Cito

Rekenonderwijs op basisscholen centraal in nieuw onderzoek

Het rekenonderwijs op de basisschool verbeteren, dat is de centrale gedachte achter het onderzoekprogramma 'Rekenen in het primair onderwijs'. In totaal gaan vijf nieuwe onderzoeksprojecten van start. Zij krijgen geld van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek, onderdeel van NWO. De onderwerpen variëren van problemen met breuken en grote getallen tot verbetering van toetsen, rekenen in het speciaal onderwijs en digitale ondersteuning aan leerkrachten. Het niveau van het rekenonderwijs op de basisschool staat in de belangstelling. Mede naar aanleiding van het KNAW-rapport 'Rekenonderwijs op de basisschool' uit 2009 verzocht het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek om onderzoek op dit terrein uit te zetten. Onderzoekers aan universiteiten en experts uit de praktijk konden voorstellen indienen, waarvan de Programmaraad er vervolgens vijf selecteerde om te financieren.

Nauwe samenwerking met de praktijk

Bijzonder is dat drie van de vijf projecten de vorm hebben van een Research & Development-project. Dit betekent dat universitaire onderwijsonderzoekers en partners uit de onderwijspraktijk nauw samenwerken met het oog op directe concrete toepassing van de kennis op scholen. Deze partners zijn basisscholen, rekenexperts, Pabo's, Cito, hogescholen (lectoren) en Landelijke Pedagogische Centra. De twee toegekende projecten voor wetenschappelijk onderzoek hebben als doel om meer 'evidence-based' uitspraken te kunnen doen over effectieve aanpakken in het rekenonderwijs. Met de toekenning van de projecten is in totaal 2,7 miljoen euro vergeven. Voor wetenschappelijk onderzoek zijn twee van de zes ingediende aanvragen toegekend en bij de R&D-projecten drie van de elf.

---

19-5-2011