Gemeente Schiedam


16 mei 2011

Gemeente Schiedam cluster Dienstverlening Postbus 1501 3100 EA SCHIEDAM Stadskantoor Stadserf 1 3112 DZ SCHIEDAM T 14 010 W www.schiedam.nl

Werkateliers brengen mogelijkheden Park A4 in beeld De werkateliers voor omwonenden van het toekomstige tunneldak (Park A4) zijn op 12 mei jl. afgerond. De opbrengst onderstreept de flexibiliteit van het zogenaamde casco ontwerp. Tal van suggesties van omwonenden zijn ruimtelijk in te passen in het casco. Tot de uitvoerbare ideeën behoren de realisatie van een kabelbaan, een sleehelling, een natuurspeeltuin, een hondenuitlaat en jeu de boules banen. In totaal zijn tien mogelijke ontwerpen gemaakt en daarmee is een basis gelegd voor verdere uitwerking, indien besloten wordt tot uitvoering van het casco ontwerp. Het casco, dat bestaat uit het tunneldak met aanbouw, omvat het deel van de landtunnel ten noorden van de Brederoweg tot het eind van de landtunnel bij Midden Delfland. Over de exacte invulling van de open ruimte, die het casco creëert, is nog niet besloten. Uitgangspunt is wel dat de nadruk zal worden gelegd op een invulling met sport, recreatie en groen. Het deel ten zuiden van de Brederoweg zal in ieder geval geen invulling krijgen met sport. Op deze plek blijft het grotendeels hetzelfde zoals het nu is, groen en recreatie met wandelpaden. De gemeente Schiedam vindt het belangrijk om omwonenden te betrekken bij de verdere uitwerking van de plannen voor de stedelijke inpassing van de A4 Delft Schiedam. Deze participatie vindt onder meer plaats via een Klankbordgroep voor omwonenden alsmede via de organisatie van werkateliers rondom de invulling van het casco ontwerp. Eind maart zijn omwonenden uit de Woudhoek en Vlaardingen-Holy huis-aan-huis benaderd om deel te nemen aan deze werkateliers. Dit leverde 45 aanmeldingen op waarna in drie groepen, onder leiding van de gemeentelijke projectleiding en het stedenbouwkundig bureau BGSV, aan de slag is gegaan. Tijdens de eerste serie werkateliers begin april konden omwonenden concreet, op kaarten en plattegronden, aangeven welke suggesties zij hebben voor invulling van het casco. Op 9 en 12 mei jl. vonden terugkomsessies plaats waarbij aan de deelnemers is gepresenteerd hoe en welke van deze suggesties in het casco ontwerp ingepast zouden kunnen worden. Daaruit blijkt dat tal van suggesties van omwonenden, in ruimtelijke zin, mogelijk zijn en wordt de flexibiliteit van het casco ontwerp bevestigd. Mede op basis van de resultaten van de werkateliers zal het college aan de gemeenteraad van 30 juni a.s. nadere voorstellen doen voor het dubbele grondgebruik. Het plan voor een park met sport, recreatie en groen op het tunneldak vormt slechts één van de afspraken die gemeente Schiedam in september 2010 heeft gemaakt met Rijkswaterstaat om de A4 Delft Schiedam zo goed mogelijk in te passen in de omgeving. Ook over de uitvoering van de Tramplus passage, de realisatie van een fietsverbinding van noord naar zuid Schiedam, de plaatsing van geluidsschermen, alsmede over de verkeerseffecten bij Vijfsluizen en het



onderliggend wegennet en tunnelveiligheid zijn (proces)afspraken gemaakt. Op 30 juni besluit de gemeenteraad hoe het verder gaat met de plannen uit `Alles onder één dak'.

2