Universiteit van Amsterdam

Manipulatie door reclame ondermijnt liberale autonomie
Promotie Wijsbegeerte

woensdag 18 mei, 14.00 uur
Wordt u gemanipuleerd door reclame? Edi Terlaak benaderde deze vraag vanuit het perspectief van de liberale staat. Als zodanig vat hij manipulatie op als ondermijning van liberale autonomie. De centrale stellingen zijn dat, op basis van deze definitie, consumenten daadwerkelijk door middel van merkreclame gemanipuleerd worden, dat dit structureel gebeurt, en dat de liberale staat daarom de verantwoordelijkheid heeft om hier maatregelen tegen te nemen. De details van dit argument zullen niet iedereen overtuigen. Maar terwijl beïnvloedingstechnieken steeds geavanceerder worden, zou dit proefschrift in ieder geval goede redenen moeten geven om bezorgd te zijn over de invloed van merkreclame. Dhr. E. Terlaak: Branding and Liberal Autonomy. Promotor is dhr. prof. dr. V. Bader.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.