GroenLinks Rotterdam

P E R S B E R I C H T

GroenLinks wil debat over innovatieve fileplannen

Rotterdam, 23 mei 2011

De plannen van Rijkswaterstaat om nieuwe wegen rond Rotterdam aan te leggen, zijn weggegooid geld. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft en Goudappel Coffeng. Een alternatief plan van Milieudefensie voor snel openbaar vervoer zorgt volgens de onderzoekers voor 40 procent minder files en kost 100 miljoen minder. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil een debat in de gemeenteraad over de 'innovatieve fileplannen'.

De twee gerenommeerde onderzoeksbureaus hebben een alternatief plan van Milieudefensie met snel openbaar vervoer helemaal doorgerekend, op dezelfde manier zoals Rijkswaterstaat plannen doorrekent. De aanleg van de A13/16 en de Blankenburgtunnel zijn volgens hen niet nodig om files op te lossen. De 2,2 miljard euro die daarmee wordt bespaard kan geïnvesteerd worden in trein, lightrail, metro en een netwerk van fietssnelwegen. In combinatie met de invoering van een kilometerheffing leidt dat tot veertig procent minder files. Automobilisten zijn gemiddeld niet duurder uit doordat de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting op auto's worden afgeschaft.

'Uit de onderzoeken blijkt dat Rijkswaterstaat maar in één richting kan denken, en dat is zo veel mogelijk nieuw asfalt uitrollen', zegt Bonte. 'Niet zo gek, want Rijkswaterstaat maakt zichzelf natuurlijk niet graag overbodig.' De GroenLinkser is blij met het onafhankelijke onderzoek waaruit blijkt dat alternatieven voor nieuwe wegen veel beter én goedkoper zijn. 'Met snel openbaar vervoer in plaats van nieuwe wegen spaar je de groene gebieden rond Rotterdam, zorg je voor schonere lucht en los je bovendien veel meer files op.'

Het Havenbedrijf pleitte afgelopen week ook voor een spitsheffing op de Rotterdamse wegen. De ANWB kwam in dezelfde week met een plan voor snel openbaar vervoer in combinatie met parkeerterreinen buiten de stad, waar automobilisten met openbaar vervoer sneller dan per auto hun bestemming kunnen bereiken. 'Ook uit onverdachte hoek blijkt nu steun te komen voor duurzame mobiliteitsoplossingen', zegt Bonte. 'Zelfs de meest verstokte asfaltfundamentalisten zullen nu toch moeten erkennen dat openbaar vervoer en spitsheffing betere filebestrijders zijn dan nieuwe snelwegen.'


---