Rendementsverbetering auto-industrie door aansturing int. activiteiten
Persbericht van Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger: "Bedrijfscultuur en interne netwerken sleutel tot
succes"
Rendementsverbetering auto-industrie door aansturing internationale
activiteiten
Amsterdam, maandag 16 mei 2011 - De toenemende globalisering en de
daarbij horende groeiende concurrentie dwingt bedrijven in de
auto-industrie op het gebied van ontwikkeling, productie en marketing
verder te kijken dan de landsgrenzen. Internationale coördinatie wordt
dan ook een kritieke succesfactor voor de industrie. De bedrijfscultuur
en interne netwerken spelen een belangrijke rol in het optimaliseren
van deze coördinatie. Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger
Strategy Consultants en ESCP Europe Business School Berlin onder 95
producenten en leveranciers uit de auto-industrie.
Veel bedrijven in de auto-industrie hebben de afgelopen jaren gekozen
voor uitbreiding over de grens. Hierbij is echter niet altijd nagedacht
over de benodigde aansturing. "Sommige bedrijven hebben te weinig
aandacht besteed aan het coördineren van de gedecentraliseerde
activiteiten," aldus René Seyger, partner bij Roland Berger in
Nederland. "En juist in een tijd waarin bedrijven zich moeten
onderscheiden van hun concurrenten, gaan bedrijven hiermee de mist in."
Methoden voor optimale coördinatie
Het strategisch adviesbureau komt met zes methoden die belangrijk zijn
voor de succesvolle coördinatie van internationale activiteiten. Voor
zowel ontwikkeling, productie als marketing blijken twee methodes er
uit te springen voor optimale coördinatie: rendementcoördinatie en
socialisering en netwerken. "Fabrikanten en leveranciers zouden zich
enerzijds moeten focussen op het creëren van een bedrijfscultuur die de
verschillende eenheden verbindt en anderzijds op de bevordering van het
delen van niet-hiërarchische informatie tussen de eenheden van het
bedrijf," aldus René Seyger.
Onderscheid naar deelgebieden
Voor de verschillende gebieden zijn bepaalde methoden van groter of
juist minder groot belang, maar overkoepelend geldt dat alle
mechanismes een rol spelen in het succes van de coördinatie. Op het
gebied van productie blijkt naast rendementcoördinatie en socialisering
en netwerken vooral bureaucratische coördinatie een belangrijke factor
voor succes te zijn. Marketingactiviteiten zijn het best gecoördineerd
als, naast de twee eerder genoemde methoden, een grote rol is weggelegd
voor direct persoonlijk toezicht. Als laatste twee methoden noemt
Roland Berger centralisatie/decentralisatie van besluitvorming en
informele communicatie.
Over het onderzoek
Voor de studie 'How automotive companies successfully coordinate their
activities across borders', uitgevoerd door Roland Berger Strategy
Consultants, onderzocht het strategisch adviesbureau 95 fabrikanten en
leveranciers uit de auto-industrie. Dit gebeurde in samenwerking met
ESCP Europe Business School Berlin. De vragenlijst is verspreid onder
CEO's, CFO's, managing directors en voorzitters van autobedrijven in
Duitsland met meer dan 10 werknemers.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch
adviesbureau, met ruim 2.000 medewerkers in 42 kantoren, verspreid over
30 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van
strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in
1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse
kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar
meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook
www.rolandberger.nl.
Links:
http://www.rolandberger.nl
Organisatie info:
Roland Berger Strategy Consultants
Voor vragen en /
of meer informatie kunt u contact opnemen met Réne Seyger, partner bij Roland B
erger in Nederland, via 020 - 79 60 600 of per e-mail via: rene(underscore)seyge
r@nl.rolandberger.com.
Kijk voor meer informatie over Roland Berger ook op www.thepressroom.nl/rolandbe
rger