Renovatie E313 tussen Ham en Beringen: start fase 2

13/05/2011 15:01

Vlaamse Overheid

Maandag 16 mei start fase 2 van de renovatie van de E313 tussen Ham en Beringen.

Maandag 16 mei start fase 2 van de renovatie van de E313 tussen Ham en Beringen.

Tijdens deze fase zal de aannemer de snelweg richting Antwerpen renoveren ten noorden en ten zuiden van de snelwegparking. Het verkeer kan blijven rijden op 2x2 versmalde rijstroken via een doorsteek in de middenberm. Ter hoogte van de snelwegparking moet het verkeer richting Luik over de parallelweg blijven rijden (zoals tijdens fase 1). Het verkeer richting Antwerpen kan daar rijden over het vernieuwde wegdek. Beide parkings en alle complexen binnen de werfzone blijven bereikbaar.

Tijdens het weekend van 14 en 15 mei zal de aannemer de verkeerssituatie geleidelijk aanpassen. Om de nodige belijning en signalisatie aan te brengen moet het verkeer richting Hasselt / Luik vrijdag- en zaterdagnacht over één rijstrook. Tijdens de nacht van zondag op maandag moeten de weggebruikers richting Antwerpen over 1 rijstrook rijden. Maandagochtend 16 mei zal het verkeer dan rijden over 2x2 versmalde rijstroken. Door de beperkte bruikbare oppervlakte zullen de rijstroken smaller zijn dan in de eerste fase. Dit zal, samen met de doorgang door de middenberm, leiden tot grotere vertragingen.

Dit is de tweede van drie fases van dit project. In totaal zal het agentschap 6,5 km (van de provinciegrens tot halverwege tussen afrit 25a en 26) volledig opbreken en heraanleggen in beide richtingen. Half juli moet de tweede fase afgerond zijn. De totale werkzaamheden duren, in normale omstandigheden, tot eind oktober en kosten 20.000.000 euro, incl. BTW. De eerste fase verliep alvast volledig volgens schema. De verkeershinder bleef tot nu toe beperkt.

Ploegensysteem De aannemer zal met een ploegensysteem werken om de werkzaamheden zo snel mogelijk te laten verlopen.

Snelheidscontroles

De maximumsnelheid in de werkzone bedraagt 70 km/h. Het vrachtvervoer mag enkel op de trage rijstrook rijden.

Deze aangepaste snelheden dienen om de veiligheid van de weggebruikers en de arbeiders te vrijwaren. De wegpolitie zal daarom dagelijks snelheidscontroles blijven uitvoeren. Sinds de start van de werkzaamheden werden 7500 bestuurders betrapt op een snelheidsovertreding. De hoogste opgemeten snelheid binnen de werfzone bedroeg 103 km/uur.

Wachttijden

Omwille van het gebruik van doorsteken in de middenberm en de beperkte breedte van de rijstroken, verwacht het verkeerscentrum langere wachttijden en meer kans op filevorming dan in fase 1. Om de verkeersdruk te verlichten, raadt het Agentschap Wegen en Verkeer aan om zo veel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer en het carpoolsysteem of om verplaatsingen tijdens de spitsuren, indien mogelijk, te vermijden.

www.wegenenverkeer.be/E313

Wie meer informatie wil over de werkzaamheden op de E313, kan terecht op de webpagina www.wegenenverkeer.be/E313 .

Het agentschap zal de weggebruiker ook via de pers op de hoogte houden van het verloop van de werkzaamheden.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel