Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Portalen belangrijk om patiënten in vernieuwende zorg te ondersteunen

23 mei 2011

De NPCF en Nictiz maakten samen een overzicht van bestaande patiëntportalen die nu al toegang geven tot eigen medische gegevens. Nederlanders surfen graag op internet. In maart 2011 waren we van alle Europeanen het langst online, namelijk 34,4 uur per maand. Dat is 33% langer dan het Europese gemiddelde, zo blijkt uit onderzoek. Ook patiënten zoeken hun informatie via internet. Ze willen, bij ziekte, vaker gebruik maken van laagdrempelige toegang om online vragen te stellen aan de dokter of om een herhaalrecept aan te vragen.

Ook in de thuissituatie is er steeds meer behoefte aan adequate informatie over de behandeling of de voorgeschreven medicijnen. Hierdoor ontstaat meer eigen verantwoordelijkheid; de patiënt heeft zelf de regie in handen over zijn eigen zorg.

carrousel patientportalen in nederlandkl

De Nederlandse zorgverlener verandert mee: Door zorg met gevoel voor de patiënt te bieden, voorzien zij in de behoefte van deze 'empowered' patiënt. Een goed hulpmiddel hierbij is een patiëntportaal waar de patiënt inzage krijgt in (gedeelten van) medische gegevens die bij deze zorgverlener bekend zijn.

Maar hoe krijgt een patiënt veilig, online toegang tot gegevens? En wie levert deze systemen? U leest de antwoorden in deze publicatie.