Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Portalen belangrijk om patiënten in vernieuwende zorg te ondersteunen
23 mei 2011
De NPCF en Nictiz maakten samen een overzicht van bestaande
patiëntportalen die nu al toegang geven tot eigen medische gegevens.
Nederlanders surfen graag op internet. In maart 2011 waren we van alle
Europeanen het langst online, namelijk 34,4 uur per maand. Dat is 33%
langer dan het Europese gemiddelde, zo blijkt uit onderzoek. Ook
patiënten zoeken hun informatie via internet. Ze willen, bij ziekte,
vaker gebruik maken van laagdrempelige toegang om online vragen te
stellen aan de dokter of om een herhaalrecept aan te vragen.
Ook in de thuissituatie is er steeds meer behoefte aan adequate
informatie over de behandeling of de voorgeschreven medicijnen.
Hierdoor ontstaat meer eigen verantwoordelijkheid; de patiënt heeft
zelf de regie in handen over zijn eigen zorg.
carrousel patientportalen in nederlandkl
De Nederlandse zorgverlener verandert mee: Door zorg met gevoel voor de
patiënt te bieden, voorzien zij in de behoefte van deze 'empowered'
patiënt. Een goed hulpmiddel hierbij is een patiëntportaal waar de
patiënt inzage krijgt in (gedeelten van) medische gegevens die bij deze
zorgverlener bekend zijn.
Maar hoe krijgt een patiënt veilig, online toegang tot gegevens? En wie
levert deze systemen? U leest de antwoorden in deze publicatie.