Gemeente Utrecht

Nieuwe fietsbrug: ruimte maken voor duurzame inpassing

Het college stelt de gemeenteraad voor twee basisscholen en de gymzaal verplaatsen in het Victor Hugoplantsoen voor een goede aanlanding van de nieuwe fietsbrug van Leidsche Rijn naar de bestaande stad. Het college vindt het belangrijk dat deze fietsbrug een goede en snelle verbinding wordt, waar bewoners en bezoekers van Utrecht jarenlang van kunnen profiteren. De extra investering, in tijd en geld, is nodig om in één keer - voor de wijk én voor de fietser - een goede en toekomstbestendige voorziening aan te leggen. Het is nu aan de gemeenteraad om hierover een definitief besluit te nemen.

De brug is een extra verbinding over het kanaal, speciaal voor fietsers en voetgangers, tussen Leidsche Rijn en de bestaande stad. Deze brug is nodig voor een optimaal netwerk van goede, veilige en vooral snelle fietsroutes door de stad. Het aantal fietsers dat de brug gebruikt, neemt alleen maar toe met de verdere groei van Leidsche Rijn. Met de brug, die voor het eerst genoemd staat in het Masterplan Leidsche Rijn uit 1995, wil het college het fietsgebruik stimuleren. Het past in het maatregelenpakket waarin het college kiest voor fiets, ov en schoon vervoer. Voor fietsers vanuit het centrum en Oog in Al ligt er straks een snelle verbinding naar Leidsche Rijn en het toekomstige centrum en verder richting het Groene Hart.

Goede ruimtelijke inpassing in Oog in Al
Het college wil met de inpassing van de fietsbrug in het Victor Hugoplantsoen definitief kiezen voor het scenario waarbij de scholen en gymzaal worden verplaatst. Dit betekent dat het gebouw van de Eben-Haëzerschool wordt afgebroken. De school verhuist naar een locatie buiten Oog in Al. De Montessorischool en gymzaal worden ook gesloopt en samen met de aanlanding opnieuw ontworpen. Om dit te kunnen doen, wil het college dat de raad 6 miljoen euro extra ter beschikking stelt. De brug kan samen met de nieuwe schoolgebouwen in 2016 klaar zijn.

Inspraak
In januari en februari 2011 hebben omwonenden en andere partijen kunnen reageren op de plannen. Er hebben 64 mensen van de inspraakmogelijkheid gebruik gemaakt. Op basis van de inspraakreacties is het plan op een aantal punten aangepast. Zo heeft het college ervoor gekozen om geen brommers en snorfietsen toe te staan op de fietsbrug. Daarnaast is het verwachte gebruik geactualiseerd met nieuwe tellingen. Ook heeft het college op verzoek van de raad de viaductvariant uitgewerkt en beoordeeld.