Unicef
UNICEF krijgt eigen postzegels
UNICEF krijgt vandaag een eigen postzegelvel. Het eerste vel werd
vanmiddag door UNICEF ambassadeur Jörgen Raymann overhandigd aan
Beschermvrouwe van UNICEF Nederland Koningin Beatrix.
23 mei 2011, Den Haag
Postzegelvel UNICEF 65 jaar
Ter gelegenheid van het 65-jarige bestaan van UNICEF eind dit jaar,
heeft TNT Post een speciaal postzegelvel laten ontwerpen. Op iedere
zegel staat een kinderrecht uitgebeeld, tien aansprekende rechten die
afkomstig zijn uit het Verdrag voor de Rechten van het Kind. "Het beeld
op de postzegel is de duiding van dat recht", aldus Reynoud Homan, die
de postzegels en het vel heeft ontworpen.
Het verhaal
"Ik heb bewust foto's gekozen waarop niet te veel gebeurt. Het mooie
zachte blauw van de UNICEF-huisstijl is als kleurverloop gebruikt om
het proces te duiden van niets naar iets, van leeg naar vol, van
ongeluk naar geluk," zegt Homan. Bij de keuze van de foto's heeft de
ontwerper zich laten leiden door het verhaal in de foto's: "De trots
van de leerling die zijn eigen naam kan schrijven, het stille leed van
de jongen in zijn toegetakelde huis, de ernst waarmee een meisje haar
eigen land op de wereldbol aanwijst. Alle foto's zijn verhalen op
zichzelf, maar ze hebben onderling allemaal een relatie."
Hoop
De kinderen op de postzegels komen uit alle continenten van de wereld,
omdat UNICEF wereldwijd hulp biedt. Homan: "Maar het gaat eigenlijk
niet over nationaliteit. Het gaat veel meer om de waardes die voor
kinderen van belang zijn: om moederliefde, om zorgzaamheid, kennis,
plezier en uitzicht op verbetering. Dat is toch uiteindelijk de kern
die ik in de postzegels heb proberen te leggen. Wat UNICEF doet, werkt.
Er is hoop."
Bijslag en andere producten
Prestigeboekje_open De postzegels worden in twee varianten te koop
aangeboden: een variant met en een variant zonder bijslag. De variant
zonder bijslag kost EUR 4,50, de variant met bijslag EUR 6,50, EUR 2,00
gaat dan naar UNICEF. Bij de uitgifte van de postzegels verschijnt er
ook een postzegelmapje, een prestigeboekje, een themaboek en een
eerstedag-enveloppe. Van de opbrengst van het prestigeboekje en het
themaboek zal een deel naar UNICEF gaan.