Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Forse groei boekingen op Nederlandse cruisemarkt in eerste periode van 2011

Den Haag, 19 mei 2011
De cruisevakantie blijft onverminderd aan populariteit winnen. Dit blijkt uit de cijfers van de Dutch Cruise Council (DCC) met de boekingsresultaten voor 2011, die vandaag zijn bekend gemaakt. In de periode t/m 1 april 2011 zijn 57.019 cruisepassagiers geboekt. Dat is een groei van 32,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen 42.921 cruiseboekingen werden gemaakt. Ook voor de komende maanden zijn de verwachtingen zeer positief, de DCC verwacht binnen afzienbare tijd 100.000 Nederlandse cruisepassagiers per jaar te realiseren. Temeer omdat cruises ook steeds vaker als last-minute optie worden meegenomen in de keuze van de vakantieganger.

De DCC schrijft de groei in cruisevakanties onder meer toe aan de groter wordende bekendheid bij de klant. 'De vakantieganger weet steeds meer over cruises en de verschillende mogelijkheden. Hierdoor is hij in staat om een cruise goed te vergelijken met bijvoorbeeld een vliegvakantie of rondreis. Dan blijkt een cruise een zeer gunstige prijs/kwaliteitverhouding te hebben. Een andere reden is de sterke stijging van het aantal cruiseafvaarten vanuit Nederland. Cruisemaatschappijen zien Nederland als een interessante markt en besluiten steeds vaker om cruises in Amsterdam of Rotterdam te laten beginnen', licht voorzitter Nico Bleichrodt van de Dutch Cruise Council toe.

Door de wereldwijde groei van cruises wordt de keuze voor de vakantieganger steeds groter. Net als bij hotelvakanties zijn er cruiseschepen in allerlei soorten en maten. Rederijen investeren veel in specifieke doelgroepen, van gezinnen met kinderen tot singles en senioren. Inmiddels zijn de mogelijkheden groot: van een korte stedentrip per cruiseschip tot luxe expedities.

De Dutch Cruise Council (de vereniging van cruiserederijen en diens generaal-agenten op de Nederlandse markt) gaat in 2011 actief verder werken aan de uitbreiding van activiteiten voor de consument, reisagent en media. Het belangrijkste doel is de totale Nederlandse cruisemarkt te vergroten en het cruiseproduct te promoten als een bereikbare en geweldige vakantie-ervaring. De activiteiten van de Dutch Cruise Council spitsen zich niet alleen toe op promotie, maar juist ook op het verstrekken van neutrale informatie over de cruisevakantie. Hierin past ondermeer het educatieve aspect en het geven van trainingen of informatie-bijeenkomsten voor reisagenten, cruisespecialisten en toeristische opleidingen.

De Dutch Cruise Council telt 19 leden:
Azamara Club Cruises, Celebrity Cruises, Costa Cruises, Crystal Cruises, Cunard Line, Fred. Olsen Cruise Lines, Hapag Lloyd Cruises, Holland America Line, MSC Cruises, NCL Freestyle Cruising, Oceania Cruises, Princess Cruises, Regent Seven Seas Cruises, Royal Caribbean International, Star Clippers, SeaDream Yacht Club, Silversea Cruises, Seabourn, Windstar Cruises. Geassocieerde leden zijn Amsterdam Cruise Port en Cruise Port Rotterdam.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht