Saxion
BR>

vr 20 mei 2011

Onderzoek Saxion: provinciale politici gebruiken social media weinig

De kandidaten voor de Provinciale Staten van Overijssel hebben in de aanloop naar de verkiezingen op 2 maart 2011 weinig gebruik gemaakt van social media.

Uit onderzoek van het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie blijkt dat er zo weinig actieve social media gebruikers onder de kandidaten van de Provinciale Staten waren, dat niet vastgesteld kon worden dat social media invloed hebben gehad op de verkiezingsuitslag. De Saxion-onderzoekers noemen het bedenkelijk dat volksvertegenwoordigers blijkbaar zo weinig toegankelijk en zo weinig de dialoog met de kiezer zoeken via social media.

Inspireren, innoveren en investeren?
In het hoofdlijnenakkoord van de na de verkiezingen aangestelde leden van de Provinciale Staten in Overijssel is gekozen voor de titel 'Inspireren, innoveren en investeren'. De Saxion-onderzoekers stellen dat social media bij uitstek geschikt zijn om te inspireren en innoveren, maar bovenal voor het onderhouden van de relaties met de kiezers. Nederland voert de wereldranglijst aan als het gaat om de meest actieve social media participatie. Als een soortgelijke meerderheid van Nederlanders politiek zouden participeren, zou dat de werking van de democratie ten goede komen. Maar op dit moment is er sprake van een duidelijke kloof. Onderzoeker Robin Effing: "Het lijkt erop dat de meeste provinciale politici de touwtjes zelf in handen willen houden en niet altijd behoefte hebben aan 'meedenkende' kiezers. Dit zorgt voor een kloof tussen de besturende 'elite' en de gewone burger. Een gemiste kans, want een goed geleide politieke campagne kan bijdragen aan het mobiliseren van een brede groep burgers."

Langlopend onderzoek 'Social media en verkiezingen' Dit onderzoek is het derde in een reeks onderzoeken naar trends in social media en politiek, scenario's van het mogelijke gebruik van social media in de politiek èn de invloed hiervan op de uitslagen van Gemeenteraads-, Provinciale Staten- en Tweede Kamerverkiezingen. Uit eerder Saxion-onderzoek, voorafgaand aan de landelijke verkiezingen op 9 juni 2010, bleek dat politici die actief zijn op social media zoals Hyves, Facebook, YouTube en Twitter over het algemeen meer stemmen kregen dan hun partijgenoten die geen gebruik maakten van social media.

Lees het volledige onderzoek >>>
Zie het origineel