Gemeente Helden

Persbericht: Toekomst centrum Panningen leeft volop

Grote opkomst dorpsgesprek: grote lijnen goed ontvangen

Toekomst centrum Panningen leeft volop

De voorlopige denkrichtingen over de toekomst van het centrum voor Panningen zijn tijdens het dorpsgesprek donderdagavond 12 mei 2011 in Dok6 in grote lijnen goed ontvangen. Zo'n 140 aanwezige bewoners, lokale ondernemers, bezoekers en ontwikkelaars gaven hun reacties, wensen en ideeën weer op de ambitie en de mogelijke concretisering daarvan. Het is de gezamenlijke ambitie van de gemeente Peel en Maas en ondernemers, vastgesteld in de Ontwikkelingsvisie Centrum Panningen, om de regionale positie als winkelcentrum vast te houden en te versterken.

Dorpsgesprek centrum Panningen 12 mei 2011

Alle input komt samen in de Structuurvisie Centrum Panningen. Het concept hiervan komt direct na de zomervakantie aan bod tijdens een tweede dorpsgesprek met bewoners, ondernemers en andere geïnteresseerden.

De Structuurvisie Centrum Panningen 2020 gaat een blik geven op toekomstige ontwikkelingen in het centrum en biedt uiteindelijk concrete handvatten om de ambitie van regionaal koopcentrum waar te kunnen blijven maken. Daarbij worden functionele en ruimtelijke keuzes gemaakt ten aanzien van centrumfuncties (vooral retail, horeca & leisure, maar ook wonen), de route van het verkeer, parkeren, (gevel)reclame en het gebruik van de openbare ruimte voor evenementen. Ook de entrees, bebouwing en verblijfsgebieden komen daarbij aan bod, evenals nieuwe (her)ontwikkeling van locaties en globale richtlijnen hiervoor. Daarbij speelt de financiële haalbaarheid van al de keuzes vanzelfsprekend een rol.

Parkeren: voldoende plek met concentratieop specifieke plekken

Tijdens het dorpsgesprek op donderdagavond 12 mei werden allereerst de resultaten van het parkeeronderzoek (in opdracht van Centrummanagement Panningen en de gemeente Peel en Maas) met de aanwezigen gedeeld: waar parkeren mensen momenteel, hoe lang, met welke motieven en wat zijn mogelijke oplossingen voor aandachtspunten in de huidige en de toekomstige parkeersituatie. Grote lijn hieruit is dat er voldoende parkeerplek in het Panningse winkelcentrum is. De parkeerdruk piekt vooral's woensdags aan het einde van de ochtend bij het gemeentehuis. Andere drukke plekken zijn het Raadhuisplein en Pastoor Huijbenplein waar vooral op vrijdag en zaterdag een hoge parkeerdruk is. Daarnaast zijn er andere plekken, zoals het parkeerterrein van supermarkt Jan Linders, die een lage bezetting kennen. Het laden en lossen vergt aandacht. Ook blijkt een derde van de parkeerders in de blauwe zone fout te parkeren: het overgrote deel legt geen parkeerschijf en een kleiner deel overschrijdt de parkeertijd.

Voorlopige oplossingsrichtingen om de parkeerdruk beter te verdelen zijn bijvoorbeeld het uitbreiden van de blauwe zone o.a. bij het gemeentehuis en beter handhaven. Ook het verbeteren en verduidelijken van de parkeerroute behoren daartoe. Daarbij wordt onder andere gedacht aan het doortrekken van de Beekstraat naar de Paterstraat en het verleggen van de parkeerroute naar de achterzijde van de Markt en dus niet meer over de Bernhardstraat. Werknemers in het centrum (veelal langparkeerders) kunnen daarnaast bijdragen aan de beschikbaarheid van parkeerplekken voor bezoekers van het centrum door hun auto verder weg te parkeren. Bijvoorbeeld bij het zwembad. Uitgangspunt is dat nieuwe ontwikkelingen in principe voorzien in eigen parkeerbehoefte.

Denkrichtingen toekomst centrum

De kerk en de toren vormen belangrijke zichtlijnen in het centrum van Panningen. Het centrum kent drie trekkers- danwel entreegebieden, waarbij supermarkten een belangrijke rol spelen. Het verplaatsen van één of enkele supermarkten kan de parkeerdruk in het centrum verminderen. Tegelijk is het belangrijk dat de entreegebieden gevuld blijven met minimaal een supermarkt. De Markt kent momenteel een concentratie van daghoreca. Naar de toekomst toe zou mogelijk ook uitbreiding van de avondhoreca aan het Raadhuisplein en het Pastoor Huijbenplein kunnen: eten, geen discotheken. Een idee hierbij is om het Raadhuisplein autovrij te maken en de Beekstraat eventueel door te trekken naar de Paterstraat (zie kaart).

Denkrichting toekomst centrum Panningen LOS Stadomland

Hiermee kan vervolgens een deel van de Raadhuis- en Ruijsstraat, waar nu nog autoverkeer zit , voetgangersgebied worden. Nieuwe parkeergelegenheid wordt dan aan de verlengde Beekstraat gecreëerd. Deze mogelijke nieuwe routing om het centrum heeft consequenties voor diverse woningen in dit gebied. Deze zijn veelal in eigendom van Wonen Helden. Qua parkeren en routing wordt ook gekeken naar de achterzijde van de Markt (tussen de Markt en de Bernhardstraat). Bij nieuwe ontwikkelingen wordt bij functies op verdiepingen vooral gedacht aan winkel- en centrumvoorzieningen en niet zozeer wonen. Dat gebeurt al volop. Het wonen draagt ook bij aan de levendigheid van het centrum. Het aantrekkelijke karakter van het centrum kan ook verder versterkt worden met groenaankleding, bijvoorbeeld bij de Jan Linders.

Deze voorlopige denkrichtingen vormen een eerste voedingsbodem voor het behouden en versterken van de positie van het centrum van Panningen als regionaal koopcentrum.

Ideeën komen in grote lijnen overeen

Voor de verdere uitwerking en optimalisering van deze denkrichtingen is de inbreng van de (centrum)bewoners en ondernemers zeer welkom. Tijdens de avond hebben de aanwezige (centrum)bewoners en ondernemers na de presentaties, in groepjes gediscussieërd. Hierbij was vooral aandacht voor de maat van het centrum (o.a. uitstraling dorps of stads, hoogte bebouwing, overgang naar omliggende wijken), de functies in het centrum (huidig en toekomstig winkelaanbod, supermarkten, horeca), de inrichting en uitstraling van het centrum en de routes en parkeren. Over met name parkeren en parkeerroutes waren uiteenlopende discussies met constructieve oplossingsrichtingen. Overall bleken de ideeën van het publiek in grote lijnen overeen te komen met de voorlopige visie van de gemeente. Enkele opmerkingen van de centrumbewoners en ondernemers waren: `het is prettig wonen in het centrum'. Panningen heeft een goed winkelaanbod', `meer groen in het centrum', `meer kwaliteitswinkels/ delicatessenzaken zou mooi zijn', `hogere segment mode', `klooster heeft ook potentie', `supermarkten aan de rand van het centrum' en `iets doen aan de uitstraling van de Markt-wand (panden) en fietsenstalling. Het verleggen van de parkeerroute naar de achterzijde van de Markt werd aan de ene kant als goed idee bestempeld, maar er waren ook twijfels over het nut en haalbaarheid van deze optie. Er werd onder andere aandacht gevraagd voor de huidige verkeersdruk vanuit de Kerkstraat richting Paterstraat en voor het woongenot met de eventuele nieuwe parkeerroute. Het nieuwe Raadhuisplein kreeg al de typering mee van `het Vrijthof van Noord-Limburg'.

Vervolg

De uitkomsten van dit dorpsgesprek vormen ingrediënten voor de verdere uitwerking van de Structuurvisie Centrum Panningen 2020. Dit uitgewerkte voorstel, het concept Structuurvisie, komt aan de orde tijdens het tweede dorpsgesprek. Deze vindt direct na de zomervakantie. Daarna volgt in oktober 2011 de vaststelling door de gemeenteraad.