GSB-programma `Versterking inkomend/zakelijk toerisme' succesvol
Dertig projecten gerealiseerd, multipliereffect van 44 en 34
voltijdbanen
18 mei 2011
Het Grote Steden Beleid (GSB) programma `Versterking inkomend/zakelijk
toerisme' sluit succesvol af. De concrete doelstelling van dit project
was het realiseren van minstens tien internationale, meerdaagse
congressen en/of evenementen. Uiteindelijk zijn er dertig verschillende
activiteiten gerealiseerd. Ruim 25 daarvan waren meerdaagse,
internationale bijeenkomsten.
Ook financieel is het programma succesvol gebleken. Het GSB-programma
heeft drie jaar gelopen en kostte in totaal 755 duizend euro. Dit
bedrag is door de gemeente Maastricht vanuit de GSB-gelden beschikbaar
gesteld. Berekend is dat elke door de overheid geïnvesteerde euro
uiteindelijk 44 euro heeft opgeleverd. Dit betekent een economische
impuls van 33 miljoen euro voor Maastricht en omgeving. Verder leverde
het programma uiteindelijk 34 voltijdbanen op. Het gaat dan vooral om
horecagerelateerde banen.
De concrete doelstelling van het programma werd dus ruim gehaald.
Uiteindelijk 30 verschillende activiteiten zijn gerealiseerd. Ruim 25
daarvan waren meerdaagse, internationale bijeenkomsten, waarvan de
inhoud aansloot bij de speerpunten van het gemeentelijk beleid
(internationaal/ Europa, kennis, Life Sciences en Cultuur). De opzet
van het programma bestond uit een beschikbare subsidie om bestaande
congressen verder te verbreden of te verdiepen. Per congres was
maximaal 20.000 euro beschikbaar om deze aanvullende internationale
activiteiten te organiseren.
De overige activiteiten waren meer structureel van aard. Het gaat dan
om het genereren van meer naams- en inhoudsbekendheid voor Maastricht
als bestemming voor internationale congressen en beurzen. Door de
geleverde inspanning is de positie van de stad op de mondiale markt van
internationale, meerdaagse activiteiten versterkt.
Voor de concrete uitvoering werd een samenwerkingsverband aangegaan met
de in Maastricht belangrijkste organisaties op het gebied van
acquisitie en begeleiding van zakelijk toerisme; te weten: de
Maastricht University, het MECC, het Maastrichts Congres Bureau,
citymanagement Maastricht en de VVV-Maastricht.
Het succes is niet alleen te danken aan de beschikbare gelden, maar ook
aan de, formeel vastgelegde, samenwerking tussen de belangrijkste
organisaties in Maastricht die zich richten op de zakelijke
verblijfsmarkt. De vrijblijvendheid, die vorige samenwerkingsverbanden
kenmerkte, was niet aanwezig. Door de positieve ervaringen, opgedaan
tijdens het programma, werken de betrokken organisaties nu op een
intensievere manier samen.
Gemeente Maastricht