Compacte Rijksdienst biedt kansen
Persbericht van Algemene Rekenkamer
Rechtmatigheid rijksfinanciën op hoog niveau, problemen in
bedrijfsvoering VWS en Defensie
De rechtmatigheid van de rijksfinanciën in Nederland is over 2010 weer
van hoog niveau. Dit is een verworvenheid. Ook de komende jaren is een
hoge rechtmatigheid van belang, juist in een periode waarin het kabinet
een compactere rijksdienst inricht. De krimp van de rijksdienst biedt
kansen om noodzakelijke verbeteringen in de bedrijfsvoering bij een
aantal ministeries gelijktijdig aan te pakken, met name bij de
ministeries van Defensie en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Een goede bedrijfsvoering helpt om overzicht te houden over de
voortgang, de prestaties en de effecten van die compactere rijksdienst.
In Nederland is de rechtmatigheid van de rijksfinanciën van hoog
niveau, zo staat in het rapport Staat van de Rijksverantwoording 2010.
De Algemene Rekenkamer keurt de Rijksrekening en Saldibalans van het
Rijk 2010 goed. Er is over 2010 sprake van een lichte stijging van het
aantal rechtmatigheidsfouten en -onzekerheden, terwijl het aantal
onvolkomenheden in de bedrijfsvoering van de ministeries is gedaald.
Buitenlandse Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zijn
voorbeelden van ministeries waar de bedrijfsvoering verbeterd is. Bij
twee ministeries, Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Defensie,
stelt de Algemene Rekenkamer in het op 18 mei 2011 uit te brengen
rapport Staat van de rijks-verantwoording 2010 hardnekkige problemen
vast die aanleiding geven tot actie.
Bezwaar tegen beheer subsidies door VWS
Het beheer van 2,3 miljard euro aan subsidies door het Ministerie van
VWS is al twaalf jaar niet op orde. Het gaat over het onvoldoende
handhaven van wettelijke termijnen, onvolledige dossiers, fouten bij
voorschotten en te weinig onderbouwing van subsidie-besluiten. Daarmee
is ook de doelmatigheid van deze subsidieverstrekking in het geding.
Een verbeterplan bood onvoldoende zekerheid dat fouten worden
voorkomen. Daarom merkt de Algemene Rekenkamer het subsidiebeheer van
VWS aan als een ernstige onvolkomenheid. Voor het eerst in jaren is het
instrument ingezet om bezwaar aan te tekenen. De Algemene Rekenkamer
heeft de minister verzocht de Tweede Kamer vóór 1 oktober te
rapporteren over de voortgang van de verbetermaatregelen. Nadat de
minister een verbeterplan heeft voorgelegd, heeft de Algemene
Rekenkamer het bezwaar opgeheven. De Algemene Rekenkamer zal vóór 1
november de Kamer haar oordeel over de bereikte verbeteringen geven.
Bezwaar aantekenen
Bezwaar aantekenen, zoals de Algemene Rekenkamer dit jaar heeft gedaan
bij het Ministerie van VWS vanwege onvolkomenheden in het beheer van
subsidies, is een zeldzaamheid. Het betekent dat de prestaties in 2010
(en voorgaande jaren) en de voornemens voor 2011 te weinig vertrouwen
gaven op verbetering. De minister is gevraagd aan te geven hoe de
problemen worden aangepakt.
Hardnekkige problemen Defensie, reorganisatie vereist aanpassing plan
Het tweede ministerie met hardnekkige problemen in de bedrijfsvoering
is dat van Defensie. Het aantal onvolkomenheden in het financieel
beheer en vooral materieelbeheer is nog steeds hoog: 22
onvolkomenheden. In 2007 heeft de Algemene Rekenkamer een
bezwaaronderzoek uitgevoerd naar deze problemen en zijn met Defensie
afspraken gemaakt over meerjarige verbeterplannen. In 2010 is op
onderdelen minder voortgang gerealiseerd dan in de verbeterplannen was
aangegeven. Daarnaast maken de grote bezuinigingen bij Defensie een
aanpassing van de verbeterplannen noodzakelijk. De Algemene Rekenkamer
acht het wenselijk dat nieuwe verbeterplannen voor het beheer integraal
onderdeel uitmaken van de uitvoeringsplannen van de
bezuinigingsmaatregelen. De minister van Defensie neemt deze
aanbeveling over en heeft een plan van aanpak opgesteld met concrete en
meetbare doelen en mijlpalen voor de aanpak van de geconstateerde
onvolkomenheden. De uitvoering van dit plan zal de Algemene Rekenkamer
volgen.
Verantwoordelijkheid minister van BZK voor P-Direkt onvoldoende
Andere onvolkomenheden die de Algemene Rekenkamer over 2010 heeft
vastgesteld doen zich onder meer voor bij het personeelbeheer. Dit
betreft zowel de gecentraliseerde personeelsadministratie P-Direkt
(werkzaam voor vrijwel alle ministeries) als het personeelsbeheer bij
de (voormalige) ministeries van Justitie, Financiën en VROM. Dit uit
zich onder meer in het soms te lang doorbetalen van salaris bij ontslag
van ambtenaren. De verantwoordelijkheid die de coördinerend minister
van Binnenlandse Zaken voor P-Direkt heeft, is onvoldoende ingevuld.
Dit shared service centre heeft meer ministeries laten aansluiten,
terwijl niet aan alle randvoorwaarden voor een goede taakuitvoering was
voldaan. De coördinerend minister van BZK moet ervoor zorgen dat er een
centrale organisatie is met voldoende beheersmaatregelen waar de
aangesloten ministeries op kunnen vertrouwen. Het kabinet overweegt met
het programma Compacte Rijksdienst met meer shared service centres te
gaan werken.
Vier ministeries (Economische Zaken, VROM, VWS en BZK) gaven in 2010
meer geld uit aan externe inhuur dan wat het kabinet wenselijk acht
(maximaal 13% van totale personele uitgaven).
Verbetering inkoopproces en Europees aanbesteden mogelijk
Het beheer van Europese aanbestedingen vertoont bij vijf ministeries
nog tekortkomingen. Vier ministeries (VROM, EZ, VWS en LNV) houden zich
bij vereenvoudigde bestel- en betaalprocedures niet aan de wet- en
regelgeving, waardoor niet altijd zeker is dat de prestatie waar het
ministerie voor betaald heeft daadwerkelijk geleverd is.
Bruikbaarheid van beleidsinformatie voor Kamer beperkt
In hun jaarverslagen geven ministeries aan dat zij tezamen in 2010
237,6 miljard euro hebben uitgegeven. De hoeveelheid beschikbare
informatie van ministers over wat zij met dit geld hebben gedaan is
niet toegenomen ten opzichte van 2009. Van tien onderzochte
kabinetsdoelstellingen heeft de Algemene Rekenkamer in acht gevallen
niet kunnen vaststellen in welke mate het doel gerealiseerd is. Bij 19
van de 119 onderzochte prestatie-indicatoren plaatst de Algemene
Rekenkamer kanttekeningen bij de deugdelijke totstandkoming van de
beleidsinformatie in de jaarverslagen. De Algemene Rekenkamer doet
handreikingen voor verbetering van de beleidsinformatie.
Website Passie voor publieke verantwoording
Met de website http://www.passievoorpubliekeverantwoording.nl/ heeft de
Algemene Rekenkamer sinds maart 2011 een platform opgezet voor meningen
en visies hoe politieke bestuurders verantwoording afleggen.
Nadrukkelijk worden hierbij ook het bedrijfsleven, de accountancy en
wetenschap betrokken.
Een betere en efficiëntere controle op de rijksoverheid kan de
verantwoording die ministers afleggen over hun beleid op een hoger plan
tillen. Dat levert de Tweede Kamer meer bruikbare informatie op over
het presteren en functioneren van het Rijk. Wat goed is voor de
parlementaire controle. In de visie van de Algemene Rekenkamer, die ter
gelegenheid van Verantwoordingsdag 2011 is opgenomen in het rapport
Staat van de Rijksverantwoording 2010, dient controle aan
internationaal aanvaarde standaarden te voldoen. Met de reorganisatie
van de Rijksdienst kan tevens dubbelwerk door ministeries en Algemene
Rekenkamer voorkomen worden.
De Algemene Rekenkamer ziet in een periode van centralisatie van
rijksfuncties verbetermogelijkheden voor de controle van de financiële
informatie, van de bedrijfsvoering en van de kwaliteit van de
beleidsinformatie die ministers aan de Tweede Kamer sturen. Daarbij is
het nodig dat de auditdiensten die vallen onder de ministers zich
ontwikkelen tot organisaties die de departementale leiding adviseren
over verbetering van de bedrijfsvoering. Deze adviestaak komt nu niet
uit de verf, omdat auditdiensten ook een controlerende taak hebben en
een controleverklaring afgeven. Dit is een doublure met het werk van de
Algemene Rekenkamer als externe controleur. De rijksoverheid dient ook
in tijden van reorganisatie - ook bij auditdiensten - de
bedrijfsvoering op orde te hebben.
Ontwikkelingen sinds de kredietcrisis
Sinds mei 2009 rapporteert de Algemene Rekenkamer elk halfjaar over
ontwikkelingen van de in 2008 en volgende jaren genomen
overheidsmaatregelen in de financiële sector vanwege de kredietcrisis.
Deze rapporten zijn aangevuld met maatregelen die zijn genomen vanwege
de EU-landencrisis. Ultimo 2010 heeft de Staat nog 41 miljard euro
uitstaan aan aandelen, leningen en securities (was 44 miljard euro eind
2009). Daarbij komt een bedrag van 53 miljard euro, bestaande uit 40
miljard euro afgegeven garanties en 13 miljard euro aan verplichtingen
uit de participatie ING back-up. Hierbij gaat het onder meer over de
risico's die de Staat via ING loopt op de Amerikaanse huizenmarkt en de
voorfinanciering van uitkeringen onder het depositogarantiestelsel voor
IJsland vanwege Icesave.
Om de schuldenproblemen in EU-lidstaten aan te pakken, worden steeds
meer financiële maatregelen in Europees verband genomen. Het vijfde
rapport Kredietcrisis en EU-landencrisis beschrijft de ontwikkelingen
in het vierde kwartaal 2010 en eerste kwartaal 2011 met betrekking tot
de diverse stabilisatiemechanismen. De Nederlandse inbreng was eind
2010 (inclusief steun aan Griekenland) ruim 30 miljard euro. De
Europese Commissie spreekt van een 'kritieke periode' voor Griekenland.
Voor steun aan Ierland staat Nederland voor 2,4 miljard euro garant.
In het Rapport bij het Jaarverslag 2010 van het Ministerie van
Financiën pleit de Algemene Rekenkamer voor een nacalculatie door het
ministerie van het kapitaalplan ten behoeve van de separatie en
integratie van ABN AMRO en Fortis Bank Nederland (beide
staatseigendom). Dit heeft de minister van Financiën inmiddels
toegezegd. Het ministerie had in 2010 geen inzicht in de werkelijke
geldstromen met betrekking tot het afgesproken kapitaalplan.
Zicht op vermogen van Staat kan beter
Op verzoek van de Tweede Kamer doet de Algemene Rekenkamer ook eerste
handreikingen voor verbetering van de Staatsbalans in het rapport
Staatsbalans: Zicht op staatsvermogen. Dit jaaroverzicht van de actuele
vermogenspositie van de Staat der Nederlanden valt nu buiten de
wettelijke controletaak van auditdiensten van ministeries en de
Algemene Rekenkamer. In het Financieel jaarverslag van het Rijk maakt
de minister van Financiën niet duidelijk hoe de Staatsbalans zich
verhoudt tot andere verantwoordingsinformatie, zoals de Saldibalans van
het Rijk. In de Staatsbalans zijn de vermogens van zelfstandige
bestuursorganen (zbo's) en rechtspersonen met een wettelijke taak
(rwt's) niet opgenomen. De Tweede Kamer heeft daarom geen zicht op de
vermogensposities van deze organisaties, zoals UWV, de Sociale
Verzekeringsbank (SVB) en de politieregio's, die met miljarden aan
publiek geld publieke taken verrichten. De Algemene Rekenkamer wil in
samenspraak met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), het
Ministerie van Financiën en de Tweede Kamer het inzicht in het
staatsvermogen vergroten. De minister van Financiën is bereid tot een
discussie over de Staatsbalans, maar acht de toegevoegde waarde van dit
instrument voor het politieke besluitvormingsproces zeer beperkt.
Naast het overkoepelende rapport en de bijhorende rapporten bij de
departementale jaarverslagen brengt de Algemene Rekenkamer dit jaar
voor het eerst een zogenaamde Bezuinigingsmonitor uit. In dit rapport
met bijhorende overzicht voor alle elf ministeries wordt schematisch
aangegeven hoe het kabinet de eerste bezuinigingen en ombuigingen van
het pakket van 18 miljard euro invult. Uit dit overzicht blijkt dat het
kabinet voor 2,65 miljard euro aan bezuinigingen in 2011 heeft
ingeboekt. In het regeerakkoord was voor 2,9 miljard euro aan
bezuinigingen in het eerste kabinetsjaar, in 2011, aangekondigd (zie
separaat persbericht).
Ministerie van Algemene Zaken, Huis van de Koning
Positief oordeel in Rapport bij het Jaarverslag 2010
Jaarverslag Algemene Zaken is op orde
Het jaarverslag 2010 van het Ministerie van Algemene Zaken voldoet aan
de wettelijke vereisten. De Algemene Rekenkamer heeft geen
onvolkomenheden in de bedrijfsvoering van zowel het ministerie als het
Kabinet van de Koningin en de Commissie van Toezicht betreffende de
Inlichtingen- en veiligheidsdiensten aangetroffen. De financiële
informatie en de informatie over de saldibalans zijn op orde.
Jaarverslag De Koning geeft beter inzicht
Met ingang van 2010 heeft de begroting van het Huis der Koningin een
nieuwe opzet en naam: de Koning. Deze nieuwe begroting van de Koning
geeft beter inzicht in de uitgaven van het Koninklijk Huis. Via de
begroting van de Koning is in 2010 bijna 39,6 miljoen euro besteed aan
uitgaven die samenhangen met het koningschap, aan ondersteunende
diensten en aan uitkeringen aan het staatshoofd, de kroonprins en zijn
echtgenote.
In lijn met afspraken tussen kabinet en Tweede Kamer vallen uitgaven
voor staatsbezoeken, beveiliging en onderhoud van paleizen buiten de
begroting van de Koning.
De Algemene Rekenkamer heeft vastgesteld dat het jaarverslag van de
Koning voldoet aan de wettelijke vereisten.
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Positief oordeel in Rapport bij het Jaarverslag 2010
Bedrijfsvoering ministerie is verbeterd
In 2010 heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken duidelijke
verbeteringen gerealiseerd in de bedrijfsvoering. Daarom merkt de
Algemene Rekenkamer het voorschottenbeheer, het toezicht op het
Nederlands Instituut voor Meerpartijen-democratie (NIMD), het beheer
van het proces vliegtickets voor dienstreizen en de bezetting van
vertrouwensfuncties niet langer aan als onvolkomenheden. Blijvende
aandacht voor beheer en intern toezicht op de bedrijfsvoering is wel
nodig.
De huisvesting in het buitenland - Nederland had in 2010 nog ruim 150
posten - en het archief- en dossierbeheer (ook van belang vanwege de
vele overplaatsingen van personeel) is nog niet op orde. In reactie op
dit onderzoek geeft de minister van Buitenlandse Zaken aan nog
verbetermogelijkheden te zien bij het archief- en dossierbeheer. Hij
verwacht dat in 2011 de onvolkomenheid huisvesting buitenland wordt
opgelost.
Financiële informatie in jaarverslag voldoet
De financiële informatie in dit jaarverslag voldoet aan de wettelijke
vereisten.
Onvoldoende duidelijk of prestaties zijn behaald
Uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar de beleidsinformatie over
een specifieke doelstelling van de minister (inzet van kennis en
onderzoek bij ontwikkelings-samenwerking) blijkt dat er in 2010 168,3
miljoen euro voor dit doel is besteed (iets minder dan begroot).
Hiermee zijn zeven programma's en elf activiteiten gefinancierd. Omdat
maar een deel van die programma's en activiteiten is gekoppeld aan
prestaties is onduidelijk welke prestatie op welke manier wordt
bereikt. Ook is niet in alle gevallen duidelijk of de beoogde
prestaties zijn gerealiseerd.
De minister van Buitenlandse Zaken reageert dat de mogelijkheden om
juist bij ontwikkelingssamenwerking informatie over de uitvoering van
beleid te geven beperkt zijn. De minister wil, in lijn met wat de
Algemene Rekenkamer bepleit, de presentatie en onderbouwing van de
beleidsinformatie verder verbeteren.
Ministerie van Veiligheid en Justitie
Kritisch oordeel in Rapport bij Jaarverslag 2010
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie is er in 2010 in geslaagd de
bedrijfsvoering te verbeteren. Vorig jaar constateerde de Algemene
Rekenkamer dat er veel fouten gemaakt werden bij het inkoopbeheer en
dat de personeelsdossiers niet op orde waren. Die problemen bestaan nog
steeds, maar bij een aantal organisatie-onderdelen is sprake van een
flinke verbetering, zodat het aantal onvolkomenheden van acht, waarvan
één ernstig, terug gebracht is naar vijf onvolkomenheden.
Personeelsbeheer op laag niveau
De Algemene Rekenkamer constateert dat het ministerie een aantal
ontslagmutaties te laat heeft verwerkt: daardoor zijn salarissen na
ontslag te lang doorbetaald. Het terugvorderen veroorzaakte veel extra
werk. Daarnaast konden de declaraties voor de reis- en verblijfkosten
en de IKAP-regeling (een regeling die het mogelijk maakt ambtenaren in
uren of natura te belonen) onvoldoende gecontroleerd worden, waardoor
onzeker is of ze terecht zijn uitbetaald.
Inkoopbeheer kan verder worden verbeterd
Het ministerie heeft in 2010 de nodige verbeteringen aangebracht in het
inkoopbeheer. Toch zijn er ook in 2010 nog meer dan 200 fouten gemaakt
bij het Europees aanbesteden. Ten opzichte van 2009 is de omvang van de
door het ministerie gemaakte fouten wel met ongeveer 20 miljoen euro
afgenomen tot 34 miljoen euro. In 2011 zal het ministerie verder
inzetten op de interne controle en het tijdig bijsturen bij de
ontdekking van onrechtmatigheden. Het streven is in 2011 het bedrag aan
fouten tot maximaal 10 miljoen euro te beperken.
Reactie minister van Veiligheid en Justitie
De minister geeft in zijn reactie op het rapport aan dat hij aandacht
geeft aan het verbeteren van het personeelsbeheer en inkoopbeheer. Het
vraagt om een grote inspanning, gezien de omvangrijke en complexe
organisatie van het ministerie.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Overwegend positief oordeel in Rapport bij het Jaarverslag 2010
Het Jaarverslag 2010 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) voldoet aan de wettelijke eisen. Uitzondering
vormt een onvolkomenheid bij het controleraamwerk van P-Direkt, de
gecentraliseerde personeels- en salarisadministratie van het Rijk. Het
Ministerie van BZK is als eigenaar primair verantwoordelijk voor het
goed functioneren van P-Direkt.
P-direkt: fouten, aansluiten nieuwe departementen toch prioriteit
P-Direkt had in 2010 nog niet alle controlemaatregelen, die horen bij
een goed personeels-en salarissysteem op orde. Daardoor is in 2010
bijvoorbeeld bij elk ontslag bij alle aangesloten ministeries het
resterende verlofsaldo direct uitbetaald werd, zonder het saldo te
controleren. Het ontslagproces in P-Direkt gaat namelijk uit van een
juiste en tijdige registratie van het verlof, wat in de praktijk weinig
lijkt voor te komen. De departementen is gevraagd zelf extra
controlemaatregelen te treffen. In 2010 is ervoor gekozen prioriteit te
geven aan het aansluiten van de resterende departementen op P-Direkt,
en pas later de controle op orde te brengen. Het ontbreken van een goed
werkend controleraamwerk heeft de Algemene Rekenkamer aangemerkt als
een onvolkomenheid.
Verantwoordingsinformatie provincies en gemeenten aandachtspunt
De minister van BZK is als coördinerend minister verantwoordelijk voor
de financiële verhoudingen met gemeenten en provincies. Daarbij maakt
hij voor de controle op de specifieke uitkeringen sinds 2006 gebruik
van de systematiek dat het Rijk zich baseert op in de jaarrekeningen
van deze medeoverheden opgenomen en door de accountant van deze
overheden gecontroleerde verantwoordingsinformatie. In 2010 bleken vier
van de 24 beoordeelde accountantscontroles niet geheel toereikend te
zijn. Volgens de Algemene Rekenkamer zijn er hierdoor ook risico's in
de verantwoordingsinformatie van andere gemeenten en provincies.
Reactie minister van BZK
De minister van BZK benadrukt in zijn reactie dat er wat betreft
P-Direkt sprake is van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle
departementen. Ook wat betreft de verantwoording door provincies en
gemeenten over de specifieke uitkeringen wijst de minister op de
verantwoordelijkheid van vakministers. De Algemene Rekenkamer benadrukt
dat de coördinerende verantwoordelijkheid van de minister van BZK
betekent dat hij actief moet zorgen voor beheersing van risico's in de
systematiek waarbij het Rijk zich baseert op in de jaarrekening van de
mede-overheden opgenomen verantwoordingsinformatie.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Postitief oordeel in Rapport bij het Jaarverslag 2010
Bedrijfsvoering verbeterd
De bedrijfsvoering op het bestuursdepartement is in 2010 verbeterd maar
nog niet volledig op orde. Er zijn twee onvolkomenheden op het gebied
van inkoopbeheer en informatiebeveiliging en die waren er ook al in
2009. De problemen met de beheersing van de bekostiging van het primair
onderwijs bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) zijn opgelost door
de invoering van een goed werkend stelsel van interne
beheersingsmaatregelen.
Meer inzicht in beleidsprestaties, minder in gerealiseerde effecten
Het jaarverslag van OCW geeft meer inzicht in de beleidsprestaties dan
in 2010, maar de gerealiseerde effecten zijn minder in beeld. De
informatie over het gevoerde beleid is op deugdelijke wijze tot stand
gekomen.
Financiële informatie
In de financiële informatie zijn bij beleidsartikel 8 Internationaal
beleid fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en deugdelijke
weergave geconstateerd die de tolerantiegrenzen overschrijden. Deze
fouten en onzekerheden hebben betrekking op de bekostiging van scholen
in Caribisch Nederland en op het vaststellen van subsidies. De
overschrijding werd onder andere veroorzaakt doordat betalingen aan
scholen die pas in 2011 hadden mogen plaatsvinden, al in 2010 zijn
gedaan.
Op onderdelen voldeed het jaarverslag niet aan de
verslaggevingsvoorschriften. Op basis van ons onderzoek heeft het
Ministerie van OCW nog verschillende correcties in het jaarverslag
aangebracht waardoor de informatiewaarde van het jaarverslag verder is
toegenomen.
Ministerie van Financiën en Nationale Schuld
Positief oordeel in Rapport bij het Jaarverslag 2010
Het Jaarverslag 2010 van het Ministerie van Financiën biedt meer
inzicht in de realisatie van doelen en geleverde prestaties dan vorig
jaar. De financiële informatie voldoet aan de wettelijke vereisten.
Bedrijfsvoering Belastingdienst toont verbeteringen
Bij de Belastingdienst (qua aantal medewerkers veruit het grootste
onderdeel van dit ministerie) is op onderdelen sprake van verbetering
van de bedrijfsvoering. De Algemene Rekenkamer heeft de afgelopen jaren
onderzoek gedaan naar de problemen bij de Belastingdienst die onder
andere zijn ontstaan bij het toekennen van toeslagen voor huur, zorg,
kindgebonden budget en kinderopvang. Deze problemen hebben zich met
name voorgedaan in de informatievoorzieningsketen. Er is in 2010 meer
inzicht gekomen bij de Belastingdienst in de lopende ICT-projecten en
de samenhang tussen de ICT-systemen.
Ondanks de verbeteringen resteren er nog onvolkomenheden op vier
aspecten van de bedrijfsvoering, waaronder het systematisch testen van
ICT-systemen en de beheersing van ICT-uitgaven. Verder is het
financieel beheer bij het kantoor Toeslagen nog niet op orde. Een nieuw
geautomatiseerd toeslagensysteem bleek in 2010 nog niet klaar om te
kunnen worden geïmplementeerd.
Ook de dossiervorming is nog onvoldoende bij de Belastingdienst. De
dienst haalt de interne norm niet van 75% van de belastingdossiers op
orde, omdat niet in al die gevallen in het dossier het verslag is
opgenomen met de overwegingen waarom de belastingambtenaar tot een
besluit is gekomen.
Onvolkomenheid in het personeelsbeheer
Nieuw is de onvolkomenheid bij het personeelbeheer van de
Belastingdienst. De registratie van reis- en verblijfkosten is niet
voldoende betrouwbaar, terwijl ook de administratie voor beloning in
natura of uren (IKAP) gaten vertoont. Overigens stelt de Algemene
Rekenkamer vast dat de auditdienst van het ministerie de controle op
personeelsuitgaven niet had afgerond toen de controleverklaring werd
afgegeven.
De Algemene Rekenkamer zal volgend jaar extra aandacht schenken aan de
accountantscontrole. De minister erkent dat er sprake is geweest van
slordigheden.
Informatie over fusiekosten ABN AMRO en Fortis Bank Nederland
In november 2009 heeft de minister van Financiën de Tweede Kamer een
kapitaalplan gestuurd voor het scheiden en op onderdelen weer
samenvoegen van de in staatseigendom gekomen banken ABN AMRO en Fortis
Bank Nederland (FBN). In 2009 en 2010 heeft het ministerie middelen
beschikbaar gesteld aan de banken op basis van dit kapitaalplan. De
Algemene Rekenkamer beveelt een nacalculatie aan waarbij een relatie
wordt gelegd met het kapitaalplan. In reactie zegt de minister van
Financiën toe volgend jaar de Tweede Kamer hierover te informeren.
Formele onrechtmatigheid bij Europees fonds
De Algemene Rekenkamer plaatst de kanttekening dat bij de deelneming in
het Europees stabilisatiemechanisme EFSF (voor ondersteuning van
eurolanden in problemen) onrechtmatig is gehandeld. De minister van
Financiën heeft de Tweede Kamer hier niet tijdig over geïnformeerd. De
Algemene Rekenkamer heeft er begrip voor dat de minister dit niet heeft
gedaan en vindt de wijze waarop de minister dit heeft opgelost
adequaat.
Toelichting op saldo sociale fondsen
Sociale fondsen kunnen bij het Ministerie van Financiën saldi aanhouden
(schatkistbankieren). De Saldibalans (saldo van vorderingen en
schulden), die de minister van Financiën opstelt, geeft de Tweede Kamer
inzicht in het saldo van de fondsen gezamenlijk maar geeft geen inzicht
in de wijze waarop dit saldo tot stand komt. Het gaat om zeer grote
bedragen. Sinds 2009 heeft de staat per saldo een vordering op deze
fondsen. Zo had de staat eind 2010 een rekening-courantvordering van
ruim 10 miljard euro op het College voor Zorgverzekeringen.
De Algemene Rekenkamer acht een toelichting in het Jaarverslag
Nationale Schuld op de totstandkoming van het saldo van de sociale
fondsen wenselijk voor de Tweede Kamer. In reactie op dit rapport zegt
de minister een uitsplitsing naar sociale fondsen toe.
Staatsschuld opgelopen naar 308 miljard euro
Het jaarverslag 2010 voor Nationale Schuld voldoet aan de wettelijke
vereisten.
De staatsschuld van Nederland is in 2010 opgelopen naar 308 miljard
euro. De renteuitgaven bedroegen 11,1 miljard euro, dat is 800 miljoen
euro méér dan het jaar daarvoor. De staatsschuld en daaraan gekoppelde
rentelasten zijn de afgelopen jaren onder meer toegenomen door de
getroffen maatregelen na de kredietcrisis.
Ministerie van Defensie
Bedrijfsvoering Defensie nog steeds veel onvolkomenheden
Groot aantal hardnekkige onvolkomenheden in materieelbeheer
De bedrijfsvoering van het Ministerie van Defensie kent 22
onvolkomenheden, één minder dan vorig jaar. Daarmee heeft het
ministerie de meeste onvolkomenheden van alle ministeries. Het
financieel beheer is licht verbeterd, maar over het materieelbeheer kan
geen voldoende onderbouwd oordeel worden gegeven. Het ministerie heeft
beperkt inzicht in de kwaliteit van het materieelbeheer en ook de
auditdienst doet hier onvoldoende onderzoek naar. Het gaat om zaken als
munitiebeheer, cryptobeheer, en wapenbeheer bij een groot aantal
onderdelen van Defensie. Tegelijkertijd constateert de Algemene
Rekenkamer dat het afbouwen van de crisisbeheersingsoperatie in
Afghanistan tot op heden beheerst verloopt.
Beheersmaatregelen integraal onderdeel van bezuinigingsplannen
In 2007 heeft de Algemene Rekenkamer een bezwaaronderzoek uitgevoerd
naar de problemen in de bedrijfsvoering bij Defensie en zijn afspraken
gemaakt over meerjarige verbeterplannen. Hoewel de uitvoering van de
plannen nu pas halverwege is, is er sprake van vertraging in de
uitvoering. Bij vijf van de tien onderwerpen waaraan de minister voor
2010 prioriteit had gegeven is onvoldoende voortgang gerealiseerd. Door
de forse reorganisatie die het kabinet heeft aangekondigd voor Defensie
is bijstelling van de huidige verbeterplannen noodzakelijk. De kans is
reëel dat er de komende tijd minder aandacht zal uitgaan naar het op
orde brengen van het beheer. De Algemene Rekenkamer acht het wenselijk
dat de nieuwe verbeterplannen voor het beheer integraal onderdeel
uitmaken van de uitvoeringsplannen van de bezuinigingsmaatregelen.
Jaarverslag Defensie
Het Jaarverslag 2010 van het Ministerie van Defensie biedt iets meer
inzicht in de geleverde prestaties dan het jaarverslag over 2009. Over
bijna 600 miljoen euro van de uitgaven wordt echter geen verantwoording
afgelegd omdat deze niet aan een operationele doelstelling uit de
begroting zijn gekoppeld. Uit ons onderzoek naar de bruikbaarheid van
de beschikbare beleidsinformatie blijkt dat de informatie in het
jaarverslag niet aansluit bij de informatie in de begroting over de
doelstelling "Beheersing van de vreemdelingenstroom in overeenstemming
met de geldende wet- en regelgeving." Het jaarverslag biedt wel iets
meer inzicht in de geleverde prestaties dan het jaarverslag over 2009.
Reactie minister en nawoord Algemene Rekenkamer
De minister geeft in zijn reactie aan een beheerste bedrijfsvoering na
te streven en deelt de zienswijze van de Algemene Rekenkamer dat de
bezuinigingen en reorganisaties de mogelijkheid bieden om het beheer
verder op orde te brengen, omdat processen opnieuw moeten worden
ingericht en verantwoordelijkheden en bevoegdheden opnieuw moeten
worden belegd. Hij geeft aan hoe hij dit wil bereiken en volgt de
aanbeveling van de Algemene Rekenkamer op door een plan van aanpak bij
te voegen met concrete en meetbare doelen en mijlpalen voor de aanpak
van de onvolkomenheden. De Algemene Rekenkamer zal de uitvoering
hiervan volgen en de Tweede Kamer in het najaar voor de
begrotingsbehandeling 2012 informeren over de voortgang en de werking
ervan.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu
Kritisch oordeel in het Rapport bij het Jaarverslag 2010
Wisselend beeld van de bedrijfsvoering, VROM opgeheven
Het Jaarverslag 2010 van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieu (VROM) voldoet aan de wettelijke eisen. Bovendien ziet de
Algemene Rekenkamer dat VROM de bedrijfsvoering het afgelopen jaar
heeft verbeterd. Drie onvolkomenheden uit 2009 zijn in 2010 opgeheven.
Tegelijkertijd constateert de Algemene Rekenkamer over 2010 twee nieuwe
onvolkomenheden, te weten in het personeelsbeheer en de vereenvoudigde
procedure bij inkopen.
In 2010 is VROM opgeheven en grotendeels opgegaan in het nieuwe
Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Daarmee is deze nieuwe
minister verantwoordelijk geworden voor het oplossen van de nieuwe en
resterende onvolkomendheden.
Personeelsbeheer VROM relatief slecht: controles op declaraties onder
de maat
VROM scoort in vergelijking met andere ministeries slecht op het gebied
van personeelsbeheer. In meer dan de helft van de door de Algemene
Rekenkamer onderzochte personeelsdossiers vonden betalingen plaats die
niet gecontroleerd werden. Een voorbeeld is dat bij het declareren van
reis- en verblijfkosten niet in alle gevallen werd gecontroleerd of de
betaalbewijzen ook opgestuurd waren. Onder het motto 'van wantrouwen
naar vertrouwen' voerde VROM de meeste van dergelijke controles niet
uit.
Forse betalingen zonder bewijs van levering
Bij VROM is het mogelijk dat facturen worden betaald zonder dat zeker
is dat daadwerkelijk is geleverd waarvoor wordt betaald. Volgens de
vigerende regelgeving moet VROM dit wel doen. Bij VROM gebeurt dit niet
bij 'light inkopen', een vereenvoudigde betaalprocedure voor inkopen
die tot een personele besparing en het sneller betalen van facturen
moet leiden. Opmerkelijk is dat VROM hierbij geen gebruik maakt van een
grenswaarde. Daar waar andere departementen een aankoopbedrag van
maximaal 1500 euro hanteren, kan bij VROM ook voor grotere bedragen
gebruik worden gemaakt van deze vereenvoudigde procedure.
De Algemene Rekenkamer beveelt aan dit te veranderen. De minister van
IenM kondigt in haar reactie op het rapport aan, dat de aanbevelingen
van de Algemene Rekenkamer worden betrokken bij het 'harmoniseren' van
de procedures binnen het nieuwe Ministerie van IenM.
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Positief oordeel in het Rapport bij het Jaarverslag 2010
Bedrijfsvoering verbeterd
De Algemene Rekenkamer constateert dat de bedrijfsvoering van het
voormalige Ministerie van Verkeer & Waterstaat (VenW) het afgelopen
jaar is verbeterd. VenW is in oktober 2010 in zijn geheel opgegaan in
het nieuwe Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Het rapport
van de Algemene Rekenkamer heeft alleen betrekking op het voormalige
Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
VenW, dat in 2010 9,4 miljard euro uitgaf, realiseerde vorig jaar
verbeteringen in het ontvangsten- en verplichtingenbeheer. Daardoor
heeft het departement nu beter inzicht in de bedragen die het van
decentrale overheden moet ontvangen voor extra werkzaamheden,
bijvoorbeeld het op verzoek van een gemeente aanbrengen van een extra
geluidsscherm. Ook heeft het departement nu beter inzicht in uitstaande
opdrachten en contracten.
Onduidelijk of aannemers onderhoudsafspraken nakomen
De Algemene Rekenkamer constateert in haar rapport nog één
onvolkomenheid: bij de onderhoudswerkzaamheden bij (water-)wegen is
Rijkswaterstaat (RWS) er niet in geslaagd het contractbeheer op orde te
brengen. Volgens de Algemene Rekenkamer is op dit moment niet duidelijk
of aannemers daadwerkelijk alle onderhoudsactiviteiten uitvoeren
waarvoor Rijkswaterstaat hen betaalt, bijvoorbeeld bij het bijhouden
van grasbermen langs snelwegen. Dit komt doordat RWS bij de controles
daarvan eventuele tekortkomingen niet altijd adequaat registreert.
Daardoor kan RWS in zulke gevallen geen boetes wegens contractbreuk
opleggen aan de aannemers. De Algemene Rekenkamer wijst al sinds 2006
op dit probleem. RWS heeft in 2010 72 miljoen euro uitgegeven aan
dergelijke onderhoudscontracten.
Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Fonds
Economische Structuurversterking
Positief oordeel in Rapport bij het Jaarverslag 2010
Jaarverslagen op orde
Het Jaarverslag 2010 van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw
en Innovatie (EL&I) voldoet aan de wettelijke vereisten, evenals het
Jaarverslag 2010 van het Fonds Economische Structuurversterking (FES).
De situatie op het gebied van de bedrijfsvoering en verantwoording was
relatief stabiel, met uitzondering van de ontwikkelingen rond het
Agentschap NL. Deze batenlastendienst van het Ministerie van EL&I is in
2010 ontstaan door een fusie van SenterNovem, de Economische
Voorlichtingsdienst en het Octrooicentrum Nederland. Agentschap NL
voert programma's uit voor acht verschillende departementen en 15
overige opdrachtgevers zoals decentrale overheden en de Europese Unie.
Het Jaarverslag EL&I betreft het voormalige Ministerie van Economische
Zaken, separaat verschijnen het Rapport bij het Jaarverslag 2010 van
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en bijbehorend persbericht.
Onvolkomenheid voor Europees aanbesteden Agentschap NL
De bedrijfsvoering van het voormalige Ministerie van EZ is op orde, met
uitzondering van één onvolkomenheid bij de Europese aanbestedingen bij
Agentschap NL. De naleving van de regels rond opdrachtverlening en
Europese aanbestedingen dient verbeterd te worden. Daarnaast vraagt het
autorisatiebeheer bij Agenschap NL om aandacht. Vorig jaar deed de
Algemene Rekenkamer aanbevelingen om het autorisatiebeheer van een van
de geautomatiseerde systemen van Agentschap NL te verbeteren.
Agentschap NL heeft de aanbevelingen opgevolgd, maar de Algemene
Rekenkamer heeft opnieuw verbeterpunten in het autorisatiebeheer van
andere geautomatiseerde systemen vastgesteld. De Algemene Rekenkamer is
van mening dat Agentschap NL het autorisatiebeheer eerst op orde moet
hebben, voordat er een verdere digitalisering wordt doorgevoerd.
Vermindering van administratieve lasten alleen vooraf gemeten
De minister van EL&I zegt voor te liggen op het schema om de
administratieve lasten voor bedrijven met 25% te verminderen. Het
ministerie heeft hiertoe een aantal maatregelen genomen. Voorbeelden
zijn het vereenvoudigen van aanbestedingsregels, het afschaffen van
vertaalverplichtingen en de mogelijkheid tot digitale inschrijving. De
effecten van deze maatregelen worden vooraf berekend op basis van
aannamen. Er vindt geen onderzoek plaats bij bedrijven of deze
daadwerkelijk een verlichting van de lasten ondervinden.
FES opgeheven, passende oplossing voor verantwoording 2010 is nodig
Het FES, dat werd gevoed met aardgasbaten, is door het kabinet
Rutte/Verhagen met ingang van 2011 op non-actief gesteld. De lopende
FES-projecten zullen gewoon volgens plan uitgevoerd worden.
FES-projecten zijn investeringsprojecten van nationaal belang waarmee
beoogd wordt de economische structuur te versterken. Normaal gesproken
zou de toets op de FES-waardigheid van de bestedingen in 2010, ter
grootte van 2,3 miljard euro, plaatsvinden in het FES-jaarverslag 2011.
Er komt echter geen FES-jaarverslag over 2011, omdat er in 2011 geen
geld meer in het FES zit. De Algemene Rekenkamer is van mening dat er
desondanks verantwoording moet worden afgelegd over de FES-waardigheid
van de bestedingen in 2010, en beveelt de FES-beheerders aan met een
passende oplossing te komen.
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Positief oordeel in het Rapport bij het Jaarverslag 2010
Laatste jaarverslag op orde
Het Jaarverslag 2010 van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)
voldoet aan de wettelijke vereisten. Het ministerie van LNV is er in
2010 in geslaagd de enige onvolkomenheid van 2009, op het gebied van
Europese aanbestedingen, weg te werken. Er zijn in 2010 geen nieuwe
onvolkomenheden geconstateerd door de Algemene Rekenkamer. Dit is het
laatste jaarverslag van LNV als zelfstandig ministerie. Vanaf oktober
2010 maakt LNV deel uit van het Ministerie van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie. Ook het jaarverslag van het Diergezondheidsfonds
(DGF) dat wel blijft bestaan, voldoet aan de wettelijke vereisten. Door
de bestrijding van de Q-koorts en het uitbetalen van schadevergoedingen
aan geitenhouders bij ruimingen zijn de uitgaven uit het DGF hoger dan
voorgaande jaren.
Investeringsbudget Landelijk Gebied: cijfers nog onvoldoende
betrouwbaar en stabiel
Met het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) zijn de provincies
verantwoordelijk voor het realiseren van de rijksdoelen voor het
landelijk gebied, zoals het aanleggen van de Ecologische Hoofdstructuur
en het herinrichten van het landelijk gebied. De bijdrage van het Rijk
aan het budget is circa 3,6 miljard euro voor de periode 2007-2013.
Voor 2010 gaat het om een bedrag van circa 472 miljoen euro. De
Algemene Rekenkamer vraagt aandacht voor de betrouwbaarheid van de
informatie over de gerealiseerde prestaties. De minister heeft een
onafhankelijk Comité van Toezicht (CvT) ingesteld, dat hiernaar
onderzoek doet. Het CvT concludeert dat de cijfers over de prestaties
in de voortgangsrapportages van de provincies onvoldoende betrouwbaar
en stabiel zijn. Het CvT stelt voor een gegevensautoriteit in te
stellen, om meer eenduidigheid en uniformiteit te krijgen in de
informatie over de prestaties van de provincies. De Algemene Rekenkamer
onderschrijft deze aanbeveling.
Investeringsbudget Landelijk Gebied: Sanctiebeleid ontbreekt
Wanneer een provincie de prestaties niet (geheel) realiseert en dit de
provincie kan worden toegerekend, kan de minister op grond van de Wet
inrichting landelijk gebied een provincie korten op het ILG-budget.
Hiervoor dient de minister uiterlijk twee jaar van tevoren een
waarschuwing af te geven. De minister heeft echter niet bepaald hoe
invulling wordt gegeven aan de mogelijkheid om sancties te treffen. Een
sanctiebeleid ontbreekt. Omdat het ILG tot eind 2013 loopt en een
eventuele waarschuwing uiterlijk dit jaar gegeven moet worden, dringt
de Algemene Rekenkamer erop aan op korte termijn een sanctiebeleid te
formuleren.
Reactie minister
In zijn reactie geeft de minister aan dat voor het ILG door het
regeerakkoord een nieuwe situatie is ontstaan. Voortijdige beëindiging
van het ILG-systeem en een stelselwijziging behoren daarbij tot de
mogelijkheden. De minister gaat een sanctiebeleid formuleren met daarin
criteria om te beoordelen wanneer er sprake is van toerekenbaarheid en
de sancties die kunnen worden getroffen. Aanbevelingen ter verbetering
van het huidige ILG-systeem, zoals het instellen van een
gegevensautoriteit, zal hij betrekken bij de te maken nieuwe
bestuurlijke afspraken met de provincies over het ILG.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Positief oordeel in Rapport bij het Jaarverslag 2010
Jaarverslag op orde; bedrijfsvoering flink verbeterd
Het Jaarverslag 2010 van het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid (SZW) voldoet aan de wettelijke vereisten. Ook de
financiële informatie is op orde. Het ministerie heeft zich in 2010
zichtbaar en met succes ingespannen om onvolkomenheden in de
bedrijfsvoering, die in sommige gevallen al geruime tijd bestonden, op
te lossen. Er resteert nog een onvolkomenheid in het contractbeheer
(inclusief Europese aanbestedingen). Dossiers zijn niet altijd compleet
en niet alle contracten zijn in het contractenregistratiesysteem
geregistreerd. Aangezien deze onvolkomenheid al sinds 2001 bestaat,
heeft de Algemene Rekenkamer vorig jaar aangegeven te overwegen om
bezwaar te maken. Het ministerie is er in 2010 in geslaagd het
contractbeheer in opzet te verbeteren. De Algemene Rekenkamer ziet
daarom af van het maken van bezwaar.
Toekomstig toezicht op uitkering gemeentelijke inkomensvoorzieningen
nog onvoldoende geregeld
De Algemene Rekenkamer is bezorgd over het wetsvoorstel Wet
interbestuurlijk toezicht gemeentelijke inkomens- en werkvoorzieningen
dat bij de Tweede Kamer in behandeling is. De ministeriële
verantwoordelijkheid en het ministerieel toezicht op de besteding van
de gebundelde uitkering voor de gemeentelijke inkomensvoorzieningen -
voorheen het Inkomensdeel van de Wet werk en bijstand (Wwb) - worden in
het wetsvoorstel niet adequaat geregeld. Hierdoor dreigt vanaf het
begrotingsjaar 2012 een situatie te ontstaan waarin de minister de
rechtmatigheid van de besteding van deze specifieke uitkering (ongeveer
4 miljard euro) door gemeenten niet meer kan vaststellen. De Algemene
Rekenkamer blijft dit wetstraject en de wijze waarop de minister van
SZW toezicht houdt op de gebundelde uitkering voor de gemeentelijke
inkomensvoorzieningen kritisch volgen.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bezwaar tegen subsidiebeheer in Rapport bij het Jaarverslag 2010
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is er voor
het twaalfde jaar op rij niet in geslaagd het aantal tekortkomingen in
het subsidiebeheer, in voldoende mate te verminderen. Voor de Algemene
Rekenkamer is dit aanleiding geweest om bezwaar te maken. Dat heeft de
minister van VWS aangezet tot aanvullende maatregelen. De Algemene
Rekenkamer vindt dat de minister de Tweede Kamer het komende jaar
nauwgezet moet informeren over de voorgang van de realisatie van
verbeteringen.
Tekortkomingen in het subsidiebeheer
Het Ministerie van VWS heeft in 2010 4.400 subsidies verstrekt met een
totaalwaarde van 2,3 miljard euro. In 54% van de gecontroleerde
subsidies constateerde de Algemene Rekenkamer één of meer
tekortkomingen. Er werden bijvoorbeeld subsidies verleend en
afgerekend, terwijl de beloofde tegenprestaties slechts gedeeltelijk of
te laat plaatsvonden. Het ministerie had deze gelden moeten
terugvorderen. Het komt ook voor dat het ministerie de inhoudelijke
motivatie en afspraken voor het verstrekken van de subsidie onvoldoende
controleerbaar vastlegt. Daardoor kan in de toekomst niet of moeilijk
gecontroleerd worden of het doel van de subsidie daadwerkelijk bereikt
is. Dit laatste is van belang bij het definitief vaststellen
(afrekenen) van de subsidie. Het totaal aan onrechtmatigheden en
onzekerheden bedraagt 64,3 miljoen euro.
Inkoopbeheer niet op orde
Het Ministerie van VWS koopt jaarlijks voor 190 miljoen euro in. De
Algemene Rekenkamer schrijft dat in bijna de helft van de
gecontroleerde dossiers fouten zijn geconstateerd. Dat betekent dat er
bijvoorbeeld te weinig offertes zijn opgevraagd of er ten onrechte niet
Europees wordt aanbesteed. Deze fouten zijn volgens de Algemene
Rekenkamer in veel gevallen een gevolg van onzorgvuldig handelen bij de
uitvoering van de administratieve processen van het ministerie.
Structurele problemen in de administratieve processen
Volgens de Algemene Rekenkamer is de achterliggende oorzaak van de
structurele problemen bij zowel het subsidiebeheer als het inkoopbeheer
het te laat en onzorgvuldig uitvoeren van administratieve handelingen
en een gebrek aan interne controle. Een voorbeeld is dat het
departement bij het inkopen de aangegane verplichtingen niet of te laat
opneemt in de administratie. Daardoor is er onvoldoende zicht op
budgetuitputting: het is onduidelijk 'hoeveel geld er nog is'. Doordat
de interne controle gebrekkig is, ontstaan hierover in de organisatie
onvoldoende signalen waardoor tijdig bijsturen maar beperkt mogelijk
is.
Reactie minister en nawoord
De minister van VWS heeft naar aanleiding van het bezwaar bij het
subsidiebeheer van de Algemene Rekenkamer een verbeterplan opgesteld.
Het plan sluit volgens de Algemene Rekenkamer voldoende aan bij de
geconstateerde problemen, is voldoende concreet en heeft een
realistisch tijdpad. De minister heeft een begin gemaakt met een
analyse van de gemaakte fouten in de subsidiebeheer. Dit is voor
Algemene Rekenkamer aanleiding geweest het bezwaar op te heffen. Wel
noemt de Algemene Rekenkamer de minister verder 'weinig ambitieus': zij
wil het percentage gemiddelde en zware tekortkomingen terugdringen tot
maximaal 35%. Zij laat de lichte tekortkomingen buiten beschouwing en
geeft bovendien het signaal af dat in één derde van de subsidiedossiers
een fout mag worden gemaakt.
De Algemene Rekenkamer is van mening dat de Tweede Kamer uiterlijk 1
oktober geïnformeerd zou moeten worden over de voortgang van de
uitvoering van het verbeterplan. Daarna zal de Algemene Rekenkamer de
Tweede Kamer ook laten weten wat haar oordeel is over de voortgang.
Bezwaar maken
'Bezwaar maken' is het zwaarste instrument dat de Algemene Rekenkamer
heeft en het wordt zelden gebruikt. Wanneer het instrument gebruikt
wordt, betekent dit dat de Algemene Rekenkamer herhaaldelijk heeft
gewezen op de problemen en weinig vertrouwen heeft in het oplossend
vermogen van het ministerie. Alleen wanneer de minister naar aanleiding
van het bezwaar volgens de Algemene Rekenkamer voldoende maatregelen
neemt of aankondigt, wordt het bezwaar opgeheven.
Razende Robot Reporter