Gemeente Stichtse Vecht

Nieuws

Dienstverlening Stichtse Vecht in cijfers

De gemeente maakt de balans op van de dienstverlening van het eerste kwartaal in 2011. Algemene conclusie is dat veel mensen de gemeente zowel fysiek als digitaal goed kunnen vinden. De gemeente werkt nog hard aan de laatste punten op de i: meer digitale diensten beschikbaar en verdere verbetering van haar fysieke diensten.

Het eerste kwartaal kwamen 16.000 inwoners naar het gemeentekantoor. Woensdag is de drukste dag. Dan ontvangt de gemeente zo'n 300 à 600 bezoekers. Het drukste tijdstip is dagelijks tussen 10.00 en 12.00 uur. De gemiddelde wachttijd is vijf minuten, maar ruim de helft (51%) wordt binnen tweeënhalve minuut geholpen. In de middag worden alleen mensen geholpen met een afspraak. In dat geval is er helemaal geen wachttijd. Van deze service maakten in het eerste kwartaal 600 inwoners gebruik. Een afspraak maken kunt u heel eenvoudig via de afsprakenmodule.

Website

Het aantal bezoekers van de website zal halverwege dit jaar al het totaal aantal inwoners van de gemeente (63.000) overstijgen. Op dit moment staat het aantal bezoekers op circa 51.000. Per bezoek worden ongeveer zes pagina's bekeken. 48 van de 75 webformulieren staan inmiddels online. Dit zijn formulieren om bepaalde zaken te regelen of aan te vragen, en die te vinden zijn op de website. De top 5 van de meest gebruikte formulieren is: afspraak maken (1), grofvuil (2), contact met de gemeente (3),
verhuizing doorgeven (4) en een uittreksel GBA (5).

Bellen met de gemeente
Het telefonisch Informatiecentrum is verantwoordelijk voor het beantwoorden en doorschakelen van alle inkomende telefoongesprekken. Het eerste kwartaal kwamen er 27.413 binnen, gemiddeld 442 telefoontjes per dag. De telefonische bereikbaarheid is een belangrijke service die continu onze aandacht heeft. De gemiddelde bereikbaarheid van het eerste kwartaal was 87%. Er heeft zich een stijgende lijn doorgezet naar een bereikbaarheid van 95% in de derde maand van het jaar. Een positief resultaat, maar het kan nog beter.

Wethouder Dienstverlening Pieter de Groene: "De gemeente werkt hard aan haar dienstverlening, want we willen onze belofte `we zijn er voor u' waarmaken. Ik ben trots op de medewerkers van Stichtse Vecht die in de omstandigheden van een nieuwe fusiegemeente deze resultaten boeken. Natuurlijk kan het altijd beter, daarom houden we binnenkort ook een klanttevredenheidsonderzoek, zodat we verbeterpunten gericht kunnen aanpakken."