Nederland krijgt extra lange vrachtwagens
donderdag, 19 mei 2011
Minister Schultz van Haegen (IenM) staat toe dat de transportsector met
extra lange en zware vrachtwagens (LZV's) gaat rijden. Uit proeven van
het afgelopen jaar blijkt dat transport met LZV's zuiniger, goedkoper
en schoner is dan met gewone vrachtwagens.
Met dit besluit loopt de minister vooruit op het Europese beleid, dat
internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt. Vorig jaar
reden er in Nederland bij wijze van proef vierhonderd lange, zware
vrachtwagens (LZV's). Die kunnen tot 60 procent meer lading vervoeren
dan een gewone vrachtwagen.
Niet in de buurt van fietsers
VVN heeft niets tegen op het voornemen om LZV's op de weg toe te laten,
maar verbindt wel een aantal voorwaarden aan het gebruik. Zo mogen
LZV's alleen op het hoofdwegennet gebruikt worden en mogen zij niet op
60 km-wegen of binnen de bebouwde kom worden ingezet.
Worden de voertuigen binnen de bebouwde kom toegelaten, dan wordt de
kans op ongevallen met voetgangers en fietsers te groot.
Checklist voor wegbeheerders
De eisen die VVN aan het gebruik stelt, zijn terug te vinden in een
checklist voor wegbeheerders die kennisplatform CROW in samenwerking
VVN heeft gemaakt. Aan de hand van de lijst kunnen de beheerders
bepalen of het toestaan van LZV's op bepaalde wegen mogelijk en gewenst
is.
Het uitgangspunt van de checklist luidt: houd zwaar verkeer en
kwetsbare weggebruikers van elkaar gescheiden.
Veilig Verkeer Nederland