Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
nieuw station
ABLLO en TreinTramBus: Lokeren verdient nieuw station
woensdag, 18 mei 2011 08:17
Lokeren van knelpunt naar knooppunt
Einde 2010 lanceerden de stad Lokeren en de NMBS-Holding een Masterplan
voor het station Lokeren. Reizigersvereniging TreinTramBus en de Wase
milieukoepel ABLLO zijn van mening dat dit masterplan onvoldoende
onderbouwd is. Zij plaatsen er een structuurschets tegenover met een
voorstel om het beter te doen. Lokeren verdient een nieuw station en
een grondig vernieuwde stationsomgeving, zodat het van knelpunt naar
knooppunt kan groeien. Deze structuurschets werd dinsdagavond in
Lokeren voorgesteld.
Het huidige sporenplan dateert van 1973 en bevat structurele
knelpunten. Het is niet berekend op de groeiende spoortrafiek tussen
Antwerpen en Gent en naar Dendermonde en Brussel. Lokeren moet ook als
spoorwegknooppunt vernieuwd worden. Maar dat lijkt men in het
Masterplan vergeten te zijn. Een totaalaanpak is echter nodig, als het
station 20.000 reizigers per dag moet verwerken.
ABLLO en TreinTramBus vragen de in-, uit- en overstappende
treinreiziger centraal te plaatsen bij het ontwerpen van het station en
zijn omgeving. Er moet bijgevolg een naadloze toegankelijkheid
verzekerd worden van de perrons en treinen en omgekeerd van alle
voorzieningen en bestemmingen in de buurt. Bovendien moeten de
fietsenstallingen, bushalten, parkings en kus-en-rij-uitrusting
kwaliteitsvol en in voldoende mate ingericht worden. Ze moeten
doordacht verbonden worden met de trein, via naadloze en vloeiende
loopwegen. Ruimteverslindende parkeerterreinen moeten vervangen worden
door compacte parkeergebouwen met drie à vier lagen. En al die
aansluitende vervoerswijzen moeten een sterk verbeterd netwerk krijgen
in alle windrichtingen.
Om de voetganger en zijn activiteiten op elkaar af te stemmen is in de
eerste plaats een aantrekkelijk publiek domein nodig. Dat bestaat uit
royale verblijfsruimten of pleinen voor en achter het station, die
versterkt worden door zinvolle functies in de gebouwen rondom:
appartementen en kantoren op een boogscheut van de trein, winkels en
horeca met terrassen, sociale en culturele functies die het
verblijfsklimaat ondersteunen, en zo meer. Er is in deze context dus
meer vastgoedwaarde te verzilveren dan met ruimteverslindende
parkeerterreinen.
TreinTramBus en ABLLO vragen om het masterplan voor station Lokeren
geheel ter herzien en er meer visie in te verwerken, zodat meer
duurzame mobiliteit daadwerkelijk het verschil kan maken in een
veilige, herbergzame, regionale stad.
Klik hier voor de presentatie.