FloraHolland
Presentatie jaarcijfers bloemenveiling FloraHolland
Financieel goed 2010, sectorsamenwerking belangrijker dan ooit
FLORAHOLLAND, 23 mei 2011 (persbericht) - Met een jaaromzet van ruim
4,1 miljard euro en een netto-resultaat van 12 miljoen euro* was 2010
voor bloemenveiling FloraHolland een goed jaar. De omzet nam vooral
door prijsherstel toe met bijna 7 procent. Via de vijf Nederlandse
vestigingen van de coöperatie (Aalsmeer, Bleiswijk, Eelde, Naaldwijk en
Rijnsburg) werden ruim 12 miljard bloemen en planten verkocht.
"Toch zette het prijsherstel voor de rentabiliteit van telers en
handelaren onvoldoende zoden aan de dijk", zei algemeen directeur Timo
Huges bij de presentatie van de jaarcijfers. "Het is meer dan ooit
belangrijk om in goede samenwerking met productie en handel de
marktkansen die we zien, te ontsluiten."
De coöperatieve veilingorganisatie, waar productie en afzet steeds meer
een internationaal karakter krijgen, viert dit jaar haar honderdjarig
bestaan.
Geld terug naar leden
De sterke financiële positie van de veiling maakt het mogelijk om de
leden geld terug te geven. "Van de bijdragen die de coöperatieleden in
2010 leverden aan de ledenlening, kunnen we de helft, 19 miljoen euro,
terugstorten. Dat geeft de telers weer een beetje lucht", aldus
financieel directeur Erik Leeuwaarden. "Met een solvabiliteit van 23
procent en een garantievermogen van bijna 47 procent heeft de
coöperatie een solide basis."
Zowel in 2010 als in 2011 investeert FloraHolland 75 miljoen euro in
met name logistieke middelen (zoals uniformering van het
stapelwagenbestand) en uitbreidingsmogelijkheden voor haar klanten, de
(groot)handelaren en exporteurs.
Steeds meer digitaal
De verkoop via de veilingen wordt steeds virtueler. Rond de 50 procent
van de snijbloemenafzet via de veilingklok gaat door middel van Kopen
op Afstand, een systeem waarbij de inkoper - in de veilingzaal of
elders in de wereld - op basis van digitale informatie beslist. Ruim 70
procent van de totale bloemen- en plantenomzet wordt verhandeld zonder
dat de inkoper op de klokken en bij FloraHolland Connect het product
nog fysiek ziet.
Digitale informatie is ook in de verkoop via de bemiddelingsorganisatie
FloraHolland Connect (bijvoorbeeld toegepast in aanbodscatalogi) steeds
belangrijker. FloraHolland Connect richt haar commerciële activiteiten
in rondom de verschillende afzetsegmenten en ontwikkelt zich in
toenemende mate tot commercieel kenniscentrum.
De veilingklok is en blijft voor FloraHolland een sterk
afzetinstrument, waarin fors wordt geïnvesteerd. Alle vestigingen
hebben nu projectieklokken waarmee beeldveilen (veilen zonder dat het
product fysiek voor de klok komt) mogelijk is.
Internationaal karakter
Projectieklokken zijn ook geïnstalleerd bij Veiling Rhein-Maas in
Herongen (D). Veiling Rhein-Maas is een joint-venture van FloraHolland
met het Duitse Landgard. De voormalige FloraHolland-vestiging Venlo
ging eind november 2010 in de joint-venture op. Veiling Rhein-Maas
realiseert tot op heden een omzet die hoger is dan vooraf was
ingeschat.
Productie en afzet worden steeds internationaler. In Duitsland werd
afgelopen jaar ook de logistieke hub Tradepark Bremen opgezet, samen
met de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten.
Door integratie van de importveiling TFA kon FloraHolland telers en
handel meer marktmogelijkheden en een breder en dieper assortiment
bieden. Mede dankzij deze stap nam het aantal buitenlandse leden van de
coöperatie toe tot ruim 500.
Plan Topteam Tuinbouw en Uitgangsmaterialen in juni klaar
"Ik ben blij met de plek van het domein `Tuinbouw en
Uitgangsmaterialen' in de negen Topteams van EL&I-minister Verhagen",
zei Huges. "Die positie onderstreept onze sociaal-economische betekenis
en geeft ruimte om onze belangen te bepleiten.
Het Topteam wil de kansen benutten die maatschappelijke uitdagingen als
bevolkingsgroei, grondstoffenschaarste, klimaatverandering, behoud van
biodiversiteit, energie- en voedselzekerheid bieden aan innovatieve
ondernemers en wetenschappers. In ons businessplan zetten we in op
excellentie en ondernemerschap. Het sectoradvies wordt in juni
aangeboden aan minister Verhagen. Op de Zomerconferentie van Greenport
Holland in juni worden de plannen, compleet met actieagenda en
sectororganisatie, toegelicht."
Honderdjarig jubileum FloraHolland
Eind dit jaar viert de veiling onder de vlag "FloraHolland 100 jaar
kleur" het feit dat de eerste coöperatieve bloemenveilingen in
Nederland honderd jaar geleden werden opgericht. Al een eeuw lang
werken kwekers in heel Nederland en ver daarbuiten samen in
coöperatieve veilingorganisaties. Dankzij de veilingen hebben telers en
handelaren zich kunnen specialiseren. "Samen bouwden ze deze
wereldwijde sierteeltketen op, die een kleurrijke en krachtige bijdrage
levert aan de economie. Dit eeuwfeest is voor mij vooral een eerbetoon
aan al die ondernemers", aldus Huges, "want die samenwerkende
ondernemers legden de basis voor de sterke sierteeltketen die we nu
kennen."
*