Betere dienstverlening met nieuwe sportorganisatie
De gemeente richt een uitvoeringsorganisatie op die alle gemeentelijke
activiteiten coördineert op het gebied van sport.
18 mei 2011
Het doel is medio 2012 één professionele en klantvriendelijke
organisatie voor sport en bewegen te hebben staan. Ook de exploitatie
en het beheer en onderhoud van de gemeentelijke sportaccommodaties
wordt ondergebracht in de organisatie. Sporters kunnen zich in de
toekomst melden bij één loket voor bijvoorbeeld het huren van
voorzieningen, het aanvragen van subsidie, de ondersteuning van
sportverenigingen en bewegingstimulering.
Verhogen van sportdeelname
Wethouder sport Gerdo van Grootheest bespreekt dit voorstel op maandag
23 mei met de gemeenteraad. De wens om één sportorganisatie op te
richten bestaat al sinds 2004. Het is een van de speerpunten uit de
sportnota `Ondernemend en grensverleggend' die toen werd vastgesteld.
De gemeente ziet het als belangrijk middel om de sportdeelname in
Maastricht te verhogen. Door de aanwezige kennis te bundelen geeft de
nieuwe organisatie een impuls aan de kwaliteit van de dienstverlening
en ontstaan nieuwe mogelijkheden voor samenwerking met externe partners
in de stad en de regio.
Begin bij opening Geusseltbad
Directe aanleiding voor de oprichting van de sportorganisatie is de
aanstaande opening van het nieuwe Geusseltbad. Medio 2012, op het
moment dat het zwembad de deuren opent, moet de organisatie
operationeel zijn. Op dat moment moet er een organisatie staan die
zonder aanloopproblemen een goede kwaliteit van dienstverlening biedt
aan sportverenigingen en individuele sporters. Deze aanleiding is reden
geweest om ook naar de organisatie van de gemeentelijke
sportactiviteiten te kijken.
Interne verzelfstandiging
De nieuwe organisatie krijgt 83 medewerkers in 59 fulltime
arbeidsplaatsen. De NV Zwembaden, die nu de zwembaden voor de gemeente
exploiteert, gaat op in de nieuwe organisatie. Daarnaast worden een
aantal medewerkers vanuit diverse gemeentelijke teams opgenomen in de
organisatie. De huidige medewerkers behouden hun rechtspositie en
arbeidsvoorwaarden. De gemeente plaatst de sportorganisatie op afstand
door het intern te verzelfstandigen. De gemeente maakt
resultaatafspraken met de organisatie over en stuurt daarop.
Trendbreuk in dienstverlening
Binnen de gemaakte resultaatafspraken heeft de sportorganisatie meer
vrijheid om zich te richten op bestaande en nieuwe klanten. Hoewel in
de afgelopen jaren het nodige is gebeurd (zoals bijvoorbeeld de
invoering van sportparkmanagement, en aandacht voor cultuur- en
kwaliteitsverbetering bij de NV zwembaden), is de oprichting van een
sportorganisatie een doorbraak. De nieuwe organisatie kan efficiënter
en daadkrachtiger handelen. Daarmee wordt de dienstverlening aan
sporters, verenigingen en zwemmers professioneler en
klantvriendelijker.
Gemeente Maastricht