nostalgie, zeker niet.

Op de lessenaar komt muziek van wat ongetwijfeld Madge's favoriete componist is, te weten de Italiaanse componist Ferrucio Busoni (1866-1924), voornamelijk werken die nog niet eerder in Zeeland zijn uitgevoerd.

Overigens heeft de pianist in deze wel een naam op te houden, met een imposante discografie van het pianowerk van Busoni, wat hem zelfs een Edison opleverde.

Zelfs zijn eigen kamermuziek-ensemble, Camerata Busoni, draagt de naam van de grote Italiaanse componist.

Busoni, zelf ook een virtuoze pianist in zijn tijd, opereerde als componist aan het begin van de moderne tijd, maar wel met de klassieke canon in zijn muzikale genen.

Uitmondend in muziek die zowel mooi in de klassieke zin is als wel spannend in de moderne zin, een gelukkig combinatie.

Het is daarom dat Madge in deze toch overwegend klassieke zomer-serie zeer op zijn plaats is.

Zondag 2 oktober, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet)

en Hans Eijsackers (piano)

met Brahms, Kokai, Debussy en Berg

Lars Wouters van den Oudenweijer, let op zijn achternaam begint bij Wouters, is met afstand de beste klarinettist, die Nederland rijk is. Een paar jaar geleden was hij bij ons te horen in de Zeeuwse Concertzaal met Messiaen's 'Le quatuor pour le fin du temps', hetgeen zodanig virtuoos, creatief en indrukwekkend was, dat het tot op de dag van vandaag te betreuren valt dat daar geen opname van gemaakt is.

Wouters studeerde aan de Juilliard School in New York, in 1999 werd hem de Philip Morris Kunstprijs Muziek toegekend en in 1999 debuteerde hij al in het Concertgebouw te Amsterdam. Daarna volgde internationale tours, een Edison in 2003 en de wereldpremière van het klarinetconcert van Wilem Jeths in 2005.

Al sinds 2001 vormt de klarinettist een duo met pianist Hans Eijsackers, leerling van onder meer Jan Wijn en György Sebök, in 1991 won hij het Prinses Christina-concours en het Europees Pianoconcours in Luxemburg.

Sinds een gezamenlijke tour in 2001 in de serie 'Rising Stars', met onder meer recitals in Carnegie Hall, New York en Wigmore Hall, Londen, vormt hij een duo met klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer. Onlangs verscheen hun cd met de complete sonates van Max Reger.

In Veere tekent men voor een even interessant als intrigerend programma tussen laat-romantisch en modern-klassiek.

Zondag 9 oktober, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 20 euro / 15 euro

Reinbert de Leeuw (piano)

Met werk van Erik Satie

Reinbert de Leeuw is in vele zaken betrokken en heeft vele zaken gedaan, maar wat de meeste mensen wellicht al enigszins vergeten zijn, hij heeft ook de bestverkochte klassieke plaat in Nederland op zijn naam staan, namelijk die met muziek van Erik Satie, in 1975 verschenen op het label 'Harlekijn' van Herman van Veen.

Terwijl andere Satie-vertolkers -zoals Aldo Ciccolini -in deze stukken het tempo opdrijven om er iets briljants van te maken, maakt De Leeuw ons bewust, dat Satie met zijn spiritualiteit juist in verzet kwam tegen virtuoze kunstenmakerij. Zijn tempo is bijna dat van een vertraagde film, maar juist daardoor worden ongehoorde spanningen opgewekt. Elke ingedrukte toets roept een wereld van expressie op, hetgeen tegelijkertijd hyperromantisch is en uiterst modern.

Ruim 35 jaar later is De Leeuw terug bij zijn oude liefde, met een programma, dat zich voornamelijk op de esotherische wereld van Satie concentreert, met name zijn Rozenkruisers-periode tussen 1891 en 1894, met klinkende titels als

'Prélude de la porte héroique du ciel', 'Le Fils des étoiles', 'Sonneries de la Rose - Croix', 'Danses Gothiques ' en 'Uspud', dit laatste een christelijk ballet in drie delen.

Dat belooft wat, zeker als men weet dat bij het laatste stuk sprake is van een speciaal licht- en beeldontwerp van Arjen Klerkx, bekend van zijn samenwerking met Guy Cassiers bij het RO Theater.

Een niet te missen voorstelling en bovendien de laatste van het zomerseizoen in de Grote Kerk Veere.

MuziekPodium Zeeland

per adres:

Grote Kerk Veere

Oudestraat 26, 4351 AV Veere

Reserveren: 0900-3300033 /www.theaterverkoopzeeland.nl




Ingezonden persbericht