Ingezonden persbericht


AANKONDIGING

Utrecht, 19 mei 2011

Nieuwe folder en affiche voor het vernieuwde
Diabetes Interactief Educatie Programma (DIEP®)

Voor het Diabetes Interactief Educatie Programma (DIEP®) zijn een nieuwe folder en een affiche geïntroduceerd. Deze waren voor het eerst te zien tijdens het tweede Nationaal Insulinecongres op 19 mei in Utrecht tijdens een workshop over DIEP, dé website voor mensen met type 2 diabetes en hun zorgverleners (www.diep.info).

Nieuw materiaal was nodig na vernieuwing van de website begin dit jaar. DIEP is nu primair een leesversie, waarin interactieve elementen kunnen worden ingebouwd. Via de homepage blijft de vertrouwde gesproken versie bereikbaar. De rijk geïllustreerde inhoud van DIEP verschaft inzicht in de oorzaken, gevolgen en behandelmogelijkheden van type 2 diabetes. Dat stelt mensen met deze chronische ziekte in staat weloverwogen keuzes te maken in hun dagelijks leven en samen met hun zorgverleners hun eigen zorgproces vorm te geven. Het ultieme doel daarvan is vermindering van de kans op complicaties en bevordering van de kwaliteit van leven.

De belangstelling voor DIEP is de afgelopen zes jaar gestaag toegenomen: "Op dit moment zijn er bijna 100.000 unieke bezoekers geregistreerd. Ook het aantal unieke bezoekers per maand is met rond de 3.100 de moeite waard", aldus prof.dr. Nicolaas Schaper, endocrinoloog en hoofdredacteur van DIEP. DIEP is ontwikkeld vanuit de Universiteit Maastricht en het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Het programma wordt steeds verder ontwikkeld, mede op basis van behoeften van gebruikers. Dat gebeurt in overleg met (ervarings)deskundigen uit organisaties van diabeteszorgverleners en de Diabetesvereniging Nederland.

In 2006 kreeg DIEP de Kwaliteitsprijs Diabeteszorg en in 2009 de DESG-Educatieprijs. Het programma wordt beheerd door de onafhankelijke Stichting DIEP. DIEP wordt financieel mogelijk gemaakt door LifeScan, Novo Nordisk, Boehringer Ingelheim en Novartis.

********
Meer weten, kijk op www.diep.info