Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


nieuw station
ABLLO en TreinTramBus: Lokeren verdient nieuw station woensdag, 18 mei 2011 08:17

Lokeren van knelpunt naar knooppunt

Einde 2010 lanceerden de stad Lokeren en de NMBS-Holding een Masterplan voor het station Lokeren. Reizigersvereniging TreinTramBus en de Wase milieukoepel ABLLO zijn van mening dat dit masterplan onvoldoende onderbouwd is. Zij plaatsen er een structuurschets tegenover met een voorstel om het beter te doen. Lokeren verdient een nieuw station en een grondig vernieuwde stationsomgeving, zodat het van knelpunt naar knooppunt kan groeien. Deze structuurschets werd dinsdagavond in Lokeren voorgesteld.

Het huidige sporenplan dateert van 1973 en bevat structurele knelpunten. Het is niet berekend op de groeiende spoortrafiek tussen Antwerpen en Gent en naar Dendermonde en Brussel. Lokeren moet ook als spoorwegknooppunt vernieuwd worden. Maar dat lijkt men in het Masterplan vergeten te zijn. Een totaalaanpak is echter nodig, als het station 20.000 reizigers per dag moet verwerken.

ABLLO en TreinTramBus vragen de in-, uit- en overstappende treinreiziger centraal te plaatsen bij het ontwerpen van het station en zijn omgeving. Er moet bijgevolg een naadloze toegankelijkheid verzekerd worden van de perrons en treinen en omgekeerd van alle voorzieningen en bestemmingen in de buurt. Bovendien moeten de fietsenstallingen, bushalten, parkings en kus-en-rij-uitrusting kwaliteitsvol en in voldoende mate ingericht worden. Ze moeten doordacht verbonden worden met de trein, via naadloze en vloeiende loopwegen. Ruimteverslindende parkeerterreinen moeten vervangen worden door compacte parkeergebouwen met drie à vier lagen. En al die aansluitende vervoerswijzen moeten een sterk verbeterd netwerk krijgen in alle windrichtingen.

Om de voetganger en zijn activiteiten op elkaar af te stemmen is in de eerste plaats een aantrekkelijk publiek domein nodig. Dat bestaat uit royale verblijfsruimten of pleinen voor en achter het station, die versterkt worden door zinvolle functies in de gebouwen rondom: appartementen en kantoren op een boogscheut van de trein, winkels en horeca met terrassen, sociale en culturele functies die het verblijfsklimaat ondersteunen, en zo meer. Er is in deze context dus meer vastgoedwaarde te verzilveren dan met ruimteverslindende parkeerterreinen.

TreinTramBus en ABLLO vragen om het masterplan voor station Lokeren geheel ter herzien en er meer visie in te verwerken, zodat meer duurzame mobiliteit daadwerkelijk het verschil kan maken in een veilige, herbergzame, regionale stad.

Klik hier voor de presentatie.