Meerjarenbeleidsplan OM geëvalueerd
19 mei 2011 - Openbaar Ministerie
Eind 2006 heeft het OM het meerjarenbeleidsplan `Perspectief op 2010'
uitgebracht, waarin de prioriteiten voor de periode 2007-2010 werden
benoemd. Het OM heeft onlangs teruggeblikt op deze periode om vast te
stellen in hoeverre de ambities uit 2006 zijn gerealiseerd.
Het OM wil met het strafrecht bijdragen aan een veiliger en
rechtvaardiger Nederland. Dat lukt steeds beter. Nederland is de
afgelopen jaren veiliger geworden. Het aandeel van de bevolking dat
slachtoffer is geworden van criminaliteit is gedaald van 32,4 procent
in 2005 naar 25,4 procent in 2010, zo blijkt uit de Integrale
Veiligheidsmonitor van het CBS. Ook het OM heeft hier een bijdrage aan
geleverd.
De afgelopen jaren is veel energie gestoken in de versterking van de
organisatie, de bedrijfsvoering, de capaciteit en de expertises van het
OM. Er is geïnvesteerd in de informatiepositie ten behoeve van meer
inzicht in de aard, omvang en de plaats van de criminaliteit en in de
communicatie met de samenleving en de media. De kwaliteit van de
opsporing en vervolging is verbeterd.
De deskundigheid op het gebied van mensenhandel, fraude, cybercrime en
ontnemen is fors uitgebreid. Om deze en andere specialisaties minder
kwetsbaar te maken, is het OM ingrijpend gereorganiseerd. Door
schaalvergroting en concentratie kan het OM de uiteenlopende soorten
strafzaken met de benodigde kwaliteit maar in het algemeen ook met de
vereiste efficiency afdoen. Dit gebeurt in combinatie met een open oog
voor de lokale veiligheidsproblemen en de bereidheid om samen met de
partners binnen en buiten de strafrechtsketen effectieve oplossingen te
vinden voor die problemen. Dat hoeft niet altijd via het strafrecht te
zijn, of in elk geval niet uitsluitend. De manier van werken in de
veiligheidshuizen is daarvan het duidelijkste voorbeeld. In de
veiligheidshuizen worden met tal van partners, zoals gemeenten,
ggz-instellingen en uiteraard de strafrechtelijke keten, concrete
afspraken gemaakt over bestrijding van overlast en criminaliteit door
jeugdgroepen en minderjarige verdachten, volwassen veelplegers, plegers
van huiselijk geweld en steeds meer ook over andere categorieën
delictplegers, zoals overvallers. Het contact met het lokale bestuur is
hierdoor de afgelopen jaren sterk verbeterd.
In de programmatische aanpak werken alle relevante partijen (publiek en
privaat) samen bij de bestrijding van ondermijnende en schadelijke
vormen van criminaliteit. De samenwerking kreeg gestalte in de
intensiveringsprogramma's, waarin innovatieve manieren van opsporing en
andere maatregelen met elkaar werden gecombineerd. Het barrièremodel
(het structureel verhinderen van georganiseerde misdaad in bepaalde
branches of sectoren) en de bestuurlijke rapportage zijn ontwikkeld om
met name gemeenten en toezichthouders handvatten te bieden voor
preventie en een bestuurlijke aanpak.
De verbetering van de informatiehuishouding van politie en OM was een
belangrijke doelstelling uit Perspectief op 2010. Op alle
regioparketten zijn inmiddels informatieofficieren en criminologen
aangesteld. In het optreden van politie en OM wordt rekening gehouden
met de uitkomsten van hun analyses: waar zijn de bedreigingen het
grootst en wat betekent dat voor de inzet van de (schaarse)
opsporingscapaciteit? De prioritering van de bestrijding van
mensenhandel, georganiseerde hennepteelt, financieel-economische
criminaliteit, cybercrime en het afnemen van crimineel vermogen is een
concrete vertaling hiervan.
Met behulp van vernieuwende benaderingen wil het OM samen met de
partners de komende jaren het criminele ondernemingsklimaat in
Nederland verder verslechteren. Onder meer in de financiële en
vastgoedsector bestaat het risico dat de georganiseerde misdaad met de
winst uit grootschalige drugshandel, mensenhandel, fraude en
milieucriminaliteit een bestendige machtspositie weet te verwerven. Die
machtspositie kan zich manifesteren in het gebruik en misbruik van
financiële en juridische dienstverleners, corruptie, zeggenschap over
ondernemingen en investeringen in onroerend goed. De aanpak van
georganiseerde en financieel-economische criminaliteit richt zich
daarom op het tegengaan van ondermijning van de samenleving en de
verwevenheid van onder- en bovenwereld. De maatregelen hebben tot doel
om criminele markten te verstoren, misdaadgeld te achterhalen,
barrières op te werpen tegen misbruik van legale kanalen en de
integriteit binnen overheid en bedrijfsleven te vergroten.
De evaluatie van `Perspectief op 2010' is een tussenbalans. De lijn zal
worden voortgezet in het volgende meerjarenbeleidsplan, `Perspectief op
2015', dat binnenkort zal worden gepubliceerd.
Bestanden
* Evaluatie Perspectief op 2010 (174.12 Kb)
Zie het origineel
Openbaar Ministerie