Ingezonden persbericht



Hotelbestedingen stijgen fors door terugkeer bezoekers naar Europa Totale hotelbestedingen in Nederland boven Europees gemiddelde

Amsterdam - De Europese hotelsector vertoont een gestage groei, dit blijkt uit cijfers die American Express Business Insights, de gegevensanalyse- en adviestak van American Express, vandaag bekendmaakt.

De totale bestedingen in hotels stegen in Nederland in 2010 met 9 procent (tegenover 7 procent in Europa) en namen in het eerste kwartaal van dit jaar met nog eens 3 procent toe. De groei is te danken aan toeristen van buiten Europa die weer naar de regio komen, toegenomen bestedingen in hotels en een opleving in zakenreizen. Met name de zogenaamde Generatie Y-reizigers (twintigers) blijken veerkrachtig. In 2010 gaven ze 16 procent meer uit dan in 2009 en de groei van hun uitgaven lag in het eerste kwartaal van dit jaar 32 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

Het rapport geeft een helder beeld van de stand van zaken in de hotelsector in de belangrijkste Europese markten. Het bevat een analyse van de uitgaven in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Frankrijk en Spanje van vóór de recessie in 2007 tot en met het eerste kwartaal van 2011.

In de Nederlandse hotelsector groeiden in 2010 de bestedingen bijna het hardst van heel Europa met een gezonde 9 procent, maar het Verenigd Koninkrijk was koploper met 10 procent. Deze twee landen werden gevolgd door Spanje (8 procent), Frankrijk (7 procent), Duitsland (4 procent) en Italië (4 procent).

Sujata Bhatia, vice-president van American Express Business Insights voor Europa en Azië, legt uit dat in heel Europa de hotelsector terugveert. 'Dankzij bezoeken van niet-Europese toeristen aan Europa stegen de bestedingen in 2010 met dubbele cijfers ten opzichte van het jaar ervoor en in diezelfde periode namen de bestedingen voor zakenreizen in de regio met 10 procent toe. Daarnaast zagen we dat de hotelbestedingen door vakantiegangers in Europa in 2010 met 5 procent zijn gestegen. De sterke groei is geweldig nieuws in een tijd waarin het consumentenvertrouwen nog steeds laag en de economische groei fragiel is,' aldus Bhatia.

HOOFDBEVINDINGEN

Na een sterke teruggang keren toeristen van buiten Europa terug Uit de analyse bleek dat bezoekers aan Europa een belangrijke motor achter het herstel zijn, anders gezegd: de toeristen zijn terug. De bestedingen door niet-Europese toeristen - die een derde van alle vakantiegangers uitmaken - daalden sterker dan die van Europese reizigers, maar hun terugkeer was indrukwekkend. In 2010 leidden bezoekers van buiten de regio in iedere markt tot een bestedingsgroei van dubbele cijfers ten opzichte van 2009, waardoor in absolute termen het niveau van 2008 weer werd bereikt. Gemiddeld besteden ze per reis 88 procent meer dan Europese toeristen.

In 2010 stegen de bestedingen door niet-Europese toeristen in hotels in Nederland aanzienlijk met 12 procent ten opzichte van 2009, een hoopgevend teken voor het drukke zomerseizoen. Er was een kleine groei (1 procent) in de bestedingen van Europese reizigers in dezelfde periode.

Italië kende de grootste groei van niet-Europese reizigers (15 procent), gevolgd door Spanje (14 procent) en Frankrijk (13 procent). In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland was de groei iets bescheidener met 12 procent. Ter vergelijking: de totale groei in bestedingen door Europese toeristen bedroeg in 2010 slechts 1 procent.

Toename van zakenreizen in Europa
De bestedingen van zakenreizigers in heel Europa stegen in 2010 met 10 procent en groeiden in het eerste kwartaal van dit jaar met nog eens 4 procent. Dit was met name te danken aan een stijging in het aantal reizigers en niet zozeer aan een stijging in de gemiddelde bestedingen.

'De zakelijke bestedingen in hotels liepen langzamer terug en kwamen sneller weer op. De cijfers laten zien hoe cruciaal zakenreizigers zijn voor de hotelsector,' stelt Bhatia.

Generatie Y houdt van luxe
Generatie Y-reizigers (twintigers) zijn een interessante opkomende markt voor hotelhouders, aldus Bhatia. 'Hoewel het hier om een relatief klein segment gaat, hebben de twintigers de recessie goed doorstaan: hun portemonnees zijn steeds beter gevuld en ze leven nu al graag op grote voet.' Generatie Y-reizigers gaven in 2010 in Nederland 16 procent meer uit aan accommodatie dan in 2009.

Einde persbericht