Persbericht: Toekomst centrum Panningen leeft volop
Grote opkomst dorpsgesprek: grote lijnen goed ontvangen
Toekomst centrum Panningen leeft volop
De voorlopige denkrichtingen over de toekomst van het centrum voor
Panningen zijn tijdens het dorpsgesprek donderdagavond 12 mei 2011 in
Dok6 in grote lijnen goed ontvangen. Zo'n 140 aanwezige bewoners,
lokale ondernemers, bezoekers en ontwikkelaars gaven hun reacties,
wensen en ideeën weer op de ambitie en de mogelijke concretisering
daarvan. Het is de gezamenlijke ambitie van de gemeente Peel en Maas en
ondernemers, vastgesteld in de Ontwikkelingsvisie Centrum Panningen, om
de regionale positie als winkelcentrum vast te houden en te versterken.
Dorpsgesprek centrum Panningen 12 mei 2011
Alle input komt samen in de Structuurvisie Centrum Panningen. Het
concept hiervan komt direct na de zomervakantie aan bod tijdens een
tweede dorpsgesprek met bewoners, ondernemers en andere
geïnteresseerden.
De Structuurvisie Centrum Panningen 2020 gaat een blik geven op
toekomstige ontwikkelingen in het centrum en biedt uiteindelijk
concrete handvatten om de ambitie van regionaal koopcentrum waar te
kunnen blijven maken. Daarbij worden functionele en ruimtelijke keuzes
gemaakt ten aanzien van centrumfuncties (vooral retail, horeca &
leisure, maar ook wonen), de route van het verkeer, parkeren,
(gevel)reclame en het gebruik van de openbare ruimte voor evenementen.
Ook de entrees, bebouwing en verblijfsgebieden komen daarbij aan bod,
evenals nieuwe (her)ontwikkeling van locaties en globale richtlijnen
hiervoor. Daarbij speelt de financiële haalbaarheid van al de keuzes
vanzelfsprekend een rol.
Parkeren: voldoende plek met concentratieop specifieke plekken
Tijdens het dorpsgesprek op donderdagavond 12 mei werden allereerst de
resultaten van het parkeeronderzoek (in opdracht van Centrummanagement
Panningen en de gemeente Peel en Maas) met de aanwezigen gedeeld: waar
parkeren mensen momenteel, hoe lang, met welke motieven en wat zijn
mogelijke oplossingen voor aandachtspunten in de huidige en de
toekomstige parkeersituatie. Grote lijn hieruit is dat er voldoende
parkeerplek in het Panningse winkelcentrum is. De parkeerdruk piekt
vooral's woensdags aan het einde van de ochtend bij het gemeentehuis.
Andere drukke plekken zijn het Raadhuisplein en Pastoor Huijbenplein
waar vooral op vrijdag en zaterdag een hoge parkeerdruk is. Daarnaast
zijn er andere plekken, zoals het parkeerterrein van supermarkt Jan
Linders, die een lage bezetting kennen. Het laden en lossen vergt
aandacht. Ook blijkt een derde van de parkeerders in de blauwe zone
fout te parkeren: het overgrote deel legt geen parkeerschijf en een
kleiner deel overschrijdt de parkeertijd.
Voorlopige oplossingsrichtingen om de parkeerdruk beter te verdelen
zijn bijvoorbeeld het uitbreiden van de blauwe zone o.a. bij het
gemeentehuis en beter handhaven. Ook het verbeteren en verduidelijken
van de parkeerroute behoren daartoe. Daarbij wordt onder andere gedacht
aan het doortrekken van de Beekstraat naar de Paterstraat en het
verleggen van de parkeerroute naar de achterzijde van de Markt en dus
niet meer over de Bernhardstraat. Werknemers in het centrum (veelal
langparkeerders) kunnen daarnaast bijdragen aan de beschikbaarheid van
parkeerplekken voor bezoekers van het centrum door hun auto verder weg
te parkeren. Bijvoorbeeld bij het zwembad. Uitgangspunt is dat nieuwe
ontwikkelingen in principe voorzien in eigen parkeerbehoefte.
Denkrichtingen toekomst centrum
De kerk en de toren vormen belangrijke zichtlijnen in het centrum van
Panningen. Het centrum kent drie trekkers- danwel entreegebieden,
waarbij supermarkten een belangrijke rol spelen. Het verplaatsen van
één of enkele supermarkten kan de parkeerdruk in het centrum
verminderen. Tegelijk is het belangrijk dat de entreegebieden gevuld
blijven met minimaal een supermarkt. De Markt kent momenteel een
concentratie van daghoreca. Naar de toekomst toe zou mogelijk ook
uitbreiding van de avondhoreca aan het Raadhuisplein en het Pastoor
Huijbenplein kunnen: eten, geen discotheken. Een idee hierbij is om het
Raadhuisplein autovrij te maken en de Beekstraat eventueel door te
trekken naar de Paterstraat (zie kaart).
Denkrichting toekomst centrum Panningen LOS Stadomland
Hiermee kan vervolgens een deel van de Raadhuis- en Ruijsstraat, waar
nu nog autoverkeer zit , voetgangersgebied worden. Nieuwe
parkeergelegenheid wordt dan aan de verlengde Beekstraat gecreëerd.
Deze mogelijke nieuwe routing om het centrum heeft consequenties voor
diverse woningen in dit gebied. Deze zijn veelal in eigendom van Wonen
Helden. Qua parkeren en routing wordt ook gekeken naar de achterzijde
van de Markt (tussen de Markt en de Bernhardstraat). Bij nieuwe
ontwikkelingen wordt bij functies op verdiepingen vooral gedacht aan
winkel- en centrumvoorzieningen en niet zozeer wonen. Dat gebeurt al
volop. Het wonen draagt ook bij aan de levendigheid van het centrum.
Het aantrekkelijke karakter van het centrum kan ook verder versterkt
worden met groenaankleding, bijvoorbeeld bij de Jan Linders.
Deze voorlopige denkrichtingen vormen een eerste voedingsbodem voor het
behouden en versterken van de positie van het centrum van Panningen als
regionaal koopcentrum.
Ideeën komen in grote lijnen overeen
Voor de verdere uitwerking en optimalisering van deze denkrichtingen is
de inbreng van de (centrum)bewoners en ondernemers zeer welkom. Tijdens
de avond hebben de aanwezige (centrum)bewoners en ondernemers na de
presentaties, in groepjes gediscussieërd. Hierbij was vooral aandacht
voor de maat van het centrum (o.a. uitstraling dorps of stads, hoogte
bebouwing, overgang naar omliggende wijken), de functies in het centrum
(huidig en toekomstig winkelaanbod, supermarkten, horeca), de
inrichting en uitstraling van het centrum en de routes en parkeren.
Over met name parkeren en parkeerroutes waren uiteenlopende discussies
met constructieve oplossingsrichtingen. Overall bleken de ideeën van
het publiek in grote lijnen overeen te komen met de voorlopige visie
van de gemeente. Enkele opmerkingen van de centrumbewoners en
ondernemers waren: `het is prettig wonen in het centrum'. Panningen
heeft een goed winkelaanbod', `meer groen in het centrum', `meer
kwaliteitswinkels/ delicatessenzaken zou mooi zijn', `hogere segment
mode', `klooster heeft ook potentie', `supermarkten aan de rand van
het centrum' en `iets doen aan de uitstraling van de Markt-wand
(panden) en fietsenstalling. Het verleggen van de parkeerroute naar de
achterzijde van de Markt werd aan de ene kant als goed idee bestempeld,
maar er waren ook twijfels over het nut en haalbaarheid van deze
optie. Er werd onder andere aandacht gevraagd voor de huidige
verkeersdruk vanuit de Kerkstraat richting Paterstraat en voor het
woongenot met de eventuele nieuwe parkeerroute. Het nieuwe
Raadhuisplein kreeg al de typering mee van `het Vrijthof van
Noord-Limburg'.
Vervolg
De uitkomsten van dit dorpsgesprek vormen ingrediënten voor de verdere
uitwerking van de Structuurvisie Centrum Panningen 2020. Dit
uitgewerkte voorstel, het concept Structuurvisie, komt aan de orde
tijdens het tweede dorpsgesprek. Deze vindt direct na de zomervakantie.
Daarna volgt in oktober 2011 de vaststelling door de gemeenteraad.
Gemeente Helden