Rijksoverheid
Naar een ambitieuze leercultuur
Nieuwsbericht | 23-05-2011
Minister Van Bijsterveldt en staatssecretaris Zijlstra (Onderwijs)
willen toe naar een ambitieuze leercultuur en hogere prestaties van
alle leerlingen. "Steeds meer scholen zetten wezenlijke stappen om het
talent van hun leerlingen ten volle te benutten. Dat gunnen wij alle
leerlingen en alle scholen. Daarom gaan we samen met scholen die
resultaatgerichte cultuur verder stimuleren".
Met de actieplannen voor het basisonderwijs (Basis voor Presteren),
voortgezet onderwijs (Beter Presteren) en leraren voor alle
onderwijssectoren (Leraar 2020 - Een krachtig beroep!) zetten de
bewindspersonen in op opbrengstgericht werken, bevorderen van
excellentie en meer aandacht voor hoogbegaafdheid. Bekwame leraren en
schoolleiders die verschil kunnen maken in de ontwikkeling van kinderen
zijn hierbij cruciaal.
Opbrengstgericht werken
In het onderwijs is steeds meer aandacht voor opbrengstgericht werken
waarbij leraren de vorderingen van leerlingen systematisch volgen en
verbeteren. De inzet is daarom dat in 2015 60 procent van de
basisscholen en 50 procent van de middelbare scholen opbrengstgericht
werken. Nu is dat nog ca. 30 procent in het basisonderwijs en ca. 20%
in het voortgezet onderwijs.
Om opbrengstgericht werken te bevorderen voert het voortgezet onderwijs
vanaf schooljaar 2014/2015 een diagnostische toets voor Nederlands,
Engels en wiskunde/rekenen aan het eind van de onderbouw in. Naast de
verplichte landelijke eindtoets in het basisonderwijs vanaf 2013
krijgen alle basis- en middelbare scholen de wettelijke verplichting
een leerlingvolgsysteem te gebruiken. Ook treden deze kabinetsperiode
de referentieniveaus en de verscherpte exameneisen in werking. De
toegevoegde waarde, de leerwinst van een school, wordt belangrijker
voor de beoordeling van de inspectie.
Leraren en schoolleiders
"Leraren en schoolleiders zijn cruciaal voor hoge prestaties van
leerlingen. Ik wil daarom streven naar een verhoging van het
opleidingsniveau van leraren en stimuleren dat leraren zich continu
ontwikkelen", aldus Zijlstra. Het aantal masteropgeleide leraren moet
substantieel omhoog. Daarnaast zorgen de lerarenopleidingen er samen
voor dat zij goede leraren opleiden. Ze leggen de vereiste vakkennis
vast in kennisbases per vak, studenten leggen landelijk ontwikkelde
toetsen af en op de lerarenopleidingen basisonderwijs komt een
specialisatie jonge kind/oudere kind.
Er is 150 miljoen beschikbaar voor verdere professionalisering van
zittende leraren, schoolleiders, middenmanagement en voor de
kwaliteitsverbetering van de lerarenopleidingen. Voor het basis- en
voortgezet onderwijs is een van de doelen dat in 2016 alle leraren
opbrengstgericht werken en goed kunnen omgaan met verschillen van
leerlingen in de klas. Voor het middelbaar beroepsonderwijs staat
teamgerichte professionalisering centraal.
Om de kwaliteit van leraren te waarborgen registeren leraren in het
basis-, voortgezet en beroepsonderwijs zich als bekwame leraar in een
beroepsregister. Met de inschrijving verplichten zij zich tot
nascholing. Ook gaan scholen structureel gebruik maken van peer review.
Daarbij kijken leraren en schoolleiders bij andere scholen en spreken
elkaar aan op de kwaliteit en de verbetering daarvan.
Excellentie
Basis- en middelbare scholen waar leerlingen uitmuntend onderwijs
krijgen, kunnen vanaf 2012 het predicaat "excellent" verdienen.
"Scholen die leerlingen elke dag uitdagen en het beste uit leerlingen
weten te halen, moeten daar erkenning voor kunnen krijgen. Deze scholen
hebben een echte meerwaarde waar leerlingen hun hele verdere leven de
vruchten van zullen plukken", aldus minister Van Bijsterveldt.
Het kabinet investeert 30 miljoen euro in een excellentieprogramma voor
de 20 procent best presterende leerlingen op de basisschool en het vwo.
Ook voor leraren geldt dat bijzondere prestaties moeten worden benoemd
en beloond. Dit najaar starten experimenten met prestatiebeloning om in
overleg met scholen te onderzoeken wat het beste werkt.
Meer ruimte voor scholen
De overheid biedt met de actieplannen meer helderheid over `wat' van
scholen wordt verwacht. Scholen krijgen meer ruimte om in te vullen
`hoe' ze aan de verwachtingen gaan voldoen. Door onnodige belemmeringen
in wet en regelgeving weg te nemen en bureaucratische lasten te
verminderen, kunnen scholen zich richten op hun kerntaak: goed
onderwijs verzorgen.
Documenten en publicaties
Kamerbrief Actieplannen
Aanbieding Actieplannen Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs en
Leraren.
Kamerstuk | 23-05-2011 | OCW
Actieplan Leraar 2020
Het actieplan Leraar 2020 beschrijft hoe de professionele kwaliteit van
de leraren en schoolleiders kan worden verbeterd, zodat de ...
Kamerstuk | 23-05-2011 | OCW
Actieplan po Basis voor presteren
Het actieplan Basis voor presteren bevat een samenhangend pakket aan
maatregelen om elk talent te benutten en te streven naar een ...
Kamerstuk | 23-05-2011 | OCW
Actieplan vo Beter presteren
Het actieplan Beter presteren bevat een samenhangend pakket aan
maatregelen om elk talent te benutten en te streven naar een ...
Kamerstuk | 23-05-2011 | OCW