Gemeente Maastricht

GSB-programma `Versterking inkomend/zakelijk toerisme' succesvol

Dertig projecten gerealiseerd, multipliereffect van 44 en 34 voltijdbanen

18 mei 2011

Het Grote Steden Beleid (GSB) programma `Versterking inkomend/zakelijk toerisme' sluit succesvol af. De concrete doelstelling van dit project was het realiseren van minstens tien internationale, meerdaagse congressen en/of evenementen. Uiteindelijk zijn er dertig verschillende activiteiten gerealiseerd. Ruim 25 daarvan waren meerdaagse, internationale bijeenkomsten.

Ook financieel is het programma succesvol gebleken. Het GSB-programma heeft drie jaar gelopen en kostte in totaal 755 duizend euro. Dit bedrag is door de gemeente Maastricht vanuit de GSB-gelden beschikbaar gesteld. Berekend is dat elke door de overheid geïnvesteerde euro uiteindelijk 44 euro heeft opgeleverd. Dit betekent een economische impuls van 33 miljoen euro voor Maastricht en omgeving. Verder leverde het programma uiteindelijk 34 voltijdbanen op. Het gaat dan vooral om horecagerelateerde banen.

De concrete doelstelling van het programma werd dus ruim gehaald. Uiteindelijk 30 verschillende activiteiten zijn gerealiseerd. Ruim 25 daarvan waren meerdaagse, internationale bijeenkomsten, waarvan de inhoud aansloot bij de speerpunten van het gemeentelijk beleid (internationaal/ Europa, kennis, Life Sciences en Cultuur). De opzet van het programma bestond uit een beschikbare subsidie om bestaande congressen verder te verbreden of te verdiepen. Per congres was maximaal 20.000 euro beschikbaar om deze aanvullende internationale activiteiten te organiseren.

De overige activiteiten waren meer structureel van aard. Het gaat dan om het genereren van meer naams- en inhoudsbekendheid voor Maastricht als bestemming voor internationale congressen en beurzen. Door de geleverde inspanning is de positie van de stad op de mondiale markt van internationale, meerdaagse activiteiten versterkt.

Voor de concrete uitvoering werd een samenwerkingsverband aangegaan met de in Maastricht belangrijkste organisaties op het gebied van acquisitie en begeleiding van zakelijk toerisme; te weten: de Maastricht University, het MECC, het Maastrichts Congres Bureau, citymanagement Maastricht en de VVV-Maastricht.

Het succes is niet alleen te danken aan de beschikbare gelden, maar ook aan de, formeel vastgelegde, samenwerking tussen de belangrijkste organisaties in Maastricht die zich richten op de zakelijke verblijfsmarkt. De vrijblijvendheid, die vorige samenwerkingsverbanden kenmerkte, was niet aanwezig. Door de positieve ervaringen, opgedaan tijdens het programma, werken de betrokken organisaties nu op een intensievere manier samen.