Veilig Verkeer Nederland

Nederland krijgt extra lange vrachtwagens

donderdag, 19 mei 2011

Minister Schultz van Haegen (IenM) staat toe dat de transportsector met extra lange en zware vrachtwagens (LZV's) gaat rijden. Uit proeven van het afgelopen jaar blijkt dat transport met LZV's zuiniger, goedkoper en schoner is dan met gewone vrachtwagens.

Met dit besluit loopt de minister vooruit op het Europese beleid, dat internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt. Vorig jaar reden er in Nederland bij wijze van proef vierhonderd lange, zware vrachtwagens (LZV's). Die kunnen tot 60 procent meer lading vervoeren dan een gewone vrachtwagen.

Niet in de buurt van fietsers

VVN heeft niets tegen op het voornemen om LZV's op de weg toe te laten, maar verbindt wel een aantal voorwaarden aan het gebruik. Zo mogen LZV's alleen op het hoofdwegennet gebruikt worden en mogen zij niet op 60 km-wegen of binnen de bebouwde kom worden ingezet.

Worden de voertuigen binnen de bebouwde kom toegelaten, dan wordt de kans op ongevallen met voetgangers en fietsers te groot.

Checklist voor wegbeheerders

De eisen die VVN aan het gebruik stelt, zijn terug te vinden in een checklist voor wegbeheerders die kennisplatform CROW in samenwerking VVN heeft gemaakt. Aan de hand van de lijst kunnen de beheerders bepalen of het toestaan van LZV's op bepaalde wegen mogelijk en gewenst is.

Het uitgangspunt van de checklist luidt: houd zwaar verkeer en kwetsbare weggebruikers van elkaar gescheiden.