Saxion
BR>
vr 20 mei 2011
Onderzoek Saxion: provinciale politici gebruiken social media weinig
De kandidaten voor de Provinciale Staten van Overijssel hebben in de
aanloop naar de verkiezingen op 2 maart 2011 weinig gebruik gemaakt van
social media.
Uit onderzoek van het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie blijkt
dat er zo weinig actieve social media gebruikers onder de kandidaten
van de Provinciale Staten waren, dat niet vastgesteld kon worden dat
social media invloed hebben gehad op de verkiezingsuitslag. De
Saxion-onderzoekers noemen het bedenkelijk dat volksvertegenwoordigers
blijkbaar zo weinig toegankelijk en zo weinig de dialoog met de kiezer
zoeken via social media.
Inspireren, innoveren en investeren?
In het hoofdlijnenakkoord van de na de verkiezingen aangestelde leden
van de Provinciale Staten in Overijssel is gekozen voor de titel
'Inspireren, innoveren en investeren'. De Saxion-onderzoekers stellen
dat social media bij uitstek geschikt zijn om te inspireren en
innoveren, maar bovenal voor het onderhouden van de relaties met de
kiezers. Nederland voert de wereldranglijst aan als het gaat om de
meest actieve social media participatie. Als een soortgelijke
meerderheid van Nederlanders politiek zouden participeren, zou dat de
werking van de democratie ten goede komen. Maar op dit moment is er
sprake van een duidelijke kloof. Onderzoeker Robin Effing: "Het lijkt
erop dat de meeste provinciale politici de touwtjes zelf in handen
willen houden en niet altijd behoefte hebben aan 'meedenkende' kiezers.
Dit zorgt voor een kloof tussen de besturende 'elite' en de gewone
burger. Een gemiste kans, want een goed geleide politieke campagne kan
bijdragen aan het mobiliseren van een brede groep burgers."
Langlopend onderzoek 'Social media en verkiezingen'
Dit onderzoek is het derde in een reeks onderzoeken naar trends in
social media en politiek, scenario's van het mogelijke gebruik van
social media in de politiek èn de invloed hiervan op de uitslagen van
Gemeenteraads-, Provinciale Staten- en Tweede Kamerverkiezingen. Uit
eerder Saxion-onderzoek, voorafgaand aan de landelijke verkiezingen op
9 juni 2010, bleek dat politici die actief zijn op social media zoals
Hyves, Facebook, YouTube en Twitter over het algemeen meer stemmen
kregen dan hun partijgenoten die geen gebruik maakten van social media.
Lees het volledige onderzoek >>>
Zie het origineel