Gemeente Utrecht


2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
48
Vragen van heer M.E.J. Eggermont
(ingekomen 5 april 2011en antwoorden verzonden door het college op 17 mei 2011)

Schriftelijke vragen n.a.v. "Luchtmeetnet gemeente Utrecht online"

Op 31 maart kwamen de eerste resultaten van het Utrechtse luchtmeetnet online op www.utrechtmilieu.nl/meetnet. De SP is erg blij met deze ontwikkeling omdat het volgens ons een eerste stap is in de richting van een zuiver debat.

Op een aantal punten lijkt in de presentatie van de meetgegevens afgeweken te worden van het "Inrichtingsplan meetnet luchtkwaliteit" of hebben we suggesties om de gegevens nog transparanter te presenteren. Daarom de volgende vragen:

1. In het inrichtingsplan staat: "Voor het meetnet wordt uitgegaan van metingen in tweevoud (duplo; twee buisjes hangen naast elkaar) op de meeste locaties en vergelijkende metingen in viervoud bij de RIVM-straatstations aan de Kardinaal de Jongweg en de Constant Erzeijstraat. Door de metingen in meervoud uit te voeren wordt de variatie verkleind, en is een controle mogelijk of de gerealiseerde meetfout niet afwijkt van de voor deze meetmethode bepaalde meetfout." (p. 22) In de gepresenteerde metingen lijkt het erop dat op 39 van de 50 meetpunten in enkelvoud wordt gemeten, en op de Kard. De Jongweg en de C. Erzeijstraat in tweevoud. Klopt dit, zo ja, waarom wordt op dit punt afgeweken van het inrichtingsplan, zo nee, waarom wordt voor sommige meetpunten de meting als enkelvoudige meting gepresenteerd en voor andere meetpunten als tweevoudige meting?


In het meetplan zoals het aan de raad is voorgelegd is uitgegaan van meervoudige metingen op de meeste lokaties om de meetonzekerheid van de meetgegevens zo klein mogelijk te maken. De GGD Amsterdam meet nu op vele lokaties met duplometingen maar ook op een aantal lokaties niet. Dit is een bewust voorstel geweest van de GGD-Amsterdam, dat enerzijds kostenbesparend is en anderzijds zelfs tot een kwalitatief betrouwbaarder eindresultaat leidt. Dit laatste komt omdat de GGD Amsterdam de Utrechtse Palmes buisjes metingen aan zowel de Europese referentiemetingen van de GGD Amsterdam als die van het RIVM (Utrecht) ijkt. Daarmee is uiteindelijk een kleinere meetonzekerheid bereikbaar tegen lagere kosten, hetgeen is bevestigd door het RIVM. De GGD Amsterdam heeft bepaald waar en op hoeveel locaties duplo metingen nodig waren. Op de website is te zien waar de meting in enkelvoud of in tweevoud plaatsvindt.

2. In het inrichtingsplan staat: "Het voorstel is om (vooralsnog) voor de volgende meetpunten luchtkwaliteit de telgegevens van bestaande en nabijgelegen VRI's te gebruiken en/of de telgegevens te betrekken uit de Beleidsmonitor Verkeer." (p.24, zie tabel 5 op p.25) Deze gegevens staan (nog) niet gepresenteerd evenmin als de verkeersintensiteit waarvan uit wordt gegaan in de NSL-Monitoringstool. Waarom worden deze gegevens (nog) niet gepubliceerd en wanneer wordt dit hersteld?


De beschikbare VRI gegevens worden momenteel geanalyseerd en zullen z.s.m. worden toegevoegd. De gegevens uit de beleidsmonitor worden tegelijk met de publicatie van de beleidsmonitor vrijgegeven. De gegevens uit de NSL-monitoringstool zijn toegankelijk via een link op de Utrechtse luchtkwaliteit website http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=355817,

3. Volgens de SP kan de publicatie nog transparanter. Het zou goed zijn als bij de publicatie van de meetgegevens bezoekers van de website gelijk in één oogopslag alle relevante informatie kunnen zien die van belang zijn bij meten en rekenen aan de luchtkwaliteit. Is het mogelijk om voor de (straat)meetpunten de volgende gegevens openbaar te maken: x- en y-coördinaat, afstand tot de wegrand en afstand tot de wegas van het meetpunt en de in de NSL-Monitoringstool gebruikte gegevens voor intensiteit, verdeling licht/zwaar verkeer, straattype, snelheidsprofiel voor de betreffende straat?

Dank voor het constructief meedenken over de functionaliteit en transparantie van de website. Alle reacties die we van diverse betrokkenen krijgen nemen we ter harte in de evaluatie van de website in mei, met als doel de functionaliteit en transparantie te verbeteren.

De door u genoemde gegevens hebben enerzijds betrekking op het meten en anderzijds op het berekenen van de luchtkwaliteit. De door u gewenste gegevens van de straatmeetpunten: x- en y-coördinaat, afstand tot de wegrand en afstand tot de wegas van het meetpunt zijn nog niet in detail in kaart gebracht. De eerste prioriteit heeft gelegen bij het opstarten van de daadwerkelijke metingen. De komende maanden zullen deze gegevens echter tot in detail worden verzameld door de GGD Amsterdam. Nadat de gegevens verzameld zijn zullen deze op de website, of tekstueel of door middel van links naar andere websites, worden aangeboden. De NSL-Monitoringstool is toegankelijk via een link op de Utrechtse luchtkwaliteit website http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=355817, alwaar u de door u gewenste gegevens inzake intensiteit, verdeling licht/zwaar verkeer, straattype, snelheidsprofiel kunt raadplegen.


---- --