Politie Zaanstreek-waterland

Politie waarschuwt voor oplichters aan de deur

Zaanstreeek, 16-05-2011 o De politie waarschuwt voor oplichters aan de deur die het hebben voorzien op sieraden, geld en pinpassen.

Vooral in de Zaanstreek is het aantal mensen dat is opgelicht toegenomen. In de Zaanstreek zijn sinds begin dit jaar 15 meldingen en aangiftes gedaan van (poging tot) oplichting met babbeltrucs. Vaak zijn oudere mensen doelwit. De dieven zijn vooral actief in Zaanstreek-Noord en komen overdag of s avonds langs.

Oplichters zien er vaak keurig uit, zijn welbespraakt, beleefd en hebben de meest geloofwaardige smoezen om bij mensen binnen te komen. De meest gebruikte truc is op dit moment dat er wordt aangebeld en er wordt gevraagd om het voorschieten van contant geld. Ik ben de buurvrouw van verderop, ik heb contant geld nodig om de leverancier van mijn nieuwe keuken/bed te kunnen betalen of: Ik heb autopech, kunt u de ANWB voorschieten, of: Ik sta zonder benzine, kan ik bij u even bellen? Maar ook: Ik heb een telefoonboek nodig, mag ik even binnenkomen? En: Ken je me nog van vroegerof: Mag ik van uw toilet gebruik maken, ik moet zo nodig!

Vervolgens vertrekken ze met contant geld, bankpassen, creditcards of sieraden. In het ontfutselen van pincodes zijn ze ook zeer bedreven. Ze geven zich na de pinpassen te hebben gestolen uit voor een bankmedewerker en krijgen zo toegang tot uw saldo. Oplichters opereren alleen of met zijn tweeen.

Hoe kunt u voorkomen dat iemand er met uw passen of sieraden vandoor gaat?

* Laat nooit een onbekende zomaar binnen. Als u mensen wilt helpen stel dan zo veel mogelijk vragen over wie hij of zij precies is en wat er aan de hand is. Als er bijvoorbeeld gevraagd wordt om een telefoonboek, zeg dan dat u dat even gaat halen. Doe in de tussentijd de voordeur dicht en laat de persoon die om hulp vraagt, buiten staan.
* Komt iemand de meterstanden opnemen? Vraag om een legitimatie of een identiteitsbewijs en bestudeer dat zorgvuldig. Schrijf de gegevens zo mogelijk op. Laat ook in zon geval de persoon in kwestie buiten wachten, doe de deur dicht en bel het betreffende bedrijf om te vragen of de gegevens kloppen.
* Sluit uw deur af met een ketting, zorg voor een kierstandhouder. * Bel eventueel met een familielid
* Geef nooit uw pincode. Medewerkers van banken vragen klanten nooit via de telefoon of e-mail om uw pincode. Ook voor het blokkeren van uw passen is uw pincode niet nodig
* Vertrouwt u de situatie niet? Bel dan 112
* Ben u toch opgelicht? Bel meteen de bank en doe aangifte