Gemeente Edam-Volendam

De feiten inzake Kaatje's keuken

Op zijn eigen website heeft de ondernemer van Kaatje's keuken, de heer Swildens, een bericht geplaatst met betrekking tot zijn noodwinkel. Hierin geeft betrokkene zijn weergave van de feiten, waarbij hij kritiek levert op de werkwijze van gemeentelijke ambtenaren. Het college van B&W wenst middels deze publicatie een toelichting te geven op deze kwestie.

De heer Swildens heeft het huurcontract van zijn winkel aan het Pellersplein opgezegd zonder de zekerheid te hebben dat hij op tijd over zou kunnen gaan naar een ander winkelpand. Eind december 2010 richtte hij zich tot de gemeente om toestemming voor een tijdelijke locatie voor een noodwinkel terwijl hij per 1 februari de locatie Pellersplein moest verlaten. Voor de door hem gewenste locatie op het parkeerterrein van de Stient zouden maandenlang acht parkeerplaatsen moeten worden opgeofferd. Hem is toen geantwoord dat hiervoor een planologische procedure gevolgd diende te worden. Een dergelijke procedure kost al gauw enkele maanden. Tijd die de heer Swildens niet had.

Ambtelijk is toen voor het college van B&W uitgezocht of er een manier te vinden was die, zonder een tijdrovende procedure, de heer Swildens in staat stelde toch in de directe nabijheid van De Stient een noodwinkel te plaatsen. Hiervoor kwam een voor de gemeente aanvaardbare locatie in beeld aan het Vrouwenzand/de Kreil, te weten het parkeerterreintje voor de sportzaal. De heer Swildens heeft dit aanbod vervolgens voorgelegd gekregen en is daar niet op ingegaan.

De gemeente is er om op een correcte manier om te gaan met de belangen van alle inwoners en ondernemers, en dient daarbij wettelijke voorschriften in acht te nemen; ook in het geval dat een individuele ondernemer zich op een te laat moment bij de gemeente heeft gemeld om een vloeiende overgang van de ene locatie naar de andere locatie mogelijk te maken. Een persoonlijk gesprek met een wethouder kan daaraan niets veranderen. Een uitleg over de gehele procedure wordt altijd door de ambtelijke afdeling zo goed mogelijk gegeven en in geval van een klacht over de behandeling is het afdelingshoofd altijd benaderbaar.