Ingezonden persbericht


Persbericht

Actieplan als herstelbetaling van het onderwijs


- Focus basisvakken hoort thuis in primair onderwijs
- Cijferafhankelijkheid onderwijs slechte ontwikkeling

Amsterdam, 23 mei 2011 - Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) ziet de focus op kernvakken in het vanochtend gepresenteerde Actieplan Beter Presteren als een tijdelijk reparatiemiddel voor het voortgezet onderwijs. Een sterke basis in de kernvakken moet meer opgedaan worden in het basisonderwijs. Met het plan hoopt de Minister het Nederlandse voortgezet onderwijs weer in de top 5 van de PISA-ranking te krijgen. Chanine Drijver, vice-voorzitter van het LAKS: "Met dit plan loopt de Minister over de daadwerkelijke problemen heen. De problemen van de basiskennis van het voortgezet onderwijs vinden hun grondslag in het Primair Onderwijs."

Als binnen het basisonderwijs een toenemende focus plaatsvindt op taal en rekenen, hoeft binnen het voortgezet onderwijs geen reparatie meer plaats te vinden. "Als dit op een goede manier wordt uitgevoerd, is de kwaliteit over vijf jaar zo hoog dat er geen sprake van focus hoeft te zijn, en bouwt het voortgezet onderwijs voort op de bouwstenen van het Primair Onderwijs," aldus Drijver. Op de korte termijn moet er echter schade worden hersteld. Uit onderzoek van het LAKS blijkt dat scholieren met name aandacht voor het vak Engels missen.

Naast de focus op kernvakken wordt een landelijke toets voor de onderbouw ingevoerd. Het LAKS is in principe niet tegen een centrale diagnostische toets. Drijver: "Het is goed om te kijken waar een scholier zich in het leerproces bevindt. Deze toets moet dan ook enkel voor evaluatie worden gebruikt. Wij vrezen echter een verleiding bij veel scholen om deze toets als een selectiemethode voor de bovenbouw te gebruiken."

Het onderwijs laat zich op dit moment te veel leiden door kwantitatieve rendementseisen. "Een gekwalificeerde docent kan heel goed inschatten wat een scholier wel kan of niet. Op basis hiervan moet een leerplan worden opgesteld" volgens Drijver. Het LAKS kijkt met grote vrees naar de cijfermatige doelen die de Minister stelt. Hoge ambities zijn goed, maar ervaring leert dat focus op cijfers de leerling niet direct ten goede komt. Zo zullen scholen vaker scholieren uitsluiten op basis van behaalde toetsresultaten in het verleden, en kunnen scholen zich te veel op specifieke toetsmomenten richten.

Het LAKS is verbaasd over de manier waarop de minister de kwaliteit van docenten wil verbeteren. Een masterdiploma verplicht stellen bij het behalen van een lesbevoegdheid is symboolpolitiek en nergens voor nodig. De aandacht voor de lerarenopleiding ontbreekt: hier moeten de didactische vaardigheden meer aan bod komen. Deze opleiding staat aan de basis van het docentschap, en hier moet op de huidige problemen worden ingespeeld. Drijver: "Het is zonde dat het prangende probleem van het docententekort met het actieplan überhaupt niet wordt aangepakt."



Ingezonden persbericht