FloraHolland


Presentatie jaarcijfers bloemenveiling FloraHolland

Financieel goed 2010, sectorsamenwerking belangrijker dan ooit

FLORAHOLLAND, 23 mei 2011 (persbericht) - Met een jaaromzet van ruim
4,1 miljard euro en een netto-resultaat van 12 miljoen euro* was 2010 voor bloemenveiling FloraHolland een goed jaar. De omzet nam vooral door prijsherstel toe met bijna 7 procent. Via de vijf Nederlandse vestigingen van de coöperatie (Aalsmeer, Bleiswijk, Eelde, Naaldwijk en Rijnsburg) werden ruim 12 miljard bloemen en planten verkocht. "Toch zette het prijsherstel voor de rentabiliteit van telers en handelaren onvoldoende zoden aan de dijk", zei algemeen directeur Timo Huges bij de presentatie van de jaarcijfers. "Het is meer dan ooit belangrijk om in goede samenwerking met productie en handel de marktkansen die we zien, te ontsluiten."
De coöperatieve veilingorganisatie, waar productie en afzet steeds meer een internationaal karakter krijgen, viert dit jaar haar honderdjarig bestaan.

Geld terug naar leden
De sterke financiële positie van de veiling maakt het mogelijk om de leden geld terug te geven. "Van de bijdragen die de coöperatieleden in 2010 leverden aan de ledenlening, kunnen we de helft, 19 miljoen euro, terugstorten. Dat geeft de telers weer een beetje lucht", aldus financieel directeur Erik Leeuwaarden. "Met een solvabiliteit van 23 procent en een garantievermogen van bijna 47 procent heeft de coöperatie een solide basis."
Zowel in 2010 als in 2011 investeert FloraHolland 75 miljoen euro in met name logistieke middelen (zoals uniformering van het stapelwagenbestand) en uitbreidingsmogelijkheden voor haar klanten, de (groot)handelaren en exporteurs.

Steeds meer digitaal
De verkoop via de veilingen wordt steeds virtueler. Rond de 50 procent van de snijbloemenafzet via de veilingklok gaat door middel van Kopen op Afstand, een systeem waarbij de inkoper - in de veilingzaal of elders in de wereld - op basis van digitale informatie beslist. Ruim 70 procent van de totale bloemen- en plantenomzet wordt verhandeld zonder dat de inkoper op de klokken en bij FloraHolland Connect het product nog fysiek ziet.
Digitale informatie is ook in de verkoop via de bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect (bijvoorbeeld toegepast in aanbodscatalogi) steeds belangrijker. FloraHolland Connect richt haar commerciële activiteiten in rondom de verschillende afzetsegmenten en ontwikkelt zich in toenemende mate tot commercieel kenniscentrum.
De veilingklok is en blijft voor FloraHolland een sterk afzetinstrument, waarin fors wordt geïnvesteerd. Alle vestigingen hebben nu projectieklokken waarmee beeldveilen (veilen zonder dat het product fysiek voor de klok komt) mogelijk is.

Internationaal karakter
Projectieklokken zijn ook geïnstalleerd bij Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Veiling Rhein-Maas is een joint-venture van FloraHolland met het Duitse Landgard. De voormalige FloraHolland-vestiging Venlo ging eind november 2010 in de joint-venture op. Veiling Rhein-Maas realiseert tot op heden een omzet die hoger is dan vooraf was ingeschat.
Productie en afzet worden steeds internationaler. In Duitsland werd afgelopen jaar ook de logistieke hub Tradepark Bremen opgezet, samen met de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten. Door integratie van de importveiling TFA kon FloraHolland telers en handel meer marktmogelijkheden en een breder en dieper assortiment bieden. Mede dankzij deze stap nam het aantal buitenlandse leden van de coöperatie toe tot ruim 500.

Plan Topteam Tuinbouw en Uitgangsmaterialen in juni klaar "Ik ben blij met de plek van het domein `Tuinbouw en Uitgangsmaterialen' in de negen Topteams van EL&I-minister Verhagen", zei Huges. "Die positie onderstreept onze sociaal-economische betekenis en geeft ruimte om onze belangen te bepleiten.
Het Topteam wil de kansen benutten die maatschappelijke uitdagingen als bevolkingsgroei, grondstoffenschaarste, klimaatverandering, behoud van biodiversiteit, energie- en voedselzekerheid bieden aan innovatieve ondernemers en wetenschappers. In ons businessplan zetten we in op excellentie en ondernemerschap. Het sectoradvies wordt in juni aangeboden aan minister Verhagen. Op de Zomerconferentie van Greenport Holland in juni worden de plannen, compleet met actieagenda en sectororganisatie, toegelicht."

Honderdjarig jubileum FloraHolland
Eind dit jaar viert de veiling onder de vlag "FloraHolland 100 jaar kleur" het feit dat de eerste coöperatieve bloemenveilingen in Nederland honderd jaar geleden werden opgericht. Al een eeuw lang werken kwekers in heel Nederland en ver daarbuiten samen in coöperatieve veilingorganisaties. Dankzij de veilingen hebben telers en handelaren zich kunnen specialiseren. "Samen bouwden ze deze wereldwijde sierteeltketen op, die een kleurrijke en krachtige bijdrage levert aan de economie. Dit eeuwfeest is voor mij vooral een eerbetoon aan al die ondernemers", aldus Huges, "want die samenwerkende ondernemers legden de basis voor de sterke sierteeltketen die we nu kennen."


*