Gemeente Utrecht


| |
|Datum 18 mei 2011                                                     |
|                                                                      |
|Minder CO2-uitstoot door vervoer van glasafval per boot               |

|Huis aan huis ingezameld glas uit de provincie Utrecht gaat niet      |
|langer over de weg, maar gaat nu over het water naar de glasverwerker.|
|Dit betekent dat er wekelijks 25 vrachtwagens minder heen en terug    |
|rijden tussen Utrecht en Heijningen (NB). Dat levert jaarlijks een    |
|besparing van een kleine 140 ton CO2 uitstoot op. Wethouder Mirjam de |
|Rijk (Openbare Ruimte) geeft donderdag 19 mei om 10.00 uur het        |
|startsein voor deze nieuwe transportwijze. Ze doet dat samen met      |
|directeur Jurrie Oosterhof van de Afval Verwijdering Utrecht, de      |
|directeur van glasverwerkingsbedrijf Maltha, Lieve Declercq, en       |
|directeur Theo Pouw van de Theo Pouw Groep.                           |
|                                                                      |
|Wethouder Mirjam de Rijk: "Door deze maatregel rijdens wekelijks 25   |
|vrachtwagens minder op de weg, dat scheelt bijna 5000 afgelegde       |
|kilometers per week. Het levert twee voordelen op: we maken als       |
|gemeente minder kosten en het is minder schadelijk voor het milieu."  |
|                                                                      |
|Vracht                                                                |
|Tot 2011 ging bijna al het huishoudelijk glas (circa 25.000 ton) uit  |
|de provincie Utrecht wekelijks met 25 vrachtwagens van Utrecht naar   |
|Heijningen in Noord-Brabant. Dat betekende een uitstoot van ongeveer  |
|7,5 ton CO2  per week. Alle vrachtwagens reden leeg terug naar        |
|Utrecht. Sinds 1 januari vervoert de gemeente het glas bij wijze van  |
|proef per boot. Dat bleek een succes en we gaan er mee door.          |
|                                                                      |
|Het binnenvaartschip kan ongeveer 600 ton glas per keer vervoeren. De |
|CO2-uitstoot is circa vier ton per enkele reis, waarmee per afvaart   |
|ongeveer 3,5 ton minder CO2 wordt uitgestoten voor het glasvervoer. Op|
|de heenweg wordt ingezameld glas afgevoerd, op de terugweg vaart de   |
|boot met schoongemaakt glas richting de glasfabriek. De boot vaart    |
|ongeveer 40 keer per jaar af.                                         |
|                                                                      |
|Duurzaam                                                              |
|Utrecht stimuleert haar inwoners hun afval te scheiden. Tevens stelt  |
|de gemeente strenge eisen aan de afvalafnemer en -verwerker. Het      |
|duurzaam afvoeren en hergebruiken van afvalstromen staat daarbij      |
|centraal. Hier gaat het om het afvoeren van glas per boot; eerder dit |
|jaar besloot Utrecht kerstbomen niet te verbranden, maar te vergisten |
|in een biomassacentrale. Uit het afvalhout wordt zo groene energie    |
|gewonnen.                                                             |
|                                                                      |
|De gemeente Utrecht zamelt het overgrote deel van het huishoudelijke  |
|glas binnen de provincie Utrecht in. Deze besparings- en              |
|efficiencyslag is daarom mede in opdracht van Afval Verwijdering      |
|Utrecht (AVU) door de gemeente en glasverwerker Maltha georganiseerd. |
|Voor de op- en overslag van het glas kwam de Theo Pouw Groep op Lage  |
|Weide als beste uit de bus, omdat zij met hun op- en overslagtechniek |
|het glas zeer schoon kunnen opslaan, een belangrijke vereiste voor het|
|verwerkingsproces van glas.                                           |
|



Gemeente Utrecht