Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Grote verschillen social media gebruik bedrijven VS en Europa

Twitter meest gebruikte kanaal, Facebook populairst in West-Europa

Bussum, 16 mei 2011 - Uit onderzoek van Worldcom Public Relations Group blijkt dat wereldwijd meer dan de helft (54%) van de business-to-business (B2B) bedrijven de uitgaven voor social media in 2011 verhogen. Dit is een goed voorteken voor Twitter, het meest populaire kanaal, dat wordt gebruikt door 85 procent van de respondenten. Twitter wordt op de voet gevolgd door Facebook (74%), LinkedIn (72%), You Tube (69%) en bedrijfsblogs (60%).

Het onderzoek onder meer dan 100 B2B bedrijven bevestigt de significante toename van het gebruik van social media. Bijna alle bedrijven (83%) gebruiken social media om te communiceren met de doelgroepen. Tweederde doet dit al langer dan een jaar. De meeste bedrijven (89%) geloven dat social media het komende jaar aan betekenis winnen voor hun bedrijf en 58 procent verwacht dat de toename significant zal zijn.

Peter Davina, directeur van IvRM en partner van Worldcom Public Relations Group in Nederland: 'Digitale communities zijn een integraal onderdeel van elke business-to-business marketingstrategie. Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle bedrijven het belang van social media inzien, maar dat velen niet goed weten hoe ze deze media moeten gebruiken. Dit zien we ook in Nederland bij veel organisaties. We verwachten dat bedrijven er volgend jaar rond deze tijd beter mee uit de voeten kunnen, door de inzet van extra middelen en personeel.'

Noord-Amerika en West-Europa verschillen in social media aanpak Het grootste verschil tussen het gebruik van social media in Noord-Amerika en West-Europa is de focus op kennisleiderschap. In Noord-Amerika worden digitale hulpmiddelen primair gebruikt om kennisleiderschap te creëren (30%). Europese bedrijven zetten social media vooral in om te communiceren met potentiële (31%) en huidige klanten (25%).

'In West-Europa gebruiken bedrijven social media als bron om actief nieuwe leads te genereren. In de VS wordt een andere aanpak gehanteerd. Zij creëren via social media kennisleiderschap om zo leads te genereren', aldus Davina. Dit wordt ook weerspiegeld in het verschil in platformgebruik. In Noord-Amerika maakt 91 procent van de respondenten gebruik van Twitter, in West-Europa is dit slechts 62 procent. Facebook is het meest gebruikte platform voor West-Europese bedrijven (31%), gevolgd door Twitter (25%) en bedrijfsblogs (25%). In Noord-Amerika is Twitter het meest gebruikt (31%), gevolgd door Facebook (25%) en LinkedIn (19%). De verwachting van Davina is dat organisaties in Nederland in de toekomst ook meer gebruik gaan maken van social media om kennisleiderschap te etaleren en autoriteit te claimen.

Bedrijven verwachten dat social media new business stimuleert Meer dan 80% van de ondervraagde bedrijven wereldwijd maakt gebruik van social media om te communiceren met potentiële klanten. Het belangrijkste gebruik van social media is volgens de respondenten om kennisleiderschap te creëren (26%) en om te communiceren met klanten (23%) en potentiële klanten (20%). Bedrijven maken ook gebruik van social media om een â¤<â¤<community te creëren als verlengstuk van hun website (60%) en om te communiceren met journalisten (58%) en potentiële medewerkers of alumni (50%). Er is echter maar een klein percentage respondenten dat dit als zeer belangrijk betiteld.

Middelgrote bedrijven blijven achter
Bij het uitsplitsen naar omzetsegment blijkt dat kleine (minder dan $50 miljoen) en grote (meer dan $1 miljard) bedrijven koplopers zijn op gebied van social media. Bijna 80 procent van de kleine bedrijven en 88 procent van de grote bedrijven gebruikt social media al langer dan een jaar, in tegenstelling tot 57 procent van de middelgrote bedrijven. Ruim 34 procent van de middelgrote bedrijven gebruikt social media minder dan zes maanden. Middelgrote bedrijven worstelen nog met de rol die social media moet spelen in hun communicatie en business development strategieën. Slechts 46 procent is van plan om de social media-uitgaven dit jaar te verhogen in tegenstelling tot 68 procent van de kleine bedrijven. Veel bedrijven beschikken nog niet over een toegewijd team van deskundigen op dit gebied en zijn onzeker over welke platforms het meest geschikt zijn voor het bedrijf.

De bevindingen zijn afkomstig uit het Worldcom Social Media B2B onderzoek, waarin het gebruik van social media door B2B bedrijven in Noord-Amerika en West-Europa is onderzocht. Het onderzoek is in april 2011 uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Persuadable Research.

Over Worldcom PR Group
De Worldcom PR Group EMEA, onderdeel van Worldcom PR Group, bestaat momenteel uit 36 bureaus met veel ervaring in diverse sectoren, waaronder consumer goods, gezondheidszorg, toerisme, technologie, energie & milieu, financiële dienstverlening, public affairs en crisis- en issuesmanagement. Klanten als Unilever, Johnson & Johnson, Panasonic, Sony Ericsson, LG Electronics, de EU Anti-tabak campagne, Verbatim en Palm behoren tot de klantenkring van de regionale bureaus van Worldcom PR Group EMEA. Partners van Worldcom Public Relations Group in de Benelux zijn IvRM, Wisse Kommunikatie en InstiCOM. Zie www.worldcomgroup.com voor meer informatie.

Over IvRM
De communicatieadviseurs van IvRM werken voortdurend aan het verbreden van het maatschappelijk draagvlak van organisaties in de Benelux. IvRM mobiliseert de media en opinieleiders om de legitimering van organisaties door de stakeholders te verbeteren. De communicatiediensten van IvRM dragen bij aan het realiseren van een voorkeurspositie voor organisaties, diensten en producten. IvRM helpt organisaties om de naam- en propositiebekendheid te verbeteren en de autoriteitspositie te versterken. Als partner van de Worldcom PR Group voert IvRM internationale projecten uit in meer dan 40 landen op vijf continenten. IvRM voldoet aan de Bureau Management Norm (BMN) van brancheorganisatie VPRA en is onderdeel van De Legitimiteit Groep. Zie voor meer info: www.ivrm.nl.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht