Algemene Onderwijsbond

Zeven vragen over het voortgezet onderwijs

De gemoederen rond de cao voor het voortgezet onderwijs lopen al een aantal weken op. Voor aanstaande maandag (23 mei) heeft de groep Leraren In Actie (LIA) een staking uitgeroepen. Zij zullen demonstreren op het Plein in Den Haag. De Algemene Onderwijsbond staakt niet. Het resultaat van de cao-onderhandelingen is zonder advies aan onze leden uit het voortgezet onderwijs voorgelegd. Het resultaat van die raadpleging via internet en leden bijeenkomsten wordt pas in de loop van volgende week bekend. Een overzicht van de meest gestelde vragen:

Steunt de Algemene Onderwijsbond de staking van LIA? De AOb is verklaard tegenstander van de nullijn. Hoe kan er dan een onderhandelingsresultaat worden voorgelegd waarin deze wordt geaccepteerd?
Kort deze CAO de zomervakantie in met een week? Tornt het onderhandelingsresultaat aan de seniorenregeling BAPO? Hebben de onderhandelaars van de vakbonden beloofd het dossier `werkdruk' voortaan buiten de cao te laten?
Er komen steeds meer onbevoegde docenten voor de klas en dat is niet goed voor de kwaliteit. Wordt daar niets tegen gedaan? Hoe zit dat met de aanpassing van het entreerecht voor de bovenbouw en verkleint deze de kansen voor een hoger salaris?

Steunt de Algemene Onderwijsbond de staking van LIA? Nee. LIA maakt zich boos om een onderhandelingsresultaat en gaat er ten onrechte vanuit dat dit resultaat komende week wordt omgezet in een akkoord. Zo ver is het nog lang niet. De AOb heeft taaie onderhandelingen gevoerd met de werkgevers en het eindresultaat is mager. Daarom is er voor gekozen het resultaat zonder advies aan onze achterban voor te leggen. Of de handtekening van de bond onder deze CAO komt, hangt af van de stemming onder onze collega's die volgende week bekend wordt.

De AOb is verklaard tegenstander van de nullijn. Hoe kan er dan een onderhandelingsresultaat worden voorgelegd waarin deze wordt geaccepteerd?
De nullijn is niet bedacht door schoolbesturen maar door het kabinet-Rutte. De AOb heeft in de Tweede Kamer fel gelobbyd voor een uitzonderingspositie voor onderwijs, zoals de zorg die ook kent. VVD, CDA en PVV hebben dat niet overgenomen. Op 17 februari op het Malieveld gedemonstreerd tegen dit besluit en ons standpunt is niet gewijzigd. Natuurlijk, het rijk betaalt de salarissen voor onze docenten, maar wij voeren onze onderhandelingen met de VO-raad. Ook voor deze koepelorganisatie van schoolbestuurders is de nullijn een voldongen feit. Wel hebben we geprobeerd om met deze club tot een vergelijk te komen op een aantal andere dossiers. Er bleek uiteindelijk een klein beetje loonruimte en die hebben we benut om een hogere eindejaarsuitkering te regelen voor het ondersteunend personeel in de lagere loonschalen.

Kort deze CAO de zomervakantie in met een week? Minister van Bijsterveldt heeft tijdens de onderhandelingen voor ruis op de lijn gezorgd door dit voortel in te brengen in de ministerraad. De AOb heeft nog dezelfde dag laten weten dat dit plan onaanvaardbaar is en dat het niet aan het kabinet is om dit soort zaken te regelen, maar aan de sociale partners. Onder die druk speelde het vakantievraagstuk een prominente rol tijdens de onderhandelingen. Uiteindelijk heeft de VO-raad ons verzoek ingewilligd: de vijf dagen waarvan de minister wilde dat besturen met medezeggenschapraden ging onderhandelen over de invulling, blijven gewoon vakantiedagen. Medezeggenschapsraden en bestuurders stellen samen vast wanneer deze dagen worden gepland.

Tornt het onderhandelingsresultaat aan de seniorenregeling BAPO? Nee. Vorige maand opende regeringspartij VVD ineens de aanval op deze regeling, waarmee oudere docenten langer en gezonder voor de klas blijven staan omdat ze wat meer vrije tijd krijgen. Een Kamermeerderheid vindt de regeling te duur, maar veel politici hebben ten onrechte het idee dat de BAPO een vroegpensioen-regeling is. Voor de AOb is deze aanval op een uitstekend functionerende regeling onbegrijpelijk en onacceptabel: wij hebben de oudere docenten keihard nodig om het lerarentekort te bestrijden. Bij de onderhandelingen voor een nieuwe cao in het voortgezet onderwijs is de BAPO buiten schot gebleven. Berichten waarin anders wordt beweerd, zijn feitelijk onjuist.

Hebben de onderhandelaars van de vakbonden beloofd het dossier `werkdruk' voortaan buiten de cao te laten?
Bij de in april afgeronde onderhandelingen hebben we afgesproken dat we voor deze periode geen nieuwe afspraken maken. Eerdere overeenkomsten blijven evenwel van kracht. De VO-Raad lijkt van mening dat de werkdruk niet kan worden aangepakt zonder dat het personeel vakantiedagen inlevert. De AOb toonde al in 2008 aan dat dit onzin is.

Er komen steeds meer onbevoegde docenten voor de klas en dat is niet goed voor de kwaliteit. Wordt daar niets tegen gedaan? De AOb heeft de aanval op de onbevoegdheid hoog op de agenda staan. Daar hebben we ons tijdens de onderhandelingen hard voor gemaakt: afgesproken is dat scholen onbevoegden alleen mogen inhuren op basis van een tijdelijk contract. Collega's zonder de juiste papieren moeten door het bestuur in staat worden gesteld om binnen twee jaar hun bevoegdheid te halen. Lukt dat, dan krijgt de collega in kwestie een contract voor onbepaalde tijd in een hogere loonschaal.

Hoe zit dat met de aanpassing van het entreerecht voor de bovenbouw en verkleint deze de kansen voor een hoger salaris? De onderhandelaars zijn overeen gekomen dat alle eerstegraads docenten die voor meer dan de helft van hun lesuren actief zijn in de bovenbouw van HAVO of VWO in aanmerking komen voor loonschaal LD. Zowel leden als de werkgevers maakten ons duidelijk grote problemen te hebben met de uitvoering van het entreerecht van één uur lesgeven in de bovenbouw LD. Scholen kregen de neiging om docenten daardoor te verdelen over uitsluitend onderbouw en bovenbouw, wat voor beide partijen onaantrekkelijk is. De kansen voor doorstroom naar LD blijft nu gelijk, er komen niet minder LD-functies, maar deze regeling maakt het inroosteren van leraren flexibeler. Overigens is met deze regeling ook een ander probleem opgelost: op brede scholengemeenschappen is het nu ook mogelijk om LD-functies aan te regelen voor het VMBO.